Koncem týdne se tahle zpráva přehnala internetem jako tsunami. Justin Lin nebude točit další Rychle a zběsile. Série, kterou nejdřív trochu rozbil nanicovatou trojkou, a pak od čtyřky do šestky přetesal v jiný žánr a dalo by se říct i jinou ligu, bude s největší pravděpodobností pokračovat bez něj. Vin Diesel spolu s Universalem totiž chtějí sedmičku roztočit už letos a ideálně poslat do kin už v roce 2014. Tyhle uspěchané produkce většinou nedopadají dobře (dva roky pro blockbuster podobných rozměrů jsou minimum), takže se Lin trochu bojí, že nedokáže sedmičku vypiplat jako předchozí díly. Protože se mu asi nepovedlo Diesela přesvědčit, aby trochu zvolnil tempo, oficiálně oznámil, že předává žezlo.

Diesel sice v nedávném rozhovoru naznačil, že má celou ságu rozmyšlenou na další tři díly dopředu, ale to asi neznamená, že lze točit jako na běžícím pásu bez ztráty kvality. Premiéra se blíží a uvažovaný start natáčení (léto v Los Angeles) taky. Jestli jste tipovali, že je to od Lina jenom zdržovací taktika, můžete přestat. Studio už totiž v kuloárech mluví o možných náhradnících. Podobný job je mimořádně lákavý. Kde jinde můžete naskočit do série, která generuje stamilionové zisky, dostat obrovský rozpočet na hraní a relativně volnou ruku, pokud se dovedete skamarádit s Dieselem? Pro Lina je to možná po necelé dekádě strávené s touhle sérií vysvobození a možnost věnovat se dalším látkám, pro někoho jiného obrovská příležitost.

V tomhle článku si rozebereme nejen tři jména, která už obíhají po chodbách Universalu, ale zkusíme si tipnout i další relativně uvěřitelné možnosti. Samozřejmě můžete v komentářích nahazovat jména jako Fincher, Nolan a Tarantino, jenže je potřeba kromě nezřízeného fanboyovství vzít v úvahu, že režiséra si vybírá studio, které většinou preferuje svoje oblíbence (se kterými už v minulosti spolupracovalo), případně musí někoho ukecat do velmi, velmi napnutého časového rozvrhu a ještě po něm chtít, aby kráčel ve stopách svého předchůdce (Rychle a zběsile má stejně specifický ksicht jako bondovky, nemůžete ho od základů přestavět během jediného filmu).

Znalci by se mohli divit, proč mezi uvažovanými není Dieselův největší kamarád, David Twohy, ale už to, že Universal nechal ty dva natočit dalšího Riddicka (s velmi nejistým výsledkem), je možná až až. Twohy ovšem umí za rozumné peníze natočit hodně řemesla, takže by se svým způsobem na Rychle a zběsile hodil. Universal se už ale poohlíží jinde. Tady je jeho trojice - ať už jde o drb nebo reálně uvažované adepty. Ostatně teď po odhalení na internetu už to vyjde nastejno.

Jeff Wadlow (Nikdy to nevzdávej, Kick-Ass 2)

Jsme trošku na vážkách. Za studiový look nového Kick-Ass jsme Wadlowovi v našem Live vyprášili kožich, ale jeho bojovka Nikdy to nevzdávej byla příjemně cool a Universal je prý s finálním sestřihem Kick-Ass velmi spokojený. Rozhodně toho viděli z filmu víc než my, a tak by jejich nominace dávala smysl, zvlášť jestli si chtějí Wadlowa udržet ve stáji. My bychom ale za kamerou Rychlíků radši viděli někoho zkušenějšího, kdo se nebude muset narychlo učit natáčet honičky.

Brad Furman (Obhájce, Hra na hraně)

Tohle je bezesporu zajímavá volba. Obhájce s McConaugheyem patřil k miláčkům kritiky i diváků a chystaná Hra na hraně s Affleckem a Timberlakem vypadá neméně lákavě. Obojí jsou to ale oborová dramata, silně zatížená herecky a dialogově. Jinými slovy pravý opak toho, co chtějí vidět fanoušci Rychle a zběsile, a dost možná něco úplně jiného, než chce Furman točit. Proto by klidně mohl dát Universalu košem a pronásledovat další herecký koncert - tedy ne že by se z Diesela a Johnsona nedaly vytřískat emoce. A Furman by je po zkušenosti se soudním dramatem mohl konečně dohnat ke spravedlnosti. Chvíli by to vypadalo jako Matlock, a potom by se to zase zvrhlo v něco, jak vystřiženého z Loba. Ano, fantazie nám trochu ujela, ale právě proto si Furmana jako režiséra sedmičky moc nedovedeme představit.

