Hollywoodské filmy se dekádu po Matrixu oklepaly z hongkongské horečky a začínají pozvolna nacházet svůj vlastní směr. Zatímco v Asii se točí jen zlomek toho co dřív, v amerických akčních blockbusterech se tu s výpomocí hongkongských choreografů, tu pod taktovkou jejich učňů nebo fanoušků, rodí nová vlna. Jména v kolonce "hlavní choreograf" možná zůstávají stejná, ale zkuste nahlédnout dál mezi pěšáky, kteří to v záběrech schytávají do obličeje nebo pod mocnou parukou suplují hlavního hrdinu.

Jsou to kluci, kterým je zhruba tolik co redaktorům MovieZone. My jsme před lety datlovali do klávesnic první články a snili o jachtách v Karibiku, oni dřeli v tělocvičně a snili o tom, jak nakopou zadek Jackiemu Chanovi. Naše jachty jsou ještě daleko, ale někteří z těch utřinosů si svůj sen splnili. A pak v byznysu zůstali a stali se tak součástí nové generace kaskadérů. Těch co vyrůstali na osmdesátkových peckách a teď by jim neradi dělali ostudu. Jejich revírem jsou dráty, jejich tempo je vražedné, jejich nepřítelem jsou producenti, prkenní herci, nešikovné herečky a nedostatek času. Chlapci z 87eleven pracují ve dne v noci. Jejich úkolem je vyrábět ty nejšťavnatější bitky roku… A celkem se jim to daří.

O 87eleven jste možná nikdy neslyšeli, ale tahle parta se začala dávat dohromady už koncem devadesátých let a její začátky cementovalo souběžné natáčení druhého a třetího Matrixu. Tam se sešlo hodně šikovných kaskadérů (těch borců, co jim pak Keanu Reeves z výplaty koupil motorky jako výraz díků za minimum přeražených kostí). Chad Stahelski tehdy odkoukal od Yuen Woo-Pinga co mohl a založil vlastní firmičku, která dodává akční scény a kaskadéry na klíč. Jak to vlastně celé funguje?

Hollywoodské filmy se točí ve velkém kalupu na různých místech světa, což např. asijským choreografům znemožňuje, aby si vozili týmy desítek kaskadérů nebo mohli trénovat dlouhé týdny na place, tak jako to bylo umožněno Yuen Woo-Pingovi. Velká poptávka tak dala vzniknout kaskadérům, kteří se specializují na bojové scény. 87eleven jim dala prostor pro trénink, organizaci a rozšiřování vědomostí. Základem je obří tělocvična s odpruženou podlahou, spousta hi-tech rampiček na dráty, prostor pro kompletní motion capture, nepřeberné množství gumových kulis, zbraní a na míru vyrobených rekvizit, milion žíněnek a samozřejmě pár barelů gelu, který vám umožní vesele běhat, ačkoliv jste v jednom ohni. Jinými slovy komplet výbava pro trénink a případné natáčení (green screen, mo-cap) bojových scén. Ostatně tuhle továrničku jste mohli vidět v akci v tréninkových videí k Ninja Assassinovi.

Podobné pre-vizualizace dělá 87eleven ke každému filmu, ve kterém je víc akčních scén. Choreograf s předstihem dodá nápady, chlapci je během několik dnů až týdnů natrénují a natočí nanečisto v gumových kulisách. Je to efektnější než počítačová animatika a hlavně - kaskadéři už mají pohyby navrčené, takže je pak ostré natáčení rychlejší a to i v případě, že se všechno ještě musí projít s herci. Kaskadéři mají navíc přímo v 87eleven k dispozici několik učitelů bojových umění, takže pokud chystaný projekt vyžaduje specifický styl nebo raritní kaskadérský trik, jde se zpátky do školy… a za pár dnů umí staří psi nové kousky. Tihle kluci trénují od dětství, kdy kromě proteinových tyčinek a gumových medvídků s želatinou baštili i všechny hongkongské filmy. Na ulici by vám možná nerozhodili sandál tak jako borci z K-1, ale o filmových bojových uměních vědí všechno. Akurátní mix klasických technik, akrobacie, freestylu a přirozeného timingu a publikum je vaše. Chcete důkaz, že to funguje?

Tak prosím… mozky z 87eleven v posledních letech dělaly třeba na čtvrtém Rambovi, Expendables, teenage rvačkafestu Never Back Down, pomohly Whedonovi s barovou bitkou v Serenity a teď makají i na Avengers, kde je mávání rukama a nohama víc, než by se mohlo zdát - Black Widow objímá protivníky nohama, Hawkeye šermuje lukem, Kapitán Amerika provozuje cirkusové kung-fu a Hulk sází na trochu silový přístup. Nevynechejme z rovnice ani Lokiho nebo Thora, protože 87eleven plně využijí jejich kopí a kladivo. Pak je tu již zmiňovaný Ninja Assassin, frisbee kung-fu z Tron Legacy nebo třeba Wolverine, Mechanik zabiják, Barbar Conan či Zkrat. A zapomenout nesmíme ani na fandovské klenoty jako Undisputed II a III nebo webový Mortal Kombat. Tisíc různých stylů a hlavně žánrů. Každý vyžaduje trochu jiný přístup, ale když se na to podíváte, tak kolikrát byly ty akční scény to nejlepší na celém filmu.

