Christopher Nolan je jedním z největších tajnůstkářů v Hollywoodu. Neposkytuje rozhovory, objevuje se jen na těch největších premiérách a co je ohromná škoda, nepouští si k tělu dokumentaristy, takže se na mistra v akci můžete podívat jen vzácně. Stačí se mrknout na bonusové výbavy jeho filmů na Blu-ray a DVD a zjistíte, že se většina featurettů o natáčení skládá ze zákulisních fotografií. Nolan chce stát za kamerou, nikoli před ní. Jeho filmy se pak vyznačují ještě jednou věcí: Jako by k nim neexistovaly vystřižené scény. Režisér v rozhovorech často opakuje, že žádné přebytky nemívá, protože co natočí, to skončí ve filmu. Temný rytíř povstal je ale tak monstrózní snímek, že byl Nolan přece jen nucen několik scén vystřihat. Pár týdnů po premiéře už víme o dvou, přičemž jedna je dost zásadní. Nahlíží totiž na Baneův "vznik".

Nejdříve k té první. Objevila se na konci minulého měsíce a Miranda Tate v ní mluví s Luciusem Foxem chvíli před tím, než se Fox poprvé po letech setká s Waynem. Scéna nemá moc velký význam, Miranda v ní vlastně jen poukazuje na to, že by si měli Fox a Wayne všímat nekalých plánů Johna Daggetta. Vypadat měla takhle:

Druhou scénu, která to nedotáhla do finálního sestřihu, překvapivě prozradila kostýmová designerka Lindy Hemming (dále byste měli číst jen v případě, že jste Batmana viděli). Ta se v rozhovoru se CQ rozpovídala o tom, jak koncipovala rané verze Baneova brnění a masky pro scény, v nichž je postava zraněna a později trénována podobným způsobem, jakým svých schopností dosáhl Bruce Wayne. Má to ale jeden háček - Lindy nového Batmana ještě neviděla a díky tomu do světa nechtěně vypustila informace o scéně, která očividně vznikla, ale do finálního sestřihu se nikdy nedostala.

V těch pravděpodobně několika desítkách vteřin, které to do třetího Batmana nedotáhly, jsme se měli dozvědět, jak Bane přišel ke svým zraněním a zároveň měla být odhalena ohromná jizva kolem jeho páteře, k níž přišel během pobytu ve vězení (viz concept-arty). Ještě k tomu jsme se měli setkat s Banem v prvním prototypu masky a obleku, v nichž za doprovodu Mirandina voice-overu trénoval pod dohledem Ra´s Al Ghula. Origin byl tedy zřejmě zamýšlen jako součást vysvětlovačky zvratu na konci filmu.

Proč Nolan tyto scény vystřihal, je přitom docela jasné. Baneův původ by byl časově těžko zařaditelný kamkoliv jinam než do samotného závěru, protože by mohl prozrazovat, že zloduch není ono mýtické dítě, které uteklo z pekelného vězení. A vložení vysvětlovačky do zvratu, v němž je odhalen pravý záměr Mirandy Tate, by mohlo snížit jeho emociální dopad - i když je pravda, že právě ten by si zasloužil podstatně více prostoru. Nolan navíc rád ponechává věci otevřené a bez vysvětlení. Pohrávání si s původem Jokerovy "usměvavé" jizvy bylo jedním z nejtajemnějších prvků postavy a s třetím filmem se to má podobně - Bane jakožto nezastavitelná hrozba je děsivější právě díky tomu, že nevíme, kde se vzal.

Otázkou teď je, zda-li někdy budeme mít šanci se na onu scénu podívat. Právě na základě Nolanových zvyků se dá téměř bezpečně předpokládat, že se tyto záběry neobjeví ani na Blu-ray a DVD. Fanoušci by jejich přítomnost jistě ocenili, Nolana ale jen tak někdo nezlomí. Co myslíte, jednalo se o správné rozhodnutí, vystřihnout tak důležitou scénu z filmu? Fungovalo by finále lépe, kdyby zjištění o skutečných záměrech Mirandy mělo trochu více času dýchat právě v okamžicích, kdy by byl vysvětlován Baneův původ?

---

Vytáhni v hospodě: Bane o sedm let později.