Za mořem si včera zase užívali lenošení s popcornem a colou v náručí. Parchanti. My, evropští pracanti bez prázdnin, si můžeme alespoň prolustrovat jejich vyvolené artefakty. I když v souvislosti s Děsným dojákem je přeřazení mezi umělecká díla poněkud ošidné. Dva ze scenáristů Scary Movie u své parodické odbočky mezi snímky pro slečny, holky a dámy i jejich doprovod ovšem prokazatelně netoužili po přilepení štítku s nápisem „umění“ – z dolarů zrcadlících se na jejich duhovkách vytušíte leda zájem o peníze, které celá „Scary-série“ převážela bagrem z jedné banky do druhé. Děsnej doják navázal přesně podle těchto očekávaní: Mladší a evidentně horší bratříček se za čtyři dny vyhoupl na více než slušných 22 milionů, jež navigují k celkové šedesátce. Scary Movie 4 tuhle metu v dubnu bezesporu rozbije s nezdolností mimozemské trojnožky, ale Date Movie jako levný a podřadný plagiát se může přesto vesele tlemit.

Ještě víc se směje Paul Walker. Dva tituly vystavěné na jeho středně propečeném jménu se perou o přízeň publika v týdenním rozestupu. Na MZ asi nejnetrpělivěji vyhlížený thriller Running Scared se bude prezentovat až příští víkend (ale jen z patnácti stovek kin – můžete plakat se mnou), Disneyho projekt Antarctica, přejmenovaný během výroby na Eight Below neboli 8 statečných, ale Walkerovi přivál jistotu, že alespoň jeden jeho výstup nepropadne. Dobrodružná seance za psím spřežením se rozeběhla na první pozici za 25 milionů, a to musela rodinný rybníček sdílet s Martinovým Růžovým panterem. Clouseau navíc totálně zdevastoval moje prognózy, když v jeho případě zhnusené recenze převálcovala dlouhodobá výdrž taškařic Steva Martina a komedií obecně. Po premiéře už víceméně ignorovaný Agent v sukni 2 (momentálně 8. s 5.8 M) byl zdá se výjimkou, protože Panter se na rozdíl od něj nedostal co do propadů ani na hranici třetinových ztrát – naopak jej díky neděli zasazené netradičně „doprostřed víkendu“ provázel osmnáctiprocentní pokles tržeb od pátku do neděle s úhrnným výdělkem 21 milionů za celé čtyři dny.

Podobnou výdrž vykazuje navzdory věštbám i pomlouvaný thriller Firewall Harrisona Forda. Mírné zkrácení zisků navnazující na šesté místo a 10.3 milionů příkře kontrastuje se zásadními ztrátami filmových bubáků v Na lince je vrah (9. za 5.8 M) i v třetím Nezvratném osudu (12.5 M), který si bleskurychle balí saky paky a mizí na čekanou do půjčoven. Jenom pro srovnání: Zatímco minulý týden dělilo Wongův sequel od Firewallu pět a půl milionu (tedy nějakých 30%), tentokrát už je rozdíl pouze dvoumilionový neboli osmnáctiprocentní. Horory zkrátka baví jen jeden víkend. Ale dej bůh za něj. Dramatu Freedomland s Julianne Moore a Samuelem L. Jacksonem nebylo dopřáno ani to, poněvadž se na rozdíl od loňských Zlodějů paměti odlepili až ze sedmé pozice a chudinkých 7 milionů za první čtyři dny v kinech. Prostě fiasko. Ale producenti mi nemůžou tvrdit, že jsem je před šesti dny nevaroval.:-)

Už nám zbývá jen poslední dvojička z Top desítky: Desátá Nanny McPhee a čtvrtý Curious George, dětské perličky s dlouhým záručním obdobím (z něhož bude nadále těžit hlavně animovaný opičák Jirka) vyzve za týden na steč roztomilá konkurenční nepříjemnost. Bratři Weinsteinové se totiž znovu rozhodli napakovat se na animáku za babku, pročež s mnohaměsíčním odstupem za Evropou nahazují na plátna francouzsko-britskou zhulenost Kouzelný kolotoč (překřtěnou podle hlavního hrdiny na Doogal). Dá se čekat, že i tenhle trpaslík spustí solidní a pro Weinsteiny příjemně výnosné divadlo, které hrozí přinést ale i pokračování úspěšného Diary of a Mad Black Woman. Já ale pořád doufám, že blivajz jménem Madea’s Family Reunion nebude „opět“ hlavním únorovým hitem.

Kompletní TOP Ten tady.