Chad Stahelski ovšem v rozhovorech upřesňuje, že je hodně velký rozdíl mezi tím, když jsou režisérem požádáni o kompletní přípravu akčních scén (od návrhu přes provedení až po dozor nad střihem), a případy, kdy pouze dodají hrubý materiál, se kterým pak pracuje nevědoucí střihač. Proto vyzdvihuje Ninja Assassin a Trona, u nichž měl tým asi nejvíc kreativní svobody - mohli navrhnout styl, přispět k designu zbraní a piplat scénu až do podoby, která se objevila v kinech. Podobný přístup asi nemůžeme čekat od Avengers, Hunger Games nebo Bourne Legacy, což jsou filmy na kterých letos 87eleven zanechalo přímý otisk (což znamená minimálně trénink herců a choreografii na míru žánru, stylu a okolností). V jejich filmografii se najde ovšem i řada otisků nepřímých.

Za dlouhá léta v byznysu se totiž 87eleven etablovali nejen jako dodavatelé akčních scén, ale také jako provozovatelé velmi specializované tělocvičny. Podobné zázemí pro trénink s takovým množstvím talentu na metr čtvereční prostě v Americe nenajdete. Proto tu často trénují herci a kaskadéři z jiných produkcí, a navzájem se tu předávají zkušenosti a fígly. K tomu se ostatně váže i jedna pražská historka. Pár mých kamarádů z dob, kdy jsem točil amatérské akční kraťasy a pohyboval se na české freestyle scéně, které vládli Marek Svitek nebo Ruda Vrba, trénovalo ve stejné tělocvičně, kterou si vyhlédl Brad Allan a Jackie Chan Stunt Team jako svoji základnu během pražského natáčení Rytířů ze Šanghaje. Naši kluci trénovali v opačném rohu a zrovna zkoušeli dvojitou otočku (kop s otočkou o 720 stupňů). Hongkongské kaskadéry to zaujalo, protože tenhle typ kopu příliš nepoužívají - je příliš pomalý, protože při první otočce naprázdno dáváte protivníkovi příliš času na reakci, do filmu se prostě moc nehodí - s výjimkou závěrečného knockoutu. Kluci jim ukázali jak na to a Asiati během deseti minut metali naprosto čisté sedmsetdvacítky, které se běžný smrtelník učí minimálně dva, tři týdny. Prostě to měli v krvi. O pár minut později na oplátku učili kluky, jak dělat dvojitý HK spin s dopadem na nohy. Zlaté časy.

Ale to jsme odbočili… na Rytířích ze Šanghaje se každopádně Brad Allan potkal s šikovným českým kaskadérem (můžete ho vidět v bitce na trhu - Jackie ho tam přehodí deštníkem), původně úspěšným freestylovým závodníkem. Jmenuje se Ruda Vrba a jeho jméno se v titulcích Kick-Ass hrdě prsí hned pod tím Allanovým. Během let to Ruda dotáhnul na post druhého hlavního choreografa. Ta paráda kterou jste v Kick-Ass viděli, má tak i hrdý český odstín. A nemálo k tomu přispěli i 87eleven, v jejichž tělocvičně choreografie vznikala. Chloe Moretz tu strávila několik týdnů a metala kozelce od rána do večera. Rozhodně se to vyplatilo.

V řadách 87eleven také najdete řadu kluků, co začínali ve freestyle nebo natáčením akčních kraťasů. Jon Valera nebo Kim Do vyhrávali koncem devadesátek, co se dalo ve freestyle formách. Teď vedou šiky filmových bojovníků a ukazují, jak se to má dělat. Není bez zajímavosti, že v české Filmce, která taky natočí dost akčních scén (většina z nich ale končí v zahraničních produkcích) také najdeme freestyle šampióny - sourozenci Bílkovi, Marek Svitek, dvojka z Kosagymu Pavel Dvorščík a Petr Kotík a řada dalších. Vyjmenoval jsem ty, které znám osobně nebo jsem s nimi kdysi dávno něco točil. Jejich fascinace světem bojových umění jim vydržela dodnes a šplhají po žebříčku výš a výš. Jednou možná taky nakopou zadek některému ze svých idolů. Nebo si s ním alespoň potřesou rukou.

87eleven je v tomhle ohledu projektem, který udržuje naživu nostalgii po starých hongkongských peckách a pomáhá na svět šťavnatým akčním scénám v moderním hávu. Když zrovna nemají místní "studenti" co na práci, dostávají za úkol vyrobit repliky úspěšných bitek z posledních let (na YouTube najdete povedené remaky scén z Jetova Fearless nebo Donnieho Flashpointu). A jedničkáři pak dostanou v Hollywoodu přes hubu co nejblíž kameře. No řekněte, není to povolání snů?