Měla to být jeho poprava. Jenže nakonec je z toho triumf. Kariéra režiséra Baze Luhrmanna (Romeo a Julie, Moulin Rouge!) mohla o uplynulém víkendu dost dobře skončit. Po rozpačité Austrálii by mu případný neúspěch přefouknuté adaptace Velkého Gatsbyho mohl zlomit vaz. V Hollywoodu se totiž kasovní neúspěchy neodpouští a tady bylo na jeden ukázkový dlouho zaděláno.

NEJVĚTŠÍ OTVÍRÁKY FILMŮ NA 2. MÍSTĚ ŽEBŘÍČKU

Extravagantní literární adaptace, která jazzovou éru Ameriky minulého století podává skrze trikové orgie, hip hop a pestrobarevný rej kostýmů i cingrlátek, totiž měla hodně problémů. Warneři přesunuli její premiéru o půl roku dál, z Vánoc 2012 až do letošního nabitého léta. Američtí recenzenti film navíc dost sepsuli. A splácet mezi těmi nablýskanými blockbustery enormní náklady okolo sto padesáti milionů, to je taky pekelná výzva.

TRŽBY FILMŮ BAZE LUHRMANNA

Jenže ono to klaplo. A neskutečným způsobem. Už v pátek Gatsby utržil devatenáct milionů dolarů, po prvním víkendu jich pak přepočítává rovnou 51! V rámci naturelem aspoň trochu podobných bijáků Luhrmannův film překonává pouze Pearl Harbor s úvodními 59 miliony, ten byl ale dlouho vyhlížen jako velká celonárodní událost. Gatsbyho čísla jsou zkrátka úctyhodná, protože ještě před pár týdny se tahle nabubřelá produkce tipovala na největší propadák léta. Jenže výsledkem je přesný opak, jistých sto mega jen z Ameriky a krátce po Počátku, Djangovi a Prokletém ostrově další velká komerční trefa pro Leonarda DiCapria. 

TRŽBY FILMŮ LEONARDA DiCAPRIA

Výsledek Luhrmannova fláku imponuje o to víc, že proti němu stál fenomenální Iron Man. Završení úspěšné comicsové trilogie samozřejmě nemohlo nechat Gatsbyho naplno vyniknout - první místo kasovního žebříčku si Tony Stark v klidu udržel, tentokrát se 72 miliony (propad o 58%). Z amerických kin už prostopášný milionář vytáhl 284 milionů dolarů.

Mnohem víc to ale Marvelům sype na dalších kontinentech. Iron Man má po osmnácti dnech ve světové distribuci už na dostřel miliardu, protože celosvětové zisky jsou aktuálně na kótě 948 milionů. Je to fofr, to je jasné. Ale rozhodně ne nezasloužený nebo rychlokvašený, protože trojka se povedla víc než druhý díl a chytře navazuje i na superúspěšné Avengers. Pak se to vydělává jedna báseň. Je to jen dobře – máme aspoň jistotu, že Tony Stark se vážně ještě vrátí, a to nejen jako součást týmu, ale i v rámci sólové akce.

Zbytek kinonabídky dělá jen nevýraznou stafáž, jejíž tržby nešly ani přes pět milionů za víkend: Bayovina Krev a pot má po třech víkendech na kontě aspoň souhrnných 41 melounů, to nový producentský počin Tylera Perryho jménem Peeples na čtvrtém místě je učiněným propadákem – černošská komedie za patnáct milionů dolarů se ani nezaplatí, na což Perry a jeho spolupracovníci nejsou zrovna zvyklí. My se ale radujeme.

V desítce se ještě dál daří baseballovému životopisu 42, drží se tu dál IMAXovské fláky Nevědomí (čtvrtmiliarda celosvětově) a Croodsovi (půlmiliarda celosvětově). Nechybí ani mdlá Velká svatba, velebené nezávislé drama Mud i disneyovská triková hitovka Mocný vládce Oz.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden nakopne Iron Manovu plechovou řiť kapitán Kirk. Konečně se totiž vrací posádka Star Treku s novým dobrodružstvím. Budeme u toho!