Dlouho dopředu se dalo očekávat, že tento víkend bude jedním z nejrobustnějších, co se týče tržeb amerických kin. Do multiplexů vlítly hned dva mocné tituly: Jednak třetí díl animované série Madagaskar, zadruhé pak dychtivě očekávané scífko pro dospělé Prometheus.

Přestože média a reklamní plochy zahltil nový počin Ridleyho Scotta, v kasovním žebříčku se nakonec raduje Madagaskar 3. Nemusíme z toho mít špatnou náladu a kafrat na rodinky, které budou kina plnit vždycky víc než fanboyové se zálibou ve vesmírných plavidlech – Madagaskar 3 se totiž podle všech indicií povedl a je dle mnohých nejpovedenějším dílem stabilní série. Poměr pozitivních recenzí má dokonce o chlup lepší než Prometheus, spokojení diváci jej navíc hodnotí v rámci tzv. CinemaScore nejvyšší známkou „A“ (Prometheus schytal rozmrzelé „B“).

Kulatých 60 milionů dolarů z prvního víkendu by tedy Madagaskar měl poměrně dlouho rozmnožovat a celkovými tržbami se usadit po boku prvního (193 mega) a druhého dílu Madagaskaru (180 M). Zvířátkům z oblíbené animované frančízy se navíc tradičně dobře daří ve zbytku světa, takže film už teď přepočítává 135 globálních milionů a určitě znovu zaútočí na šest set milionů.

TRŽBY ANIMÁKŮ OD DREAMWORKS

Z hlediska rozmachu velkorozpočtových sci-fi se můžeme radovat, že Prometheus byl animované fauně silným protivníkem. Otvírák za 50 mega přesně odpovídá dlouhodobým předpokladům, ale i předpovědím těsně před premiérou. Studiu Fox se povedlo Promethea od prvních chvil vybavit aurou „jedné z největších filmových událostí roku“, a proto novinka Ridleyho Scotta utrží mnohem víc, než na kolik jsme si u vetřelčí série zvykli. Jasně, v případě téhle značky je hodně nefér vzájemně porovnávat čísla, protože pod tíhou inflace operují první Vetřelci s úplně jinými rozpočty a tedy i zisky. Padesátimilionový start je ale na poměry eRkové sci-fi ve třech tisícovkách kin výtečným komerčním počinem – a jasným marketingovým triumfem.

TRŽBY FILMŮ S VETŘELCI 

Úspěch je ještě víc cítit při pohledu na celosvětové tržby, které už vyrostly na 141 milionů dolarů. Ač si to studia dlouhé roky nepřipouštěla, i velkorysé sci-fi blockbustery umí nalákat davy - jen je potřeba je obdařit adekvátně mocnou aurou a opentlit zvučným jménem slavného filmaře.

Otázkou je, jak rychle budou tržby padat po poněkud rozporuplných reakcích na snímek samotný. Trvalka ve stylu Počátku nebo Distriktu 9 se tu jistě neurodí, a to je trochu škoda, protože když by film vydělával déle než pouze první dva týdny v distribuci, mohli bychom se rychle dočkat nejen pokračování, ale i dalších mohutných sci-fi. Aby Prometheus vyrovnal zklamání z Bitevní lodě nebo Johna Cartera, na to by ovšem potřeboval pořádnou výdrž – tváří v tvář velkému procentu brblajících diváků ji ale asi nenajde.

 SROVNÁNÍ TRŽEB VELKÝCH SCI-FI (Matrix - Počátek - Prometheus)

Na třetím místě dostala těžkou ránu Sněhurka a lovec. Nákladná velkoprodukce se sice výtečně rozjela a lidem se vcelku líbí, takhle ďábelské konkurenci ale nezvládla odolat. Sněhurka klesla o 59% na 23 milionů za víkend, a i když celosvětově přepočítává už skoro dvoustovku, vkrádá se červíček pochybnosti, že s jiným datem premiéry a s větším odstupem od takhle silných titulů mohl Universal na Sněhurce trhnout mnohem víc.

Předražení Muži v černém 3 nastřádali už 135 milionů z Ameriky a půlmiliardu celosvětově.

To multirekordní Avengers na pátém místě sice vydělali už třikrát tolik, ale pořád je o ně zájem.

V druhé půlce kasovního žebříčku najdeme už tradičně Báječný hotel Marigold, neúspěšnou ansámblovku Jak porodit a nezbláznit se, nabouranou Bitevní loď a Diktátora.

Se střídmým milionem a půl ze stovky převážně artových kin ale odstartoval ještě nový počin Wese Andersona Moonrise Kingdom. Režisérovu typickému kousku s Billem Murraym, Edwardem Nortonem a Brucem Willisem (!) američtí kritici i první diváci hodně hlasitě fandí. Těšíme se!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden nás čeká hodně nelítostná řež mezi dvěma komediemi, které se dost možná vzájemně přidusí: Bláznivý muzikál Rock of Ages totiž vyzve další přiblblou veselohru Adama Sandlera Můj otec je šílenec.