Harald Zwart (Růžový panter 2, Karate Kid, Mortal Instruments)

To Harald zase rád vezme cokoliv! Jeho filmografie jest plná žánrových veletočů, ale především průměrných filmů. Sám za sebe musím prozradit, že nejsem fanouškem remakovaného Karate Kid a vlastně i letošní Mortal Instruments svým způsobem míří na děti, což dělá ze Zwartovy tvorby (s čestnou výjimkou zábavného Stalo se jedné noci) až krutě infantilní výlohu. Kdyby mu to nabídli, asi by na to kývnul, a my bychom mohli začít lomit rukama. Nezbývá než doufat, že mu spíš odklepnou pokračování Mortal Instruments, nebo se konečně rozjedou práce na dvojce Karate Kida. Cokoliv, pokud Haralda udržíme dál od rychlých a zběsilých aut.

A koho jsme vymysleli my? Možná vás to nepřekvapí, ale je to čtyřka režisérů, kterou má Universal důkladně proklepnutou. Vynechali jsme jen Roba Cohena. Sice točil první Rychle a zběsile, takže by to byl návrat ke kořenům a jeho Mumie se nakonec do plusu došourala, ale jeho poslední film Alex Cross si nevydělal ani na slanou vodu. Tomu se říká mizerný timing.

Peter Berg (Vítejte v džungli, Hancock, Bitevní loď)

S Bitevní lodí sice Universalu vyrobil nemálo vrásek, ale jeho řemeslná zručnost je neoddiskutovatelná, kamarádí hodně s Johnsonem, a v létě by podle všeho měl mít volno. Osobně Bitevní loď považuju za perlu v oblasti přiblblé únikové zábavy, což je žánr, který Rychlíkům sedne jak zadek na ergonomický nočník v designu od Porsche. U Berga člověk nemusí mít strach o triky, akci nebo to, že by na plátně nebyly utracené peníze vidět. Pokorně si teď natočil vojenské drama Lone Survivor, takže je zase na časem v něm utopit nějaký blockbuster. V tomhle případě navíc nehrozí, že by se nevydělalo. Na další Rychle a zběsile se bude chodit setrvačností tak či onak.

Joe Carnahan (Sejmi eso, A-Team, Mezi vlky)

Joe pro Universal svého času natočil Sejmi eso, ve kterém si musel poradit hned s několika týmy extrovertů. Dopadlo to všelijak, ale v podstatě Joe ve filmografii nemá nic, za co by se měl stydět. A přehlídka plánování, týmové spolupráce a explozivní koncovky v A-Teamu je Rychle a zběsile HODNĚ podobná. Ani Joe nemá v létě na práci nic jiného než roztírání opalovacího krému po zádech prsatých kalifornských krásek. Byla by škoda ho vyřadit z téhle režisérské rulety, nemyslíte?

Louis Leterrier (Neuvěřitelný Hulk, Souboj Titánů, Now You See Me)

Přímo pro Universal sice Louis nic netočil (studio Hulka jen spoluprodukovalo, byl to pozůstatek licence od Marvelu), ale okolo akčních filmů se točí pořád a teď dodělal hodně slibný eskamotérský heist Now You See Me. Když umí kouzlit, tak přece zvládne cokoliv, ne? Podle nás jedna z těch méně spolehlivých voleb, ale Leterrierovi nikdo zkušenosti s akcí upřít nemůže.

Timur Bekmambetov (Wanted, Abraham Lincoln: Lovec upírů)

Příliš ujetá volba? Bekmambetovy filmy občas vydělají, občas ne, ale rozhodně jim nechybí svébytný image a dynamická akce. Navíc, jestli chce Diesel sérii někam posunout a ukázat nám, co jsme ještě neviděli, je pro něj Bekmambetov ideální volba. Jen si vzpomeňte na divočinu, která se děla ve Wanted. Směřuje Rychle a zběsile k podobně supermanským kouskům? Pak by totiž fantazie ruského režiséra posloužila víc než dobře.

Tak co, vybrali jste si? Nebo pro nás máte ještě lepší tipy? Nebojte se a svěřte se... až oznámí Woodyho Allena, budeme z toho alespoň všichni na stejné větvi.