Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Za málo peněz, hodně muziky


ikona
imf
jason stathamtéma
I provaření šetřílci teď v Hollywoodu roztáčejí obrovské peníze. Proč? Protože "ještě" můžou... 

Při pohledu na letošní tržby se skoro chce zvolat "po nás potopa". Lidi z kin kvapem mizí za jinou zábavou, ale hollywoodští producenti jsou zatím v pozici děcka na příliš rychle rozjeté atrakci. Nemají šanci vystoupit, sedačky zrychlují, žaludky se zvedají a kolotočář nikde. Snaha trumfovat ostatní v rozpočtech, marketingu a počtu nasyslených hvězd a licencí prostě bude pokračovat až do chvíle, kdy si všichni nabijí čumák kolektivně. A to se letos určitě nestalo, však se stačí podívat na miliardové Avengers, třetího Batmana a vlastně i Bonda, který to se svou buldočí odhodlaností poprvé v kariéře na těch devět nul možná taky dotáhne.

 

Zrovna Bond je v době komiksů a fantasy licencí jediným čistokrevným akčním pohrobkem. Ano, mnozí se z něj v nové éře snaží udělat "akční film 2.0", ale je nepochybné, že bondovky si drží akční atributy, aniž by musely producenty podmazávat nižším rozpočtem. 200 milionů na akční film, ve kterém nejsou mimozemšťani, piráti, nebo superhrdinové vám dneska už nikdo nedá. Jedním z posledních takových pokusů byli Mizerové 2... hloupí, třeskutí a mimořádně rozmařilí. Dovedete si představit akčního geroje, jak dneska rozhazuje 140 milionů dolarů? To už umí jen John McClane, ale i ten pod tlakem hlavounů přezbrojil na surfování po stíhačkách, sestřelování helikoptér motorkami a další kaskadérské kousky, které jsou tak trochu mimozemské. I čtvrtá Past ale stála "jen" 110 milionů, stejně jako nejdražší Bourne. Akčňáky se prostě musí držet zpátky. A co teprve ty, které se nemohou opřít o velkou hvězdu nebo zaběhnutou sérii?

 

Výspou nových i starých hrdinů byl dlouhá léta videotrh, ale právě ten se momentálně smršťuje tak násilně, že i rozpočet na catering pro Stevena Seagala zažívá krušné časy. Ty nejlevnější z videocéček už se dobře prodávají jen u nás na Východě, kam trendy chodí vždy o pár let později. Jinde už selhává jakákoliv taktika a nebude trvat dlouho, než akční filmy ztratí i tuhle půdu pod nohama. Kdo jim pomůže zpátky do kin? Slyova důchodcovská četa sice odvádí parádní práci, ale dláždí cestičku, která je bez účasti seniorských bicepsů spíše slepá. Začátečníci totiž nedostávají na své kejkle osmdesát nebo sto milionů. Když mají štěstí dostanou třicet až čtyřicet. Co se za jeden "hanksovský" plat vlastně dá natočit? Na sedmi statečných příkladech vám předvedeme, že celkem hodně. A že akčňáky jsou jako voda... když je někdo správně natlakuje, projdou přes jakoukoliv překážku.

 

Ale bacha, ne každá voda je dobrá. Proto jsme dali dohromady, u příležitosti recenze na Expresní zásilku, tenhle seznam, který samozřejmě není úplný. Dobře však ilustruje, že i akční žánr - často bytostně závislý na kvalitě řemesla - může vystačit s málem. Stačí znát zkratky a dobře odhadnout publikum. Celé to má ale jeden zásadní háček. Ani jeden z těch filmů nevydělal závratnou sumu. Znamená to snad, že akční film vymírá po přeslici? Nebo je fandů pořád stejně, ale shánějí si filmy poněkud "akčněji", tj. nikoliv v kině nebo v trafikách? Sami se zamyslete nad tím, kdo těmhle a jim podobným tvůrcům příště zaplatí ono řemeslo, které si žádá naše hladová nostalgie...

