Disneymu to vyšlo! Veškerá zištnost se vyplatila, protože Mocný vládce Oz opravdu zvládl nakročit do šlépějí po megahitové Alence v říši divů. Burtonova pestrobarevná fantasy sice vycinkala v kinech z diváků rovnou miliardu dolarů a tolik Oz neutrží, ale snaha o jeho napodobení studiu vyšla.

Stejný distribuční termín, stejně proslulý pohádkový svět (protože Oz navazuje na klasiku nejklasičtější Čaroděj ze země Oz), podobně přeplácané a přebarvičkované trailery, opět 3D a monumentální kampaň, znovu renomovaný režisér za kamerou, o jehož úpadku si pár let štěbetají nejen hardcore fandové. A zase z toho jsou desítky milionů dolarů hned o prvním víkendu!

Pohádková fantasy Sama Raimiho to sice nevytáhla přes sto mega, ale i 80 milionů dolarů z prvního víkendu je úctyhodných. V Americe půjde film přes dvoustovku a celosvětově přes půl miliardy – to lze odvodit i z vysokých úvodních tržeb ze zbytku světa, kde si Oz už stihl připočíst 70 milionů. Disneymu se tedy „prznění“ klasiky náramně vyplatilo, protože i při extrémně vysokých nákladech na film (220 milionů) a reklamu (další kilo k tomu) se peníze bez problémů vrátí a nakypří půdu pro další sequely, jež studio odkleplo už pár dní před premiérou.

POROVNÁNÍ DENNÍCH TRŽEB ALENKY A MOCNÝ VLÁDCE OZ

Navzdory veleprůměrným recenzím se Sam Raimi o další zakázky bát nemusí. Tohle je pro něj další velký kasovní triumf a, jak dobře víme, studioví hlavouni si režiséry nevybírají ani tak podle diváckých hodnocení, natož podle recenzí, ale nejčastěji v závislosti na výnosech posledního filmu, maximálně posledních dvou až tří. A Raimimu se v tomhle ohledu dobře vede i poté, co se vymanil z pavučin Spider-Mana.

Navíc se určitě posílí vlna barevných 3D pohádek, které budou mít za úkol navázat právě na Oz a Alenku. Je to zjevně jistější investice než třeba epická scífka (viz loňský karambol Johna Cartera) nebo surovější fantasy, jak lze vidět na neúspěchu Singerovy novinky Jack a obři. Film za čtvrt miliardy neuspěl o prvním víkendu, o druhém se nechal semlít, takže se na stříbrné pozici trápí s nuznými deseti miliony při propadu o 63%. Průběžných 43 mega z Ameriky a dvacka ze zbytku světa jasně hovoří o obřím průšvihu. Singer má co napravovat.

Bronzovou příčku jistí bláznivá hitovka Identity Thief, která přepočítává už 116 milionů jen z Ameriky. Žádný jiný film z první desítky – nepočítáme-li už stodvacetimilionovou oscarovku Terapie láskou – se takhle vysoko nepohybuje, protože start roku se hollywoodským fabrikám nepovedl a velké hity chybí.

Situaci nezlepšila ani líbivě vyhlížející kriminálka Dead Man Down, v níž Colina Farrella a Noomi Rapace režíroval tvůrce švédské adaptace Mužů, kteří nenávidí ženy Neils Arden Oplev. Malá distribučka FilmDistrict ale tenhle thriller prodat nezvládla, na čemž mají určitě podíl i negativní kritiky, které film sejmuly hlavně kvůli hloupému scénáři. Úvodních pět milionů je celkem slabota.

Zbytek žebříčku obsadily nevýrazné žánrovky: Rockův thriller Snitch, kaličská komedie Na šrot, romantika Safe Haven, animák Escape from Planet Earth a horor The Last Exorcism Part II.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin komediální šílenost The Incredible Burt Wonderstone s Jimem Carreym a Stevem Carrellem, postaví se jí jen matný thriller The Call s Halle Berry.