Keanu Reeves už zase umí kung-fu a Hollywood ho v tom chce podporovat. Reevesův režijní debut Man of Tai Chi a ambiciózní 47 Ronin od Universalu se však od sebe nemohou víc lišit. Zatímco ten první natáčí Reeves v Číně (a při jeho sledování nejspíš budete potřebovat titulky) se starými známými z Matrixu a za střízlivých 40 milionů dolarů, do 47 Ronin už Universal podle různých zdrojů nasypal něco kolem 200 milionů dolarů. A neklid studia se v posledních dnech začal stupňovat.
Debut talentovaného Carla Erika Rinsche ovšem smrděl průšvihem už od podpisu smlouvy. Adaptovat japonské historické dědictví a jeden ze základních příběhů samurajských dějin s Keanu Reevesem v hlavní roli (postava stvořena nad rámec původního příběhu) a jinak výhradně japonským castingem se sice může zdát jako dobrý nápad, ale jen do chvíle, kdy debutantovi kromě scénáře od autorů Rychle a zběsile / Sněhurky a lovce, přidělíte rozpočet 175 milionů dolarů. Připomínám, že tohle není film s obřími roboty, modrými mimozemšťany nebo globální apokalypsou. Jde o dobový velkofilm, což logicky vyžaduje pár hrstí dolarů navíc, ale tohle už je pořádná inflace.

Universal navíc s Rinschem nemá lehké pořízení. Osobitý přístup a snaha o respekt předlohy vedly k tomu, že má ve filmu Reeves mnohem menší roli, než hlavouni očekávali. Proto následovaly mohutné přetáčky a několikanásobná snaha vyštípat Rinsche z projektu. To je ale díky odborům DGA poměrně háklivá věc, zvlášť když se autor tzv. zabejčí. Universalu proto nezbylo nic jiného než Rinsche vyrazit teď, když je film dotočen a zbývá ho sestříhat. To je celkem obvyklá taktika kontroly škod, ale v tomhle okamžiku už pravděpodobně Universalu nezbývá než doufat, že rychlí a zběsilí hoši vydělají napřesrok v kině alespoň miliardu a pomohou tak pokrýt tenhle přešlap. 
Už samotné odklady Reevesovu filmu příliš neprospěly, překotné dotáčky asi zametou s vnitřní stavbou snímku, ale nejzásadnějším otazníkem zůstává onen rozpočet, ke kterému je nutné přičíst další desítky milionů za propagaci (ve které se musí prodat nejen japonský element - pěkných pár let po premiéře Posledního samuraje - ale i Keanu Reeves, jehož sláva deset let po Matrixech přeci jen dost pohasla). 

Nabízí se při tom otázka, proč to proboha celé neoutsourcovali, tak jako to Reeves dělá s Man of Tai Chi. Nejen v Číně, ale i v Japonsku jsou schopni podobný film natočit za čtvrtinový rozpočet při srovnatelném měřítku. Stačí se podívat na Miikeho 13 zabijáků, natočených za mrzkých 6 milionů dolarů. Je jisté, že 47 Ronin potřebuje trochu víc epiky, ale všichni víme, že na vině tentokrát velmi pravděpodobně není mladý tvůrce (kterému studio podepisuje solidní škraloup do let budoucích), ale jen a jen přebujelá hollywoodská mašinérie, která Universal letos opět bezpečně táhne do červených čísel.