Letem světem filmové hudby... a nejen o blockbusterech. 

Další hvězdy populární hudby skládají pro film

Po skupinách Daft Punk (Tron: Legacy) nebo The Chemical Brothers (Hanna) zúročí své dovednosti s elektronickou hudbou i Moby. Ten se podílí na soundtracku pro romantický film The Necessary Death of Charlie Countryman. Režíruje Fredrik Bond, který má shodou okolností na svědomí i videoklip k Mobyho písni Bodyrock. V hlavních rolích se pak objeví Shia LaBeouf, Evan Rachel Wood nebo Mads Mikkelsen.

Člen skupiny White Stripes, zpěvák a příležitostný herec Jack White skládá hudbu pro dobrodružný film The Lone Ranger, který vzniká pod režijní taktovkou Gora Verbinskiho. V komediálně laděném příběhu z prostředí divokého západu si hlavní roli zahrají Arnie Hammer a Johnny Depp. Jack White prozatím nemá žádné zkušeností s komponováním hudby pro film, i když společně s Alicii Keys nazpíval píseň Another Way to Die pro bondovku  Quantum of Solace.

Aby toho nebylo málo, kytarista skupiny Guns N´ Roses Slash byl přizván, aby obstaral soundtrack pro nezávislý horor Nothing to Fear. Režíruje debutující Anthony Leonardi III, původem kreslíř storyboardů pro filmy Rango nebo 47 Ronin. Slash rozhodně není u filmu žádným nováčkem. Kromě toho že složil hudbu pro drama This Is Not a Movie, tak se jako kytarista podílel na soundtracku pro Wrestlera (hudba - Clinta Mansell) nebo  Rychle a zběsile: Tokijská jízda (hudba - Brian Tyler).

Koncert „pro Dextera“

Méně známého skladatele Daniela Lichta si většina fanoušků filmové hudby spojuje výhradně s doprovodem k seriálu Dexter. V neděli 10. června 2012 vystoupí Daniel Licht na koncertní pódium v Los Angeles, aby zde za přítomnosti Rolfa Kenta (Bokovka) představil kompozici k jednomu z nejpopulárnějších seriálů současnosti.  Koncert uvede herec Michael C. Hall, který v něm ztvárnil hlavní roli Dextera. Slavný ústřední motiv je sice autorstvím Rolfa Kenta, nicméně i zbytek soundtracku nabízí řadu působivých, jemně melancholických i okázale dramatických skladeb. Kromě hudby k Dexterovi zazní i melodie pro připravovanou videohru Silent Hill – Book of Memories, které jsou rovněž dílem talentovaného Lichta.


Soundtracky ve zkratce:

Bitevní loď
Autor: Steve Jablonsky
Stopáž: 77:24
Hodnocení: 5/10

Steve Jablonsky vcelku zdárně nahrazuje Hanse Zimmera. Zatímco se Zimmer pozvolna snaží odpoutat od svého stylu, tolik typického pro 90. léta (Krvavý příliv, Skála atd.), Jablonsky přebírá štafetu a opět přichází s nepřebernou škálou monumentálních a notně patetických melodií. Výsledek se poslouchá příjemně, i když v žádném ohledu nepřekračuje kvalitativní hranice daného „hudebního žánru“. Soundtrack je pochopitelně nadživotní, hojně se opírá o elektroniku a elektrické kytary, proto ani na okamžik nezapře svého tvůrce (The Art Of War). Když ale povrchní líbivost odezní, nelze si nevšimnout toliko otravných a neustále se opakujících hudebních vzorců. Jablonsky sice přidává na agresivitě, jež vyvěrá z elektronického základu, zakrýt lacinost a ledabylost kompozice se mu však nedaří. Spousta úderných rytmů a velmi málo pečlivých melodií. I tak by se dal charakterizovat soundtrack, který pouze recykluje zaběhnuté postupy a konvence. Teprve čas ukáže, zda-li se Jablonskému podaří vymanit z osidel zimmerovského stylu a posunout dál k osobitému výrazu. Každopádně bude třeba změnit nejen poetiku, ale i filmový žánr, který mladého skladatele již jaksi vyčerpal. Zimmerovi se to koneckonců podařilo. 

Havran
Autor: Lucas Vidal
Stopáž: 46:52
Hodnocení: 4/10

Mladý španělský skladatel Lucas Vidal (nar. 1984) zkomponoval temný, ale i melancholický doprovod, který vystihuje charakter slavného spisovatele Edgara Allana Poa. Zatímco v dynamičtějších a dramatičtějších polohách si autor hojně vypomáhá elektronikou (The Raven), v jemněji odstíněných pasážích mu postačí tiché smyčce bez výraznějšího patosu či přepjatosti (Poe and Emily). Křehce romantická i posmutnělá hudba Vidalovi sluší evidentně více než vysloveně dramatické okamžiky, které bez obrazu zkrátka postrádají část svého kouzla (Police Briefing Emily Box). Smyčcové výpady za doprovodu tepavé elektroniky nedokážou ustavit natolik koncentrované drama, které by udrželo posluchačovu pozornost po delší dobu. Potemnělé skladby navíc působí mimořádně zaměnitelným a neoriginálním dojmem, takže jejich existence mimo filmový obraz vyznívá bezmála jako zbytečná. Připočteme-li absenci výraznějšího motivu, jež by hudební masu rámoval, nepřežije nic víc než rozpaky a lítost nad některými výjimečnými okamžiky (Finding Emily), které byly/mohly být příslibem velmi působivého poslechu.

Avengers
Autor: Alan Silvestri
Stopáž: 65:08
Hodnocení: 7/10

Alan Silvestri se pomalu začíná etablovat jako výhradní skladatel pro dobrodružné a comicsové filmy – namátkou: Soudce Dredd, Captain America: První Avenger atd. Oproti mnoha jiným skladatelům Silvestri nepropadá módním, všelijak pomíjivým a pomýleným trendům, a skládá výhradně pro velký symfonický orchestr. Stejně sofistikovaným způsobem autor nakládá i s hudebními motivy, které jsou smysluplně zapojeny do hudební struktury, podrobují se změnám rytmu a stylu vyprávění, aniž by samoúčelně trčely na úvod a v závěru alba. Při práci na soundtracku pro Avengers měl Silvestri poměrně komplikovanou úlohu, jelikož musel sjednotit hudební motiv hned několika výrazných komiksových hrdinů – kupříkladu ve skladbě Subjugation se krátce ozývá motiv z předchozího filmu Captain America. Hudba je tak ve výsledku mnohotvárná, nechybí jí dramatičnost ani náležitě epický ráz. Mnohem více prostoru samozřejmě získala akční rovina, méně pak romantická a jinak poklidná místa (viz The Promise), která by kompenzovala celkově radikální a úderný tah. Avengers patrně nikdy nebudou Silvestriho nejlepším soundtrack, na to jim chybí větší košatost a sevřenost, nicméně stále máme co do činění s bravurním a řemeslně profesionálním dílem.

Brzy naslyšenou.