Cesta k úspěchu je někdy hodně trnitá. Vyprávět by o tom mohlo 99% Hollywoodu, jak už ale bývá zvykem, nejvíc špíny vyplouvá na toho, komu štěstí a diváci přejí nejvíc. A tak tu máme další kolečko marveláckých zákulisních drbů, které znovu potvrzují, že přetváření filmového byznysu možná vypadá hezky v kinosále. Podnikové zasedačky při něm ale zažívají nejednu drsnou konverzaci, která obvykle končí rezignovaným svěšením hlavy a podpisem na tečkovanou čáru.

 

Asi není třeba obsáhle připomínat, že žijeme ve světě, kde hollywoodská studia často šetří jako zběsilá. Čím dál víc produkcí se přesouvá před zelené plátno, zatímco trikaři paradoxně pláčou a dostávají jednu finanční ránu za druhou. Středně drahé produkce se z velké části dávno odporoučely a všechno musí buď obří značka nebo found-footage experiment. Herci jsou nuceni podepisovat smlouvy na x filmů, aby se poslušně vraceli do sequelů. A základem pro oživení nového projektu je pochopitelně věta "Bude to vypadat úplně stejně jako tamten film, co nedávno vydělal přes půl miliardy!"

Do téhle bezútěšné situace se před pár lety zapojila nová filmová pobočka Marvelu, jejíž cíl byl jednoduchý: Vydělat co nejvíc peněz řadou propojených blockbusterů, v nichž by nezářily filmové hvězdy, nýbrž oblíbené comicsové postavy. Život majestátní série, která loni triumfovala megaúspěšnými Avengers, ale provází drobný háček. Háček, který nyní začal podrývat zatraceně mazácký plán a díky němuž by cesta ke druhým Avengers nemusela být zdaleka tak hladká jako k těm prvním. Ten háček se jmenuje... Robert Downey Jr.

 

Možná jste si všimli, že internet poslední týden žije jedinou otázkou: Vrátí se Downey ještě někdy jako Iron Man, nebo si Marvel troufne ho přeobsadit? Bývalý průšvihář, který za prvního Iron Mana dostal pouhých 500 000 dolarů (ale nečekaně z něj vytřískal hvězdný status), o tomhle dilematu dobře ví. A proto vytrvale naznačuje, že sice nechce Tonyho štaci přetáhnout, ale na druhou stranu je návratu do kovového obleku otevřený. V jádru to samozřejmě není nic jiného než vyjednávací taneček, jelikož Downeymu třetím Iron Manem vypršela smlouva a Marvel si ho teď bude muset draze koupit zpátky. Celá tahle maškaráda má ale daleko větší záběr a mohla by zásadně překopat způsob, jakým Marvel zachází s herci a točí filmy vůbec.

Určitě si pamatujete, jak byl z marveláckého filmového vesmíru odejit Terence Howard, protože se začal vzpouzet nepříliš štědrým platebním podmínkám. Studio na něm dokonale předvedlo, že se nebojí z fleku přeobsadit i relativně důležitou postavu, protože do kostýmu zkrátka můžete obléct kdekoho. A fandové si pak maximálně zanadávají na oblíbeném fóru a poslušně poběží do kina. Jenže Downey jako jediný tuhle škatulku přerostl a stal se základním kamenem marveláckého filmového úspěchu. Kolik řadových diváků by vám z fleku odcitovalo jména Chrise Evanse a Chrise Hemswortha? Iron Man ale není Downey. Downey je Iron Man a "jeho" marvelovky vydělávají o stamilióny víc než ty ostatní, což ho ve finále dovedlo k padesátimilionové výplatě za Avengers (teď už se dokonce hádá 70-80). A jeho současná situace je ještě daleko peprnější.

 

Iron Man 3 už po necelých dvou týdnech ve světových kinech (a jen pěti dnech v těch amerických) přelétl hranici 700 milionů dolarů. Miliarda je na dohled, sám Downey už má na kontě 35 mega (a dostane ještě mnohem víc) a začal s Marvelem jednat o tom, za kolik by se vrátil na plátno ve druhých a třetích Avengers. Čtete správně, na řešení Iron Mana 4 si ještě nikdo netroufl. Nejdřív je totiž potřeba řešit iminentní průšvih, která zažehná jen krvácející šeková knížka Ikea Perlmuttera.

