Hollywoodská spokojenost se letos pohybuje po křivce, která rychle lítá nahoru a dolů. Po rekordním startu roku zchladil nadšení John Carter a série více či méně fatálních kasovních zklamání. Pak ale přišly Hunger Games a ještě trojnásobně mocnější Avengers a optimismus šlo vyvážet až do předalekých galaxií. Jenže, znovu, nadšení rychle opadlo, když se potopila Bitevní loď i Temné stíny a vysoké tržby ostatních letních blockbusterů byly hodně zrelativizovány extrémními rozpočty.

Teď ale filmový průmysl může zase jásat… a my s ním, protože v posledních dnech razí směr látky originální, hravé, bez dvojek v názvu a bez okoukaných synopsí. Po triumfu pixarovky Rebelka se o víkendu extrémně zadařilo hned dvěma drobnějším eRkovým produkcím, u kterých by se ještě před pár měsíci nikdo nedivil, pokud by skončily třeba jen na videu. Jenže najednou jsou z nich megahity. O filmech Méďa a Bez kalhot se tak bude hodně dlouho mluvit – a nejen proto, že na vydělávání využili kdejakou vychytralou fintu.

Méďa neboli Ted na to šel přes sprosté fórky. Kontrast vulgární mluvy i nelítostného vtipkování s nevinnou tvářičkou malého chlupatého medvídka je klasickou zbraní Setha MacFarlanea. Strůjce animovaného seriálu Family Guy (u nás známý pod názvem Griffinovi – podle mého živější a vynalézavější příbuzný posledních řad Simpsonových) ve svém celovečerním debutu ukázal domácnost Marka Wahlberga a jeho plyšového přítele. Tím nastolil půdu pro přímočarou komedii, která je místy sprostá, místy zhulenecky odvázaná a místy kamarádsky dojemná. A prý jí nejde odolat.

Čímž se vysvětluje, proč Méďa o prvním víkendu v distribuci utržil neskutečných 54 milionů dolarů (!!), tedy sumu srovnatelnou s mohutnými otvíráky Promethea, Mužů v černém 3 nebo Sněhurkou. Relativně drobná konverzační komedie, jejíž padesátimilionový rozpočet logicky padl hlavně na výrobu chlupatého hlavního hrdiny, vydělá za týden v amerických kinech víc, než supernákladné scifárny Bitevní loď nebo John Carter utržily za celou dobu v zámořské distribuci – což nemusíme chápat jen jako vztyčený prostředníček producentům, kteří v těchto případech prostě jen tupě obšlehli úspěšné formule z Transformerů nebo Avatara, ale spíš jako půvabný návod pro celý Hollywood, jak natáhnout diváky do kin. Netřeba monumentálních investic a přestřelených ambicí, stačí slíbit zábavu, která bude působit svěže, neotřele a přitom sebejistě. Méďa právě takový je a s ohledem na velmi pozitivní ohlasy nejen ohromně vydělá, ale nejspíš se i okamžitě změní v novou žánrovou klasiku.

Ještě o fous zajímavější je triumf striptérské romantické (?) dramedie Bez kalhot aka Magic Mike. Story o mladém striptérovi, kterého zaučuje starší parťák, režíroval Steven Soderbergh, a tak není divu, že ji chválí diváci i američtí kritici. Je to ale hlavně vděčné herecké obsazení a vidina toho, že se ve filmu svléknou Channing Tatum, Matthew McConaughey nebo Alex Pettyfer, co snímku pomohlo k enormním tržbám. Nenápadný kousek za sedm milionů dolarů (!) tak urval o prvním víkendu famózních 39 mega!

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY S DOSPĚLÁCKÝM RATINGEM R

Hlasy ze zámoří přitom přirovnávají zájem o film k sáze Twilight nebo k Sexu ve městě (čti: banda ječících holek se jde s koktejlem v ruce pobavit do kina, omrknout ty hezký kluky na plátně), což znovu potvrzuje, jak moc Hollywood přehlíží divačky. Zatímco my, chlapci a chlapi, jsme co chvíli lákáni na osvalené bouchače a sexbomby, co se nenaučily teple oblíkat, povrchní nebo „lehce provinilá“ potěcha pro ženy se zjeví zřídka. Tak dvakrát třikrát do roka. Přitom tyhle demografické skupiny jsou velmi vděčné. Studioví pohlaváři si teď asi naplno uvědomí, že břišňáky nemusí ukazovat chlapům jen borci z Expendables, ale že je ocení i divačky.

Svlíkat se asi budou brzo všichni, my nad tím ale momentálně zoufale lomit rukama nemusíme. Zaprvé u Bez kalhot to díky páně Sodebrgehovi dopadlo chytře, vkusně a zábavně. Alespoň podle recenzí. Zadruhé je jen málo hvězd, které by zvládly svým striptýzem naplnit pokladny. A kdo ví, možná je jen jedna jediná: Channing Tatum. Vysmívaný fešák na sobě dlouho makal, snažil se v průměrných žánrovkách, poctivě rozvíjel svou kariéru a letos slaví ohromný úspěch.

TRŽBY FILMŮ CHANNINGA TATUMA

Už hitovky jako Let's Dance nebo Milý Johne z něj udělaly poměrně žádaný artikl, ale letošní ultimátní combo Navždy spolu, 21 Jump Street a Bez kalhot jej vystřelilo mezi největší hvězdy Hollywoodu (i proto nakonec dostane více prostoru v G. I. Joe 2). Tyhle tři filmy totiž dohromady stály jen nějakých osmdesát milionů, dohromady přitom utrží víc jak půlmiliardu dolarů! Triumf je to pro Tatuma o to sladší, že všechny projekty byly ošemetné a že je vyloženě táhl z pozice hlavní star. Dvousetmilionové 21 Jump Street i aktuální Bez kalhot navíc spoluprodukoval. Ten chlapec se vyzná.