Cellular (2004)
Rozpočet: 25 milionů dolarů

Začínáme trochu starším příkladem, nicméně velmi, velmi příbuzným právě Expresní zásilce. Též tu jde o cestování z bodu A do bodu B, celá story je osobnější (žádná záchrana světa) a v hlavní roli je sympaťák, co je neustále na pochodu. Mírně připitomělou zápletku maskuje David R. Ellis (ve své lepší formě) neustálým pobíháním, střílením, kombinováním až... až je najednou konec. Zlaté pravidlo půl druhé hodiny stopáže bylo dodrženo a dokonce jsme dostali bonusově i Stathama jako záporáka, když roli na poslední chvíli odřekl Peter Sarsgaard. Kvůli své jednoduché zápletce film inspiroval celou řadu cizojazyčných remaků, ale sám doma ani v zahraničí příliš nevydělal a sotva se zaplatil. Přesto zůstává etalonovou akční oddechovkou, které možná chybí hloubka Nebezpečné rychlosti, ale rozhodně se jí daří kopírovat její drive.

 

Zastav a nepřežiješ (2006)
Rozpočet: 12 milionů dolarů

Je tohle ještě akční film? Když máte jen dvanáct milionů dolarů, jste buď v troubě nebo v ráji. Pro Neveldinea a Taylora určitě platilo to druhé, protože to mohli v erkovém debutu doopravdy rozjet. Inovativní kamera, inovativní nadávky, inovativní sex a zabíjačky. V tomhle filmu je všechno vzhůru nohama a vás bude bolet za krkem, protože to budete chtít vidět v tom správném úhlu. Crank je bizarní, zvrácený a sjetý... měl by vás odpuzovat, ale je to přesně naopak. Jednoduše nemůžete odtrhnout oči. Zatímco ostatní levné akční filmy si hoví v estetice devadesátek či osmdesátek a krmí věrné (leč stárnoucí) publikum banálními zápletkami a vousatými hláškami, Crank je punková postmoderna, která akčnímu filmu 2.0 ukazuje prostředníček a rovnou přichází s verzí 3.14. Velká škoda, že v druhém díle se to všechno trochu vymknulo z ruky. Ani ten první není pro každého, ale při osmdesátiminutové stopáži proskakuje skrz všechny svoje úchylky neuvěřitelným tempem. Zkuste se do něj zakousnout, přinejhorším ho vyplivnete. Nebo vyplivne on vás.

 

Rallye smrti (2008)
Rozpočet: 45 milionů dolarů

Původně jsem přemýšlel, že sem dám Bez dechu. Vyhovovalo by to víc početně (Rallye je přeci jenom nejdražším filmem v přehledu) a bylo by tu míň Stathama. Jenže Lautnerův pokus o akční film je vpravdě spíš k smíchu a Statham je prostě jednookým králem žánru, lavírujícím mezi videem a kinem, takže vlastně není překvapivé, že ho tu potkáte na každém kroku. Producenti totiž vědí, že když s ním nevydělají v kinech, udělají slušnou tržbu na DVD. To je mimochodem i příklad Rallye smrti, která v multiplexech skončila v červených číslech, ale zahojila se na videu. Dokonce tak dobře, že vznikl direct-to-video sequel s Lukem Gossem, který je... příšerný. První remake nikoliv, navzdory faktu, že ho režíroval Paul W.S. Anderson. Jeho dočasná střízlivost umožnila natočit akčňák, který skvěle odsýpá, vypadá dvakrát dražší než je, a výjimečně se neodehrává v generických kulisách amerického středovelkoměsta. Navíc měl Anderson štěstí i na herce, takže je z toho nejen adrenalinová, ale i celkem zábavná podívaná. Rozhodně ji nesuďte podle obalu, přišli byste o hodně.

 

Safe (2012)
Rozpočet: 33 milionů dolarů

Proč tu místo nového Sejfu (po Cellularu další "očividný" překlad, na který se distributor vykašlal) není třeba Mechanik zabiják? a) stál víc, b) nic moc se v něm neděje, c) považuju ho za mizerný remake a tenhle výběr je subjektivní. A hlavně proto, že Safe trestuhodně minul česká kina a vy ho teď budete muset lovit na DVD. Zaslouží si to, protože je to přesně ten ošuntělý osmdesátkový akčňák, ve kterém se na krev a mrtvoly nehledí, když je potřeba zachránit malou asijskou holčičku. Děj trochu připomíná Mercury (další překlad... ne, teď už toho vážně nechám) s Brucem Willisem, které se ale při své falešné áčkovosti logicky drželo na uzdě. Stathamovka na etiketu kašle, takže vyhrává divácké sympatie díky akčním jatkám, ale i sympatickému Jasonovi. Safe je mimochodem jedním ze tří filmů, které zafinancovala produkční dílna IM Global. Jejich dalším projektem byl Dredd. Ano, snažím se tím říct, že jejich bankrot je zřejmě neodvratný. Slušelo by se však jim alespoň poděkovat, že do toho šli. Vzpomeňte si na ně, až budete "vy víte kde" shánět novou stathamovku.

