Když jsem si minulý týden prolítl blížící se premiéry, pomyslel jsem si cosi o mameluctví Jasona Batemana, zbytečné uječené komedii a promarněném víkendu, během něhož se americké kinosály vylidní. Netrefil jsem se. Ani trochu. Multiplexy totiž nevídaným způsobem opanovala komedie Identity Thief, jež jen za první víkend utržila 36 milionů dolarů a razí si to za magickou stovkou.

Na megahit tu přitom zaděláno tak úplně nebylo. Jasně, Jason Bateman se objevil v pár slušných filmech, Melissa McCarthy zvládla za svou šílenou (fekální) kreaci z Ženy sobě urvat i oscarovou nominaci a režisér Seth Gordon má za sebou dva stomilionové hity, totiž Šéfy na zabití a Čtvery Vánoce. Jenže máloco podle trailerů působí tak dementně jako osmdesátková zápletka o ukradené identitě skrze jeden zfalšovaný průkaz. A zmínění herci ani režisér rozhodně nemají sami o sobě tak zvučná jména, abyste po jejich vylepení na plakáty věděli, že vyděláte balík a odfrčíte na jachtu na Tahiti.

Jenže tohle všechno se může změnit: Relativně levnou taškařici Identity Thief nezastavila ani sněhová bouře, ani eRkový rating (!), ani drtivé recenze, protože lid se zjevně potřebuje bavit a po hororech a oscarových velkodramatech si žádá trochu toho uvolnění. Studio Universal mu ho dopřálo a dočkalo se velké hitovky, po které se budou producenti ještě víc rvát hlavně o Melissu McCarthy. Té korpulentní paní se můžete smát, můžete ji nenávidět, když sere do umyvadla nebo zvrací v Ženy sobě, ale spoustu diváků zjevně baví a umí vyprázdnit jejich peněženky líp než Stallone, Schwarzenegger a Statham dohromady. A to pak klobouk dolů. Máme tu velkou hvězdu.

Druhé místo, byť s velikánským odstupem, udržela zombie romanťárna Warm Bodies: Propad o 43%, 11 milionů za víkend a průběžných 36 mega jsou ale s ohledem na rozpočet výbornou vizitkou.

Až bronzová příčka tak zbyla pro Soderbeghovo mrazivé drama Side Effects, které si i s luxusním hereckým obsazením vymínilo chabých 10 milionů. A to přitom nedorazila jen Ronney Mara, Jude Law a Catherine Zeta-Jones, ale i drtič pokladen a dívčích klínů Channing Tatum. Jenže ani „Magic Mike“ nestačil. Výtečně hodnocená thrillerová práce nezopakovala kasovní úspěch loňské Nákazy, takže pokud Steven Soderbergh dodrží slovo a vážně si dá od filmové režie pauzu, jde o smutnou rozlučku.

Fenomenální výdrž dál potvrzuje Terapie láskou. Na čtvrtém místě klesly její zisky jen o 10%, což vytlačilo americké tržby na devadesát mega. Už před Oscary se bude slavit stovka!

Na pětce bojují Jeníček s Mařenkou, jednoznačně úspěšná fantasy oddychovka Paramountu. Zámořské zisky sice nejsou kdovíjak oslnivé, kina ze zbytku světa se ale daří plenit úctyhodně, takže na kontě už svítí v úhrnu víc jak 120 milionů dolarů.

Za dalšími skromnými hitovkami, tj. hororem Mama a thrillerem 30 minut před půlnocí, se znovu hlásí o slovo Affleckovo Argo. Čtvrt roku po premiéře Warneři vycítili, že je ideální čas ještě jednou opepřit kinodistribuci. Affleckův retrothriller totiž posbíral všechny možné cechovní ceny, ovládl i včerejší udílení „britských Oscarů“ BAFTA (konkurence ale byla mdlá, do nominací se dostaly pouze ošoupané oscarovky typu Lincoln a Pí a jeho život, zatímco Skyfall bodovalo jen mezi britskými bijáky), díky čemuž Argo vyrostlo v jednoznačně nejvážnějšího oscarového adepta. Po tomhle mumraji by ráno 25. února bez zlatého plešouna Affleck asi oplakal. Na takovou přízeň samozřejmě musí slyšet i běžní diváci, takže se Argo mohlo zase objevit ve skoro čtrnácti stovkách kin a vytlouct z nich dalších dva a půl milionu dolarů. Celosvětově to dělá už skoro 200 mega, což je na poměry sedmdesátkové konverzačky šmrncnuté špionážním thrillerem celkem maso.

Desítku uzavírají velehit Django, nejúspěšnější biják Tarantinovy filmografie s 341 miliony z celého světa, a ještě naopak totální Stallonův propadák Bullet to the Head, jenž má z žebříčku jednoznačně nejnižší podíl tržeb na jedno kino. Comeback akčních gerojů holt nevyšel.

Kompletní žebříček víkendových tržeb zde.

Za týden nás čeká hodně zajímavý souboj páté Smrtonosné pasti, romantiky Safe Haven a další wannabe-twilight látky Nádherné bytosti. Všichni tři mají šanci na triumf, všichni si ale koledují i o průser. Tak trochu loterie.