Bitky v omezeném prostoru jsou jakousi neoficiální královskou disciplínou akčních filmů. Choreografové si jejich prostřednictvím sami hodí klacek pod nohy, aby na oplátku divákovi předvedli hrdinovu přizpůsobivost. K legendárním patří souboj u výtahu v Twinkle, Twinkle Lucky Stars, kde Yuen Biao v mžiku přejde z rozlétaného kung-fu do úsporného wing chunu a začne protivníka lámat přes ruce. Jindy je přechod do zúžených prostor motivován snahou získat vrch nad silnějším protivníkem. Brilantně na tuhle strategii odkazuje Jet Li v prvních Expendables, když naláká Dolpha Lundgrena do prostoru pod schodištěm. Skladnější Asiati tuhle fintu zkrátka mají v paži, jak ostatně Jet předvádí i v dnešní scéně. Pochází z jeho dost možná nejúspěšnější role mimo Asii - nikoliv komerčně, ale co se týče hereckých a fyzických výzev. Spolu s Polibkem Draka patří Utržený ze řetězu zároveň k tomu nejlepšímu z Bessonovy akční továrny.

Utržený ze řetězu (2005) (ČSFD, IMDB)

I když je Leterrierův film spíše charakterovou studií, o bitky v něm rozhodně není nouze, a nebýt Morgana Freemana a slušného scénáře, skoro byste si řekli, že celá zápletka je opravdu jen záminkou k tomu, aby si tu různí vyvrhelové nepřetržitě dávali přes hubu. Jsou tu souboje, které reflektují zvířecí povahu Jetovy postavy, ale tenhle k nim nepatří. Bělostně odděný francouzský "samuraj" je víc než zdatným protivníkem a naše scéna zachycuje až druhou část jejich duelu a je přirozenou eskalací - hlavní záporák v podání Boba Hoskinse nejdřív na Jeta pošle bandu bezejmenných pěšáků, zatímco bílý samuraj čeká v autě jako záloha, kdyby "byly problémy". Když nastanou, získává už tak nabuzený Jet Li úplně novou výzvu. Po prohození oknem a přesunu do cizí koupelny se už oba perou plně si vědomi vzájemných kvalit. Jet proto takticky přesune měření sil do těsného zátiší se záchodovou mísou. Fyzicky rozměrnější protivník si vede dobře, ale už je tu cítit jeho snaha dostat se do míst, kde se dýchá a máchá trochu volněji. Z celé bitky je patrná určitá měkkost výměn, což je dáno relativně nevýrazným (=realistickým) zvukem, ale křehké prostředí stíhá iluzi bitvy na život a na smrt dohnat. Lahodná je i totální koncovka, kdy Jet stylově vrátí záporákova pohůnka na místo odkud přišel.