…a přiznejme si, že je to dost smutné. Málokterý hororový biják totiž vypadá tak nuzně jako právě nová verze Texaského masakru. Krvák se strohým názvem Texas Chainsaw 3D je podle kritiků katastrofální a i diváci ho hodnotí jako slaboučký rip-off proslulé značky. Ta sice vytrvale ztrácí svou kvalitu, její věhlas ale zjevně dna nedosáhl, protože pořád plní kina.

Ve vytrvale rostoucí společnosti LionsGate Films, pro níž byl loňský rok přelomově úspěšný, správně odtušili, že je značka dost silná na to, aby v rámci ledna, kdy se daří hlavně oscarovkám a právě brakovým hororům, vyřezala motorovka Leatherface nové miliony. Přiteklo jich rovnou 23 za první víkend, což je jednoznačně úspěch – jak s ohledem na dvacetimilionový rozpočet, tak při zvážení bídné kampaně a nudných trailerů. Hororoví žrouti nejsou moc nároční a s povděkem kvitují i to, že jim někdo máchá krvavou pilou před ksichtem. Proto může i slabá přehlídka kozatých slečen, jekotu a vyhřezlých vnitřností stanout na prvním místě kasovního žebříčku.

Na tarantinovku Nespoutaný Django tak zbyla až druhá pozice, což je trochu nefér, protože z filmu je trvalka s třetinovými propady. Film už má na kontě 102 milionů dolarů, takže půjde o suverénně nejúspěšnější Tarantinův biják. Quentin už definitivně není primitiv z videopůjčovny, ale svobodný autor proplouvající oceánem mainstreamu. Weinsteini mají štěstí, že je s ním pojí dlouholetá spolupráce, ostatní společnosti by totiž po triumfech Bastardů a Djanga určitě hodně uvítali, když by Tarantino přešel k nim. Jenže nepřejde… a bude dál vydělávat svým chlebodárcům. A to jsou před námi ještě nominace na Oscary, které by mohly Djangovi píchnout v tom, aby šel na amerických tržbách i přes 160 milionů dolarů!

Třetí je tentokrát Hobit, který sice hlásí nejvyšší propady z první desítky (3D kina holt zabral Texaský masakr), ale už přes svátky si mocně nahrabal, takže vysněnou třístovku z amerických kin má na dostřel. Momentálně hlásí 263 mega, celosvětově pak 826 milionů. Warneři na něm rozhodně škodní nebudou, právě naopak.

DENNÍ AMERICKÉ TRŽBY HOBITA A PÁNA PRSTENŮ

Ve velmi výnosnou show pak roste podle očekávání filmová pocta muzikálovým Bídníkům. Na ty režisér Tom Hooper uvalil jen šedesát milionů dolarů, z Ameriky už jich přitom na konta stihlo dotéct 103 a další se valí ze zbytku světa. Už po deseti dnech promítání je tudíž film jasně v zisku, a to se po kinech Evropy a Asie teprve rozbíhá. Tady si někdo namastí kapsu.

Na nové limuzíny investorů už vydělává i nenápadná komedie Rodičovský manuál aka Parental Guidance. Bláznivá taškařice s Billym Crystalem sice nastřádala nikterak úžasných 52 milionů, náklady na ní ale byly poloviční. Takže jasný profit.

Čistý zisk nese i apatowovka Čtyřicítka na krku a Spielbergův Lincoln. Situace je tedy problematičtější stále jen u Jacka Reachera, jehož průběžných 120 milionů celosvětově zatím neumožňuje jasný výhled na druhý díl.

Do desítky se vešly ještě strašidelná road-movie The Guilt Trip a podle všeho velmi průměrné „drama o dnešní Americe“ Promised Land. Na seriózní a buditelsky vlasteneckou strunu brnkající snímek měl být režijním debutem Matta Damona, jeho vlastní scénář ale nakonec rozhýbal spřátelený režisér Gus Van Sant (s Damonem spolu dělali na oscarovém Willu Huntingovi). Kritici nad filmem bohužel ohrnují nos a kdovíjaká chvála se nenese ani odjinud, proto start v kinech za čtyři miliony ani nepřekvapí. Promised Land budiž počinem nevalného významu.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Na štědrý úvod filmové sezóny se pokusí hned za týden navázat oscarový favorit Zero Dark Thirty, ve kterém Jessica Chastain honí Usámu, evidentně dementní hororová parodie A Haunted House a libově se jevící retro Gangster Squad – Lovci mafie.