Všichni tak nějak čekali, že další bourneovka Batmana z prvního místa vystrnadí. A to i přesto, že Jeremy Renner nemá takovou starpower jako Matt Damon a pro Universal bylo dost riskantní celou sérii zrestartovat s novou tváří. Marketing se nicméně nestyděl propagovat "nového hrdinu, co umí staré kousky" a víceméně to vyšlo. První odhady byly sice mnohem pozitivnější (až 42 milionů za víkend), přičemž se postupně doklesalo až k definitivním 38.2 milionům, což může být pro studio trochu zklamání (počítali prý se čtyřicítkou minimálně), ale pořád je to pro Bourneův odkaz mnohem lepší otvírák než u stejně drahého Total Recallu. A pokud podobně vlídně přijmou Aarona Crosse i v Evropě a Asii, není jeho další dobrodružství bez šance.

Universalu by se samozřejmě spalo o něco klidněji, kdyby stál Bourne původně avizovaných osmdesát milionů, ale nafouklé náklady (a tady i nafouklou stopáž) nakonec odklepli. Je to nadbytečná komplikace, protože Bourne nevypadá moc epicky a oproti Recallu nebo třeba i jen nepatrně dražší Mission: Impossible (145 milionů), člověk jen žasně, kam všechny peníze přišly, když se první dvě třetiny filmu odehrávají v kanadských lesích a všeho všudy v nich vybuchne jeden srub a shoří třípatrová dřevostavba. Štědré honoráře jsou mor… pokud je zakopaný pes v nich, alespoň teď studio může hrabat všechen případný zisk do kapsy. Až další týdny ovšem dají tušit, zda Aarona Crosse v kinech ještě někdy uvidíme.

SROVNÁNÍ TRŽEB BOURNOVÝCH DOBRODRUŽSTVÍ

Na druhém místě najdeme komedii Rivalové s 26.6 miliony. Slušný odstup, ale pro duo Ferrell-Galifianakis také slušný výsledek. Politické podloží, kopírující start primárek, je totiž pro film spíše přítězí. Erková politická satira v amerických kinech nikdy moc neletěla a Ferrell moc dobře ví, že by si víkendových třicet milionů mnohem snáz vydělal třeba druhým Zprávařem. Přesto Kampaň předčila očekávání a není to průšvih. Jen doufejme, že film samotný nestál víc než padesát milionů, protože tohle téma je za hranicemi Severní Ameriky absolutně neprodejné.

Batman na třetím místě vyklízí pozice i kina. Oproti minulému týdnu přišel o 552 kinosálů, ale přesto vyždímal skoro devatenáct milionů. Nejpozději o příštím víkendu pak pokoří čtyřsetmilionovou hranici a globální miliarda také není daleko. Warneři mají splněno a určitě se jim bude po snadném výdělku stýskat. Novinky posledních týdnů ostatně naznačují, že se mermomocí snaží najít náhradní zdroj příjmů. Justice League je ale v mých očích spíš horkým bramborem. Warneráckým šéfům teď rozhodně není co závidět. Tedy kromě výročních bonusů.

Pátý Total Recall neuvěřitelně krvácí. Oproti minulému víkendu má o dvě třetiny menší tržby (8 milionů) a zjevně ho nespasí zahraniční trhy, takže skončí na skládce propadáků. Pro obsazení i Wisemana určitě nepříjemná důtka do občanky. Někteří mohou mít radost, já mám bohužel pocit, že bude následovat návrat k Underworldům, což je ztráta úplně pro všechny. Wisemanův talent by určitě šel využít líp, ale s tímhle skóre může na další velké blockbustery zapomenout.

Zastavit bych se chtěl ještě u sedmého místa, kde sídlí Doba ledová 4. Ohrňte klidně nos, protože kolem dalšího pokračování úspěšné animované série se letos žádné velké haló nedělalo. V Americe vydělala zatím 143 milionů, což je velké houby, ale… z Evropy má dalších 620! To z ní dělá film, kterému marně kouká na záda i Spider-Man (a ten byl pravděpodobně o 60-70 milionů dražší). Doba ledová navíc po celé Evropě neskutečně zahlenila všechno možné merchandisingem, takže mám pocit, že Foxové letos mohou naflákat pěkných pár propadáků, protože zisky animákové zvířeny vše pokryjí. Vlastně se divím, že už tu nemáme dva spin-offy se Scratem. Proč nechávat tohle zlato ležet ladem?

Osmý Méďa boduje i v Evropě a svůj padesátimilionový rozpočet už studiu vrátil čtyřnásobně (finální násobky budou ještě větší). Mám z toho radost, protože MacFarlane má v hlavě nápady na tucet filmů a Universal mu teď bude klepat na dveře častěji. Snad nezůstane jen u mluvících plyšáků. V záplavě scenáristického balastu je tenhle ostrý, nekompromisní humor svěžím vánkem. A jeho úspěch proto těší dvojnásob.

Pravým opakem jsou samozřejmě vyvanuté koncepty - série Let's Dance (Step Up) se horko těžko hrabe do černých čísel, ale vzhledem k tomu, že se točí za babku, a u nás ještě neměla premiéru, tak asi vydělá na další pokračování. Tancujících teenagerů je ještě víc než teenagerů, co vřískajíc pobíhají po domě a nechají se honit maskovaným zabijákem. Taneční obdoba Saw tak může jet donekonečna a oblažovat nás týpky s pekáčem buchet, rovným kšiltem a pestrobarevnými hoodies. Mor. Podobně neúnavní jsou ovšem i Vince Vaughn a Ben Stiller v Sousedské hlídce. Rozdrobené skeče, nadbytečná sci-fi zápletka a snímek rozpočtově vyšinutý kvůli blahobytným honorářům. Diváci zjevně řekli ne a po vyloženě průšvihovém openingu budou mít hvězdy komedie co dělat, aby si podobnou odpočinkovou slezinu příště obhájili u producentů.

Kompletní žebříček tržeb najdete zde.

Příští týden nás samozřejmě zajímá neméně. Druzí Expendables si to rozdají s Normanem a duchy. Jsou to naštěstí tak odlišné snímky, že by si neměly moc lézt do zelí. Ale kdo chce vidět další zástup padlých hvězd ve třetím díle Postradatelných, ten by měl raději Slyovi držet palce. Ty proteinové drinky se nezaplatí samy od sebe. Snad nostalgie znovu zabere.