Když James Cameron přišel s tím, že bude jeho další film ve 3D, mohli se kinaři pomalu zbláznit, aby v rámci digitalizace stihli do premiéry Avatara také přechod do sterea. Jakmile Železný Jim přijde s něčím novým, je docela jedno, jak bláznivá myšlenka to je, svět mu leží u nohou. Teď ale dost možná narazil.

Jako další logický pokrok ve filmařských technologiích totiž označil zvýšený framerate (HFR - High Frame Rate) a klasicky se stal jeho hlavním propagátorem. Když ho před rokem na CinemaConu představoval s testovacími záběry vůbec poprvé, majitelé sítí multiplexů, kameramani, producenti, prostě všichni, kdo mají do toho, jak je film natáčen a reprodukován co říkat, byli nadšení. Teď, o rok později, kdy se v HFR točí první hollywoodský velkofilm pod režijním dohledem Petera Jacksona - ano, hádáte správně, je to Hobit - však nadšení vyprchalo. Naopak se objevily první negativní reakce.

Ty by se daly sumarizovat do několika krátkých vět. Zatímco James Cameron a vlastně i Peter Jackson slibovali, že s HFR přijde lepší 3D (vyšší snímková frekvence odstraní "blikání" a tedy i bolest hlavy, na níž si někteří chudáci stěžují) a že se film bude zdát jako skutečné okno do reality, podle prvních reakcí na desetiminutové preview Hobita to vypadá, že místo slíbených zlepšení přišlo jen to, čeho se všichni báli: film teď vypadá jako telenovela. Obraz působí až nepříjemně realisticky, vytratil se onen magický filmový look a kouzlo analogových technologií. Všechno je nepřirozeně ostré (Jackson točí na REDky nejen ve 48fps, ale také ve 5k), takže masky opravdu vypadají jako masky, kulisy jako kulisy ... jako by se "filmová lež" stala s touto technologií neuskutečnitelná. Což samozřejmě není nic dobrého, když točíte epickou fantasy za bůh-ví-kolik-set mega, která na takovém lhaní divákovi stojí prakticky celá.

Z první desetiminutovky Hobita byla většina přísedících v rozpacích a už teď se mluví o tom, že HFR vzbudí ještě větší kontroverzi než 3D. Samozřejmě je potřeba vnímat tweety na toto téma s drobnou rezervou, protože si budeme muset na novou technologii hodně dlouho zvykat (ostatně na 24fps se díváme přes osmdesát let, není to snadný přechod), v prosazení se to ale Cameronovo dítko nebude mít snadné (ono se samozřejmě s vyšším frameratem experimentovalo ještě v době filmu, tehdá to bylo ale technicky nesmírně náročné a všechny pokusy upadly v zapomnění, ne že by tedy král světa něco vymyslel, jen technologii opět dovedl k dokonalosti a teď se jí snaží každému nacpat).

O to těžší to bude mít, že přechod na 48fps nebo dokonce 60fps není úplně levná sranda. Současné digitální projektory sice jsou na HFR připraveny, jak ostatně tvrdil již před rokem Cameron, má to ale klasicky několik háčků. Tak především: výrobci kapánek zaspali a zatímco třeba Christie nebo Barco by chtěli být "HFR ready" během léta, Sony už teď ví, že bude rádo, když přechod na 48fps stihne u všech třinácti tisíc momentálně aktivních kino-projektorů do prosince, tedy do samotné premiéry Hobita.

Problém je navíc v ceně - šušká se, že by firmware update, který projektorům 48fps umožní, mohl vyjít na nějakých $10 000, což je suma, kterou nebude ochotné obětovat každé kino. Multiplexy by čekala po kompletní digitalizaci další ohromná investice, která však tentokrát projekci nezlevní, neusnadní distribuci, ani za sebou nemá žádné "marketingové hurá" jako mělo 3D. Jinými slovy, na HFR neslyší ani kinaři, ani diváci. O to menší bude motivace k tomu, aby se do něj multiplexy za tak veliké peníze pouštěly - zvlášť teď, když se ozvaly docela negativní reakce.

HFR tedy čeká docela krkolomný start a je klidně možné, že se technologii nepodaří prosadit. Pokud ano, tak to rozhodně nebude tak rychle jako v případě 3D, i když jsou paradoxně všichni k přechodu připraveni více než před lety.

K Hobitovi ještě nutno podotknout, že Jackson sice film točí ve 5k, 3D a 48fps (a denně mu záběry sežerou 6 - 12 TB z úložiště!), post-produkce ale probíhá současně v několika formátech včetně 2D o 24fps, na něž jsme zvyklí. Nemusíte se tedy bát, že by film jako takový vypadal jako telenovela (na REDky se točí už dávno a málokdo si rozdílu mezi digitálem a analogem všiml). Možnost volby tu bude ještě dlouho - stejně jako je tomu u 3D. A co se domácností týče, současné technologie včetně Blu-ray na HFR stejně připraveny nejsou. Pokud se vám tedy Cameronův nový digi-mazlíček nebude líbit, bude se mu velice snadné vyhnout.