Koho? Jméno šéfa Marvelu možná slyšíte poprvé, je to ale právě on, kdo má teď na krku spoustu nespokojených Avengerů. Zatímco totiž Downey fasoval svých 50+ milionů, zbytek nejmocnějších hrdinů světa sbíral drobky. Někteří klíčoví hráči prý odcházeli i s tristní výplatou 200 000 dolarů, z čehož se dá dobře soudit, za jaký pakatel Hemsworth zvedá kladivo a Evans hází štít. Zrovna tihle dva určitě nezačínali ani na Downeyho půl milionu a u svých dalších sólovek nedostávají navrch obří cifry (Downeymu Iron Man 2 vydělal přes 10 mega), nýbrž jen "mrzkých" 500 000 s tím, že nafasují ještě jednou tolik v případě, že jejich film vydělá víc než půl miliardy.

 

Evans si s tím očividně neláme hlavu a poklidně podepsal smlouvu jak na druhého Kapa, tak na druhé Avengers. Hemsworth má ale na rozdíl od něj kvetoucí filmovou kariéru a od Universalu dostal 5 milionů za Sněhurku a lovce (a ještě víc ho čeká u chystaného pokračování), takže se zatím podvolil jen opci na druhého Thora. U Avengers 2 hodlá bojovat po boku stejně nespokojené Scarlett Johansson a zbytku podplaceného ansámblu (Ruffalo, Jackson, Renner...), který hodlá brilantně využít onu aktuální marveláckou slabinu.

Jednoduše - všichni stojí za Downeym. A hvězda numero uno za nimi. V reálu to znamená, že marvelácké přeobsazovací hrozby, které studio úspěšně použilo třeba na Gwyneth Paltrow nebo Chrise Evanse, nebudou nadále platit. Downey samozřejmě nehodlá dál makat za gáži neproporční jeho nepostradatelnosti. Zároveň ale hodlá stejný luxus dopřát i ostatním, kteří si podle něj také zaslouží daleko lepší zacházení. Za Avengers 2 by tak měli ostatní navrátivší se hrdinové fasovat 5 milionů předem a tučná procenta ze zisku k tomu, a pokud by se Marvel pokusil někoho vyměnit, velmi rychle přijde o svého Iron Mana.

 

Je to dost brutální taktika, s největší pravděpodobností ale bude efektivní, jelikož Marvel těžko dokáže, že má vymetené účty. Joss Whedon prý dostal za veškeré režírování, psaní, produkování a dohlížení astronomických 100 milionů (což okamžitě popřel, ačkoliv přiznává hodně slušný plat), se kterými se na dvou celovečerácích a souvisejícím seriálu hned pracuje radostněji. Kdysi jen internetem milovaný tvůrce Buffy a Firefly je tak zářným příkladem toho, že marvelácké forte - slibování účasti na jasném hitu a nakopnutí kariéry, na něž slyšeli hlavně režiséři od Branagha po Blacka - nemusí automaticky vylučovat řádnou výplatu.

V Marvel Studios jsou tedy poprvé za svoji krátkou existenci zatlačeni do kouta. A nepomůže jim ani Disney, který se po koupi comicsového gigantu chová přesně tak, jak bylo dohodnuto. Na jednu stranu Marvelu nekecá do rozhodování o filmech, a když se někteří herci rozhodli přeskočit mezičlánky a žadonit o peníze rovnou u myšáckých šéfů, jedinou odpovědí bylo: "Tohle si Marvel řeší na vlastní triko." Na druhou stranu je ale jasné, že u Disneyho konfiskují slušnou část tržeb, a pokud ani marvelácký kreativní šéf Kevin Feige nijak zázračně nebohatne (v tomhle ohledu ho podržel sám Whedon), není asi marvelácké šetření úplně neopodstatněné.

 

Teď však přichází zlomový bod. Downey opravdu může celou situaci otočit a dát hercům do rukou moc, o jaké se jim dosud jen zdálo. Otázkou ale je, zda by podobné manévry akorát nezpůsobily šetření jinde (ano, opět se nabízejí hlavně chudáci trikaři), přičemž by se herci místo kolegiálních sympatií dočkali akorát bezbřehého opovržení, jež by mohlo sérii s láskou dělaných filmů řádně pošramotit. Celá situace je tak velmi delikátní a ošemetná, přičemž osud Marvelu doslova leží v rukou zásadového superborce, kterého miluje půl planety. Udělá Tony Stark šalamounský tah a bude za hrdinu? Nebo zadře nejlépe promazanou filmovou továrnu nového tisíciletí? Ne, taky mu to pozici nezávidíme.