Tatum možná podivně mumlá a Daniel Day-Lewis by ho rozemlel během dvou klapek. K tomu vypadá jako někdo, kdo se může maximálně živit svým tělem… ovšem právě o to impozantnější je jeho rozmach. Je za ním vidět víc dřiny a důmyslně vedeného boje o uznání, než třeba v kariérách Taylora Lautnera, Roberta Pattinsona nebo Haydena Christensena. Jo, tuhle palbu mu celkem přeju, protože už v bitkařině Život je boj bylo vidět, že jen výsměch si Tatum na rozdíl od mnoha jiných hezkých tvářiček nezaslouží.

Mňo… ještě nekončíme. Tentokrát je hodně o čem psát. Za pozornost stojí už bronzová Rebelka, která Pixarům dováží zase hromadu dolarů. O víkendu přiteklo čerstvých 34 milionů, aktuální mezisoučet hovoří o 131 melounech jen z Ameriky. Zbytek světa zatím čeká.

Kvůli extrémně silné konkurenci se až se čtvrtým místem musí vyrovnat komedie Tylera Perryho Madea's Witness Protection. I páté dobrodružství nesnesitelné černošské báby přitom vydělá – 26 milionů za první víkend ukazuje, že i nový Perryho film bude v čistém zisku už po uvedení v kinech.

OTVÍRÁKY FILMŮ S MADEOU

Radost mají i tvůrci Madagaskaru 3, jenž si připočetl 11 milionů a záhy se stane nejúspěšnějším dílem série co se týče amerických tržeb (odhlédněme teď od dražších lístků kvůli 3D a inflaci). Tahle značka je pořád stabilní jistota - jen by u DreamWorks potřebovali umět ještě víc krotit rozpočty.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE MADAGASKAR

Naopak zklamáním jsou zámořské tržby upírobijce Abrahama Lincolna a nakonec i sci-fi Prometheus. Scottův velkofilm totiž skvostně odstartoval s padesáti miliony, ale nakonec nastřádá sotva dvouapůlnásobek téhle sumy. Lidi holt rychle přestal zajímat. My víme proč, ale další flame o smysluplnosti tohohle vetřelčího pre-prequelu tu radši rozdmýchávat nebudeme.

Na osmém místě dál oslovuje své diváky Wes Anderson – jeho velebená novinka Až vyjde měsíc stála šestnáct mega, postupně už ale stihla nastřádat milionů osmnáct a rozhodně ještě neřekla poslední slovo.

TRŽBY FILMŮ WESE ANDERSONA

Za devátou fantasy Sněhurka a lovec vyšuměl ještě režijní debut Alexe Kurtzmana (scenáristy Star Treku, Transformerů nebo Mission: Impossible 3) People Like Us. Na průměrně hodnocený doják s Chrisem Pinem a extra šukézní trojkou Elizabeth Banks & stará mama Michelle Pfeiffer & Olivia Wilde zbyly jen slaboučké čtyři miliony. Tudy cesta evidentně nevede.

ŽEBŘÍČEK FILMŮ S NEJVYŠŠÍMI AMERICKÝMI TRŽBAMI

Popojedem. Jako naschvál se totiž zajímavé věci udály i za hranicí první desítky. Třeba Avengers v týdnu jako třetí film historie zdolali metu 600 milionů dolarů utržených v Americe.

Šestistovku celosvětově hlásí Muži v černém 3, kteří mimochodem pořád zvládají plnit česká kina (o víkendu osobně ozkoušeno), takže tu máme nejúspěšnější díl série a nebýt trablů s rozpočtem a nároky Willa Smithe, dočkali bychom se záhy čtyřky. Takhle asi nic nebude.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE MUŽI V ČERNÉM 3

Kulatých 400 milionů ze zámoří mají i Hunger Games, které se o víkendu propracovaly na 12. místo mezi tamějšími nejúspěšnějšími tituly historie.

A pak je tu ještě ten problematický Spider-Man: Ne-až-tak subtilní restart v týdnu rozmetal naše obavy na novinářské projekci a o víkendu rozmáčkl i skepsi co se týče své kasovní výtěžnosti. V pouhých třinácti asijských zemích totiž okamžitě urval 50 milionů dolarů a zpřelámal půlku místních rekordů! Spidey asi bude nakonec přeci jen „amazing“. Amíci se o tom budou moct přesvědčit už v úterý, kdy Peter Parker začne od nuly dobývat místní kina. Bude to prý velké.

Přes svátky okolo Dne nezávislosti mu budou konkurovat jen očekávaní Divoši Olivera Stonea a hudební dokument Katy Perry: Part of Me. Umí mi mimochodem někdo vysvětlit, proč je tahle tuctovka tak slavná? Jo, tu písničku o líbání holky jsem slyšel a její našpulená pusa mě, ehm, oslovila. Ale pořád mi to nepřipadá jako dost důvodů, proč o Katy Perry dělat dokument a rvát ho o nejlukrativnějším víkendu roku do skoro tří tisícovek kin. Snad si ji Méďa s Pavoukem podají.

Kompletní žebříček tržeb zde.