Podzimní filmové menu se nám moc pěkně zaplnilo – novinky tvůrců, od kterých bychom chtěli vidět i naučné video o zašívání šusťákovek, doplňují kousky se slibnými ohlasy nebo solidní komerční výtěžností. A nabídka je najednou o poznání pestřejší, než v rámci vzývaného letního popcornobraní.

Americké pokladny se podařilo slušně naplnit i tentokrát. Hodně k tomu přispěl Liam Neeson, jehož sequel 96 hodin je ohromným hitem. Taken 2 obhájilo i po pádu o 54% první příčku žebříčku, stačilo mu na to 22,5 milionu dolarů, čímž se americké tržby vytáhly už přes 86 mega. Stovka padne už o příštím víkendu. Klobouk dolů. O akční výplach z produkční stáje Luca Bessona je ale ohromný zájem po celém světě a film už hlásí dalších víc jak 130 milionů z ostatních kontinentů. Takhle vypadá velká globální hitovka, která se třetího dílu dočkat prostě musí.

Přestože „pouze“ na druhém místě, stále velmi zajímavě debutoval snímek Argo od Bena Afflecka. Film s divným názvem, bez velkých mainstreamových lákadel a neprodejnou patinou multižánrového retra utržil na úvod 20 milionů dolarů. Suma je to ovšem svým způsobem obdivuhodná a vydělaná hlavně díky tomu, že Affleck prostě točí skvělé filmy.

Často haněný herec, ale i oscarový scenárista Dobrého Willa Huntinga jako režisér sebevědomě debutoval v roce 2007 s Gone, Baby, Gone. Před dvěma lety ambiciózně bavil s kriminálkou Město. Teď vypráví o tajné misi CIA, která kvůli vysvobození Amíků z Iránu zinscenovala natáčení imaginární sci-fi na Blízkém východě. Zase to klaplo. Už potřetí za sebou je na serveru RottenTomatoes evidováno u Affleckova filmu 94% pozitivních amerických recenzí. To je naprosto bezprecedentní přízeň kritiky, jíž se nemůže pochlubit ani Christopher Nolan, Wes a P.T. Andersonové, ani Tarantino nebo Spielberg. Samozřejmě to vypovídá i o tom, že Affleck nemíní provokovat, že točí „hladký chytrý mainstream“, který neurazí. Když na vaše filmy ale vyjde během pěti let 533 recenzí a jen třicítka z nich je negativních, musíte vědět, že jste nastoupili správnou cestu. A že jste ve svém oboru sakra dobří.

TRŽBY FILMŮ BENA AFFLECKA

Argo sice není tak komerčně úspěšné jako Město a i Gone Baby Gone mělo vyšší průměrné tržby na jedno kino. Dá se ale předpokládat, že film se promění v trvalku, posbírá nějakou tu oscarovou nominaci a svůj pětačtyřicetimilionový rozpočet v klidu poplatí. My se na Argo mimochodem pekelně těšíme a chystáme k němu jednu stylovou akci, takže ne abyste někde lovili ripy nebo páchali jiné prasárny. Už rating na IMDb 8,3 z 10 možných naznačuje, že tu máme jednoho z kandidátů na nej film roku… a takové je třeba užívat výhradně v absolutní kvalitě.

Říjen má ale jinak patřit hororům. Paranormal Activity 4 bude i za podpory druhého Silent Hill drancovat před Halloweenem pokladny, půdu těmhle hrůzám ale ještě stihl zkypřit nízkorozpočtový krvák Sinister, s Ethanem Hawkem v hlavní roli a od šikovného režiséra Scotta Derricksona (V moci ďábla, Den, kdy se zastavila Země).

Děsuplná podívaná trailery rozhodně zabodovala, takže se ani nelze divit startu za 18 milionů dolarů. Film ale stál směšné 3 (slovy tři!) miliony dolarů, takže je už po pár dnech v brutálním plusu. Navíc se líbí divákům a pochodil i u recenzentů, proto si můžeme být jisti brzkým vznikem minimálně tří sequelů a dvanácti videovykrádaček. Ale zase nám nezruší českou premiéru - což se u něčeho tak vzácného, jako je povedený horor, hodně cení.

TRŽBY FILMŮ SCOTTA DERRICKSONA

Čtvrtý Hotel Transylvánie se už překulil přes sto milionů jen z Ameriky, až za ním se krčí komediální novinka se cvičícím a bojujícím tlouštíkem Kevinem Jamesem Here Comes the Boom. Bláznivá taškařice si na úvod vyprosila dvanáct mega, i za tohle málo ale může být ráda, protože míň výraznou oddychovku aby člověk pohledal. Nejspíš si tak jako já ani nepamatujete, že jste na ni viděli trailer a divíte se, že nezapadla i v Americe rovnou na DVD.

V top desítce se jinak sluní ještě úspěšný film Ladíme, zklamavší celovečerák o Frankenweeniem, odvážný Looper, který se víceméně zaplatí už z amerických tržeb, a nezávislárna s Hermionou The Perks of Being Wallflower.

Na devátém místě, i když jen se čtyřmi miliony ze čtrnácti stovek kin, se sluší vypíchnout sympatických 7 psychopatů. Nový kousek režiséra, scenáristy a ultravtipného dramatika Martina McDonagha je podle reakcí ještě o fous lepší než předchozí kultovka V Bruggách. Komerční triumf se tu konat nebude, nejspíš ani nedojde na opakování zázraku ze Zlatých glóbů (přestože i tady hraje hlavní roli Colin Farrell), tuhle drzou dialogovku ale rozhodně chceme vidět. Hodně rychle.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se vrátí do kin Alex Cross, i když ho tentokrát nehraje Morgan Freeman nýbrž Tyler Perry. I kdyby ale na snímek vyrazili všichni Perryho fanoušci, určitě zůstane ve stínu čtvrtého dílu megaúspěšné série Paranormal Activity.