Seriálová klasika 21 Jump Street je zpátky! Sice na filmovém plátně, jenže zato s velkou pompou. Populární televizní show, která proslavila po světě kukuč mladičkého Johnnyho Deppa, nemá takový zvuk a tak dementní zápletky, aby se mohla bezbolestně vrátit na televizní obrazovky jen s novými tvářemi. A proto na to tvůrci zkusili jít od lesa a film pojali jako bláznivou buddy-komedii ze školního prostředí o dvou svérázných poldech v utajení, kteří zahodí uniformy a na univerzitní půdě čelí jak kriminálníkům, tak i vzpomínkám a traumatům z dospívání.

Jejich jména jsou Schmidt a Jenko a už z toho je zřejmé, že se nová verze nebere vůbec vážně. Trailery to potvrdily, nepřesvědčily nás ale naplno, že tahle ulítlost s Channingem Tatumem a pohublým Johanem Hillem bude vyloženě skvostnou řachandou… natož sakra výraznou reinterpretací. Drtivá většina amerických kritiků ale tenhle názor zastává (86% pozitivních recenzí), spokojení první diváci navíc zajistili filmu už před premiérou velmi dobrou reputaci. A fíha, nepříliš nákladná komedie si připsala už o prvním víkendu 35 milionů dolarů, tedy úctyhodnou sumu, jež postrkuje film nejspíš přes sto milionů jen na úhrnných amerických tržbách. Studio Sony má v kapse velký hit a spoustu důvodů k radosti.

Na úspěchu 21 Jump Street je přitom zajímavé hned několik věcí. Třeba angažmá režisérské dvojky Phil Lord – Chris Miller, která po Zataženo, občas trakaře sběhla ke hranému filmu a z exodu režisérů od animáků dělá už bezmála trend. Lordovi s Millerem se zadařilo zjevně podobně jako Bradu Birdovi (od Úžasňáků k M:I:IV) a naopak výrazně lépe než Andrewu Stantonovi (pověst nabytou hitem Hledá se Nemo si pošramotil Johnem Carterem).

Pozoruhodné je i to, že zatímco Jason Segel zaválel s oživováním Muppetů, jeho parťák z „producentské stáje Judda Apatowa“ Jonah Hill se podílel na křísení jiné zapadlé legendy 21 Jump Street. Hill ve filmu nejen hraje hlavní roli, ale navíc jej produkoval a podílel se na scénáři, čímž jen potvrdil, že „Apatowovi chlapci“ prostě nejsou dobří jen na šklebení do kamery, ale umí se o své filmy postarat komplexně (viz i třeba Seth Rogen a jeho počiny 50/50, Zelený sršeň či Superbad).

A pak je třeba zdůraznit i fakt, že 21 Jump Street je už několikátým triumfem hezouna Channinga Tatuma. Bývalý striptér je fanoušky i odbornou veřejností vytrvale podceňován. Koneckonců, jeho výrazový rejstřík není dvakrát bohatý – ale fanynek má dost a k tomu zjevně i schopného agenta a čuch na zajímavé role či silné projekty. Tatumova filmografie tak úctyhodně bobtná a přibývají v ní jak výdělečné hity (Navždy spolu, Let´s Dance, Milý Johne), tak i solidně zvládnuté herecké výzvy (Život je boj) a kooperace s největšími režiséry současnosti (Michael Mann, Steven Spielberg a už druhý film točí se Soderbergem). Bacha na něj!

Jump Street byl jinak jedinou těžkotonážní novinkou týdne, sbírat dolary proto mohly filmy z minulých týdnů. Samozřejmě nejlíp to znovu šlo oranžovému Loraxovi, jenž si připočetl dalších 22 milionů a hlásí z Ameriky už 158 melounů. Megahit.

Propad o 55% naopak zdusil naděje Johna Cartera. Velkorysé dobrodružství totiž s průběžnými 53 miliony vrávorá, a to i v situaci, kdy zbytek světa přihrál přes 120 milionů dolarů. Na film za čtvrt miliardy je to pořád hrozně málo. A u Disneyho si drbou hlavu.

S ohledem na rozpočty je ale jinak v žebříčku stále většina spokojených, protože po drobných nadále přihazují jak levné bijáky Projekt X a mariňácké Act of Valor, tak i dražší hity Nepřítel pod ochranou (120 milionů jen z Ameriky) a Cesta na tajuplný ostrov 2 (celosvětově už 300 mega!). Straší mezi nimi jen propadák Eddieho Murphyho A Thousand Words na pátém místě.

Desítku pak uzavírá akční komedie Tohle je válka! a nová šílenost Willa Ferrella Casa de mi Padre. Ferrell si v ní tropí šprťouchlata z hispánských melodramat. Španělsky mluvený snímek mu však u LionsGate naplno nepodpořili, a tak se film dostal jen do čtyř stovek kin, z nichž vytěžil dva miliony dolarů (a průměrné ohlasy). Ferrellova star-power holt dál pohasíná. Vzpomínejme na Zprávaře a neplačme.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se budou nejspíš dít velké věci. Měli bychom se totiž dočkat „nového Twilight“. Ctitelé látky Hunger Games: Arény smrti můžou nad tímhle srovnáváním dál prskat, ale „twilightácká“ společnost Summit prostě veze další adaptaci velkého knižního hitu, v jejímž centru je pohledná slečna a jíž chce vidět tolik mladých diváků, až se kvůli tomu pokladníci zase jednou radují z mohutných předprodejů vstupenek. Na rozdíl od Stmívání je ale první patnáct evidovaných recenzí VELMI POZITIVNÍCH! Zvědavost konečně roste.