Milla Jovovich ještě nějaký ten pátek nebude mít o práci nouzi. Do čtyřicítky to doklepe jako hvězda velkých hollywoodských akčňáků, což je na poměry ukrajinské modelky bez velkého hereckého nadání bravurní kousek. Milla v tom holt vždycky uměla chodit – druhý manžel Luc Besson z ní v Pátém elementu udělal světovou superstar, třetí manžel Paul W.S. Anderson ji dál cpe do svých 3D spektáklů, a to i když se o práci hlásí spousta mladších modelek, kterým by latex slušel o poznání víc. A protože diváci pořád utrácí za Resident Evil, zůstane tenhle rodinný podnik nadále v pohybu.

Výplachová série videoherních adaptací se po návratu Andersona na režijní sesli (po jedničce točil až čtyřku) dostala do končin, které nikdo z redakce „nedává“. Zpomalený 3D fetišismus nás nevzrušuje, a proto se nám tu začínají množit nenávistné recenze (viz zde a zde). Ale studiu to může být fuk, protože sága má svou stabilní diváckou základnu – a i s výkyvy nahoru a dolů dál v pohodě pokračuje.

 

Pátý díl sice v Americe odstartoval jen za 21 milionů - nejnižší otvírák od prvního dílu z roku 2002 není s ohledem na inflaci a dražší 3D vstupenky kdovíjakým ternem a film vydělá v Americe sotva padesát milionů. Jenže i tak to bude bohatě stačit.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE RESIDENT EVIL

Producenti totiž drží rozpočet pořád při zemi. Ani po megaúspěšné čtyřce (300 milionů celosvětově!) se nezačalo rozhazovat a pátý díl stál zase jen 65 milionů dolarů, což je na dnešní blockbusterové poměry almužna (na tricích to je taky vidět). O Resident Evil je ale ohromný zájem v Evropě a Asii, takže se film víceméně zaplatí už po dvou týdnech v distribuci! Mimo Ameriku totiž Resident Evil o prvním víkendu nasbíral 50 mega, takže už teď na jeho kontě svítí v úhrnu 71 milionů. Jednoduché počty, které vychází z toho, že film nemá pořádnou konkurenci a obsadil 3D kina a IMAXy, vedou znovu k vyhlídkám na čtvrtmiliardové tržby z celého světa. Ne, na tomhle u Sony a společnosti ScreenGems neprodělají. Šestka bude.

 

Na stříbrném stupínku se po devíti letech znovu předvádí roztomilé rybičky z animáku Hledá se Nemo. Pixarovský megahit, ze kterého se v roce 2003 dělal div ne animovaný Občan Kane (i když jde jen o fajnovou rodinnou sterilitku), se stejně jako ostatní filmy studia dočkal 3D upgradeu a obnovené premiéry. Vypadlo z toho 17 milionů dolarů za první víkend, což náklady na konverzi určitě bez problémů pokryje (sto milionů mimochodem chybí Nemovi k celkové miliardě dolarů z kin).

Disney tedy pokračuje v naprosto bezuzdném dojení úspěšných pixarovských značek. O víkendu jsme si vlastně připomněli, že se Nemo dočká stejně jako Příšerky s.r.o. nejen znovuuvedení ve 3D, ale i druhého dílu. Už jej čile připravuje režisér Andrew Stanton, který se s Johnem Carterem neprosadil u hraného filmu, a pokorně se vrátil k animákům. Sequelových sázek na jistotu tedy dál přibývá a asi nikdo se nebude divit, když po dvojkách Nema a Příšerek a po Letadlech (spin-off Aut), přijde i čtyřka Toy Story a druzí Úžasňákovi. Za takové situace se obnoveným pixarovským hitům těžko fandí, protože jen připomínají zacházející doby slávy. 

 

Třetí se udržel horor Kletba z temnot s pěti miliony. Už má na kontě 41 mega, což je s ohledem na čtrnáctimilionový rozpočet úctyhodné.

Slabé starty postupně trochu napravily gangsterka Země bez zákona a animák Norman a duchové. Střídmé propady tržeb vedly k tomu, že se konto jednak naplnilo třiceti, resp. padesáti miliony, a oba filmy se navíc už o tomto víkendu zvládly prodrat před Expendables 2. Výdrž druhých Postradatelných je samozřejmě nižší (akčňáky mizí z kin tradičně rychleji), akční legendy to ale moc trápit nemusí, protože film už celosvětově nastřádal čtvrtmiliardu dolarů.

Slabé jsou bohužel zisky dramatu The Words, o jehož podivném osudu jsme psali před týdnem. Do žebříčku se ale vecpalo ještě nad Bournovým odkazem, melodramatem The Odd Life of Timtohy Green, politickou komedií The Campaign a miliardovým flákem Temný rytíř povstal.

 

Za pozornost stojí ještě dvoumilionové tržby dráma s Richardem Gerem The Arbitrage (ovšem jen ze 197 kin), které velmi chválí americká kritika. Podzim v zámoří bude koneckonců parádní, protože už teď je velebena comicsárna Dredd nebo policejní drama End of Watch a vyloženě se oslavují Affleckovo retro Argo, sci-fi Looper, novinka Davida O. Russella Silver Linings Playbook a samozřejmě snímek The Master od Paula Thomase Andersona. Master se jako jediný už dočkal uvedení a hned zlomil rekord, protože z pěti kin vypáčil 730 tisíc dolarů, což znamená nejvyšší průměrné víkendové tržby na kino v historii. Maximum mimochodem držela od léta romance Wese Andersona Až vyjde měsíc.

A protože v těch režírujících Andersonech už musíte mít hokej, můžeme to pro dnešek zakončit… pohledem na kompletní žebříček tržeb.

Za týden zkusí své kvality náležitě zpeněžit již zmíněné bijáky Dredd a End of Watch. Držíme jim palce. Proti sobě budou mít horor House at the End of the Street a baseballovou oddychovku s Clintem Eastwoodem Trouble with the Curve. Připočteme-li expandujícího Mastera, máme konečně zaděláno na pořádně zajímavý víkend. Snad diváci přijdou.