Zatímco v Česku se po pěti letech teprve rozkoukává Blu-ray a streamovací služby jsou tu doslova v plenkách (dá se mluvit vlastně jen o dvou velkých hráčích: O nováckém Voyo a o Topfun, které se postupně z internetových portálů přesouvají také do televizorů jako samostatné aplikace), v zahraničí už se streamuje ve velkém. A to natolik, že analytické společnosti jako IHS Screen Digest Research hlásí zlom v konzumaci filmů.

"Po více než třiceti letech kupování filmů na páskách a na discích přichází průlomový rok. Američtí diváci totiž přecházejí ke streamovacícm službám a pokládají tak základní stavební kámen pro přechod z fyzických médií k online distribuci", tvrdí IHS. Pravda, dalo by se argumentovat tím, že tento přechod trvá už déle, ostatně služby jako Netflix nebo Amazon Prime se v Americe těší ohromné oblibě už několik let (zabírají 94% trhu s online filmovou distribucí), letošní čísla jsou ale oproti minulým rokům podstatně výraznější.

Zatímco v roce 2001 zaznamenaly průzkumy přibližně 1,4 miliardy zhlédnutí nebo placených transakcí na streamovacích službách, rok 2012 hlásí více než stoprocentní nárůst. Odhaduje se, že diváci zaplatili za zhlédnutí pořadu přes online službu ve více než 3,4 miliardách případů!

Prodej fyzických médií mírně klesá, o svou budoucnost se ale zatím bát nemusí. Blu-ray nabírá stále větší podíl na trhu fyzických nosičů a jsou to megahity jako Avengers, Prometheus nebo Temný rytíř povstal, které ukazují sílu formátu - v jejich případech stoupl podíl prodejnosti na úkor DVD přes pětašedesát procent. Jsou to tedy DVD, která se "starají" o to, aby prodejnost fyzických nosičů klesala. Vysokodefiničnímu formátu se naopak daří.

Analýzy proto předpokládají, že v roce 2016 budou fyzická média držet 75% trhu, online distribuce si ukousne 17% a placená televize 8%. A naštěstí neplatí ani to, že by diváků ubývalo kvůli pirátství. Minimálně Amerika hlásí, že mezi lety 2007 a 2011 stoupla konzumace služeb, které se dají tradičně považovat za domácí zábavu, o celých čtyřicet procent - a to navzdory klesajícímu počtu prodaných fyzických nosičů. Jinými slovy, filmy a seriály stále vydělávají prachy, o kterých se nám ani nezdá.

A co vy? Preferujete (nebo preferovali byste v budoucnosti) streamování filmů přes internet přímo do televizorů, nebo dáváte přednost fyzickým nosičům?