Liam Neeson se nechal slyšet, že do trojky Taken už nevleze. Kdo ví, dost možná ho nahlodaly i nactiutrhačské americké recenze, podle kterých se sequel 96 hodin vůbec nepovedl. Takovýhle názor je koneckonců slyšet docela často. Ale není se co divit: Minulá mise byla akčním zjevením a správně zarputilou peckou, která nezestárla ani o den, zatímco dvojka je pouze plytkým akčním řemeslem, jež vlastně skoro nejvíc „pochválil“ kolega imf v naší šestihvězdičkové recenzi.

Jenže jednička udělala značce tak parádní reputaci, že i z nového filmu je v Americe velký hit: Hned o prvním víkendu snímek utržil neskutečných 50 milionů dolarů, což je v rámci žánru počin naprosto bezprecedentní. Taken 2 je úspěšnější než nový Bourne, druzí Expendables i než sólové akčňáky s Rockem nebo Jasonem Stathamem. A protože do něj producent Luc Besson nechal narvat jen něco přes čtyřicet milionů dolarů, je z toho zase jednou jasná kasovní bomba.

NEJLEPŠÍ STARTY ŘÍJNOVÝCH PREMIÉR V HISTORII

Důvody nemusíme složitě hledat. Ne, nespočívají ve hvězdné auře Liama Neesona, ani v náhle vzedmutém zájmu o přímočaré akčňáky nebo o Bessonovy producentské počiny (většina jeho projektů bude dál za mořem zklamávat, viz tato tabulka). Amíci si ale 96 hodin prostě zamilovali. Před třemi lety na film, který je mimochodem v TOP 200 filmech na ČSFD, chodili jak zběsilí, a to ani ne tak kvůli mohutné kampani, ale prostě proto, že v nich tenhle akčňák výjimečně zarezonoval. Prostinkou zápletku totiž nesl odhodlaný hrdina, jakého jsme tu dlouho neviděli - jeho rázné činy a nelítostná zabejčenost, nevyhýbající se ani nějakému tomu mučeníčku, vytáhli 96 hodin mezi jasné klasiky.

PRVNÍ VÍKENDY FILMŮ O POMSTĚ

Neesonova postava prostě v řemeslně jistém bijáku poskytla divákům tolik potěšení, kolik nezvládnou doručit kdejaké sofistikovanější nebo produkčně náročnější snímky. A jelikož je publikum nenasytné, chce víc. Proto i 96 hodin: Odplata utrží za mořem v pohodě přes sto milionů dolarů, ačkoliv o jejích kvalitách můžeme pochybovat. Podobný je zájem i ve zbytku světa, odkud už film vytěžil dalších 67 mega.

DENNÍ TRŽBY AKČŇÁKŮ S LIAMEM NEESONEM

Najednou tu máme akční sérii, která nemá obdoby a trumfnout ji může vlastně jen Bond ve Skyfall. Besson by byl asi naivní, pokud by se domníval, že i napotřetí bude o Taken úplně stejný zájem a že nižší kvalita sequelu se příště na tržbách neprojeví. Těžko ale věřit, že by se francouzský velkoproducent nepokusil tuhle dojnou krávu ještě jednou vyždímat – a nesnažil se Neesona, momentálně vlastně jednu z největších hvězd filmového nebe (!), přeci jen ještě ukecat ke třetí šichtě.

OTVÍRÁKY FILMŮ S LIAMEM NEESONEM

Na druhé pozici pořadí tržeb se udržel animák Hotel Transylvánie. Snesitelný pokles zisků o 38% oproti minulému víkendu na 26 milionů značí, že tahle průměrná rodinná podívaná se bude Sony hezky rentovat. Jen v Americe totiž utrží hodně přes sto milionů.

Třetí příčka patří hudební oddychovce Pitch Perfect aka Ladíme. Koncept celovečeráku na půl cesty mezi Glee a všemi myslitelnými tanečními hity na diváky zabral a po úspěšném osahání terénu z minulého týdne přišel poklidný patnáctimilionový víkend. Stačí se podívat na sedmnáctimilionový rozpočet a je zjevné, že půvabná Anne Kendrick má své prstíky v další nízkorozpočtové trefě do černého.

O standardní polovinu spadly zisky sci-fi Looper, ta ale těží spoustu peněz i mimo Ameriku a stála jen třicet milionů dolarů – takže průběžných cca. 80 mega z celého světa může být chápáno jednoznačně pozitivně.

Naopak negativně musíme vnímat nástup Burtonova animáku Frankenweenie: Domácí mazlíček. Ze tří tisícovek kin totiž disneyovská loutková hororová komedie vytěžila chabých jedenáct milionů. Což je i na tenhle levný projekt hrozivě málo. Přestože kritika film velmi chválí, Burtonův rok 2012 bude objektivně vnímán jako sezóna podivných karambolů a zbytečných projektů.

TRŽBY FILMŮ TIMA BURTONA

Do desítky se vešlo ještě baseballové drama Trouble with the Curve s Clintem Eastwoodem, chválená policejní drsňárna Patrola, horor House at the End of the Street, oscarovka Master a Hledá se Nemo ve 3D.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin Affleckovo retro drama Argo, komedie s Kevinem Jamesem Here Comes the Boom, novinka od tvůrců V Bruggách 7 psychopatů a hororová drasťárna Sinister.