 

Muž na hraně (2012)
Rozpočet: 42 milionů dolarů

Uprchlík, Telefonní budka, Spojenec. Scenáristi se snažili vykrást, co jim přišlo pod ruku, a snímek je v důsledku toho spíš napínavý než akční. Je to dáno i obsáhlejšími dialogy a snahou překombinovat chromou zápletku do stavu, kdy vám na ní přestane záležet a necháte se strhnout během věcí. Ve skutečnosti mnohem lépe funguje výstřih Genesis Rodriguez, ale to hádám producentům došlo na testovacích projekcích. Pro mě je ale důležité, že ten film vzniknul. Bez velkých hvězd, předloh nebo tématu. Vlastně jde jen o trochu napumpovanější kasařinu od debutujícího Dána. Pokud máte pocit, že to takhle zvládne každý, podívejte se na "pecku" S ledovým klidem od Mabrouka El Mechriho. Hollywoodský debut režiséra JCVD, nemilosrdně semletého dementním scénářem a impotentními producenty. Výsledkem je bláto, které špiní všechny zúčastněné. Muž na hraně je proti tomu jen nevinně průměrná druhá liga.

 

Machete (2010)
Rozpočet: 11 milionů dolarů

Kdo by čekal, že se z toho grindhouse traileru vyklube první hlavní role pro Dannyho Treja. A taky krátkodobý Rodriguezův očistec. Dokázal zkrotit rozpočet i digitální slabiny a vrátil se do časů Desperada. Samozřejmě už všechno není "stejné" a přepálená grindhouse poetika určitě některým divákům trčela z krku jak rybí kost, ale strýček Mačeta nikdy nespadne do hrané křečovitosti, ani nezabloudí do slepé uličky, kdy by nevěděl, co vlastně vyprávět - jako se to stalo Soderberghovi ve Zkratu. Machete je průhledný a předvídatelný, ale právě v tom je jeho síla. Nadhled je tu hmatatelný, hlášky správně přepjaté a zvraty z těch nejoldschoolovějších. Občas Rodriguez opatrně zkouší tenké ledy parodie, ale nikdy nezajde tak daleko jako třeba Černej dynamit, takže můžeme Machete pořád považovat za regulérní akčňák. A taky jeden z těch úspěšnějších, o čemž svědčí i fakt, že Robert právě natáčí dvojku (Machete Kills) s ještě větším množstvím známých ksichtů, než najdete v Expendables. Úmyslně jsem neřekl akčních hrdinů nebo hrdinek, protože Jessicu Albu, Sofii Vergaru, Vanessu Hudgens nebo Amber Heard za akční holky zrovna nepovažuji. Ale podívám se na ně rád. V tomhle ohledu Rodriguez moc dobře ví, co dělá.

 

Kick-Ass (2009)
Rozpočet: 30 milionů dolarů

A stylově končíme komiksem, jehož druhý díl se právě natáčí. Říkáte si možná, že komiks má úspěch předem zaručen, ale Kick-Ass je trochu jiný příběh. Žádné studio ho předem nechtělo, kvůli neústupnosti se kterou komentuje dnešní YouTube generaci... jo a určitou roli tam určitě hrál ten ohňostroj krve, vnitřností a vůbec všelijak nekašírovaného násilí, které je skoro tak sexy jako ve filmech Johna Woo. Matthew Vaughn nakonec film víceméně zaplatil z vlastní kapsy a na place vtipkoval, že točí nejdražší domácí video všech dob. Reakce na sprostě mluvící Chloe Moretz se množily v tisku i tlači, ale Vaughn nakonec (poté co oficiálně dostal erkový rating) získal na svou stranu Lionsgate a celosvětově vydělal 96 milionů dolarů, takže může natáčet dvojku. Pravděpodobně by jí měl odklepnutou mnohem dřív, ale Kick-Ass byl nejupirátěnějším filmem roku 2010. YouTube generace vrátila úder, ale naštěstí to dobře dopadlo a sequel to v létě 2013 dotáhne do kin pod taktovkou Jeffa Wadlowa (Nikdy to nevzdávej).

 

 Snad s námi podobné filmy ještě chvilku budou. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace