Co je vlastně příčinou sváru? Snaha Disneyho dostat za třetího Iron Mana víc peněz. Mnohem víc peněz. Disney totiž s některými multiplexovými řetězci (jmenovitě Regal a AMC) už roky neuzavřel rámcovou službu a snaží se s nimi každý větší blockbuster vyjednat samostatně. Při hádání se o podíly u třetího Iron Mana ovšem přetekl pohár trpělivosti. Tím spíš, že Disney chce místo běžných 50-55% zisků ještě cca o deset procent víc. Abyste pochopili dynamiku celé hádky, je nejdříve nutné trochu rozebrat, jak vlastně tohle porcování tržeb probíhá.

Kino se s distributorem může dohodnout v podstatě dvojím způsobem. Ten archaický a dnes téměř nepoužívaný je tzv. předprodej. Kino zkusí odhadnout kolik asi na filmu vydělá, nadhodí cenu o pár desítek procent vyšší, aby pokrylo svoje náklady, a tu se pokusí usmlouvat s distributorem. Je to trochu jako stará dobrá MZ Tipovačka nebo HSX, ale už se to pár dekád nepoužívá, protože se frčí na procentech ze zisku. Tím se ovšem nedá říct, že by to pro kina bylo výhodnější. Výsledný poměr sice připomíná klasické fifty-fifty, jenže čísla neříkají celý příběh. Ve skutečnosti je to nastaveno tak, že v premiérovém týdnu má distributor 80-90% z veškerého zisku. V dalším týdnu je poměr pořád ještě dost v neprospěch kinařů (dostanou méně než třetinu) a až v následujících týdnech se dolary více sypou do kapes promítačů (v podstatě se poměr otáčí). Tato čísla berte jako orientační, protože se mohou u velkých filmových událostí měnit (např. nová trilogie Star Wars brala kinařům z kapes mnohem víc peněz než bylo obvyklé). Na příkladu Iron Mana si můžeme ukázat, proč je tenhle systém výhodnější pro distributory:

1. víkend 4380 kin
2. víkend 4390 kin
3. víkend 4177 kin
4. víkend 3804 kin
6. víkend 2305 kin
8. víkend 1169 kin
10. víkend 333 kin


To, že filmy mizí z kin není nikterak překvapivé, ale už na rozmezí čtvrtého a pátého víkendu většina velkých kin vypouští snímek z programové nabídky (dohoda s distributorem se většinou uzavírá právě na 5-6 týdnů), takže na něm ve skutečnosti vydělávala pouhé dva-tři týdny, přičemž podle klesajících tržeb si snadno spočítáte, že většina lidí přijde právě v premiérovém nebo druhém týdnu promítání. kdy jejich peníze shrábne distributor. Ve světle této finanční politiky se nemůžete na kinaře zlobit, že trochu osolí ceny občerstvení. Spolu s reklamními bloky je to jejich jediná obživa.

A teď chce Disney přepisovat pravidla a tahat první dva víkendy z kapes kinařů maximum (v zákulisí se mluví o tom, že v prvním týdnu opravdu požaduje Disney stoprocentní podíl). Studio totiž moc dobře ví, že pak přijde do kin Star Trek, Pařba na třetí a Rychle a zběsile 6. Tahle trojka odkloní diváky jinam a Iron Man bude rychle ztrácet pozice. Regal a AMC, provozovatelé asi 880 kin (Iron Man 3 by klasicky otvíral zhruba ve 4400 kinech) se však postavili proti. A dost razantně. Do premiéry sice zbývá ještě víc než týden, ale oba provozovatelé zastavili předprodeje a začínají ze svých kin stahovat i plakáty. Disney pravděpodobně ustoupí na poslední chvíli, jako už mnohokrát v posledních několika případech, ale takhle daleko nikdy jeho spory s kinaři nezašly. Už jenom pozastavení předprodejů může Starkovu otvíráku trošku ublížit, stejně jako celé tohle praní špinavého prádla na veřejnosti, ze kterého zjevně vychází Disney jako ten chamtivější.