Make money, not war. Mariňáci z Act of Valor dorazili do kin a vydělali slušné peníze. I když jejich úspěch nebylo tolik vidět kvůli Oscarům, posvítit si na něj musíme. Z tabulky tržeb se totiž může zdát, že Act of Valor je vyložený megahit. "Realistický" film o jednotkách SEALS, na kterém se herecky i kreativně podíleli skuteční drsňáci s bouchačkami a elitním výcvikem, totiž podle oficiálního rozpočtu stál jen 12 milionů dolarů. O prvním víkendu přitom vydělal rovnou 24 milionů.

Do verbovačky bez velkých hvězd ale nenápadná distribuční společnost Relativity Media nalila trochu víc peněz, náklady na film, marketing a budování humbuku okolo rozhodně přesáhly třicet milionů dolarů (už SuperBowl Spot něco stojí, že ano). Byla to nicméně smysluplná investice.

O film točený takříkajíc od srdíčka je zájem diváků velmi vysoký a prohlubuje optimismus kinařů. Únor totiž nenabídl kdovíjak silné tituly ani hvězdné značky, a přitom se miliony začaly sypat ve velkém. I mezi úspěšnými konkurenty se Act of Valor prosadil a po slibném otvíráku si tahle sonda do autentických zážitků speciálních jednotek může připsat až sedmdesát milionů dolarů.

Zvědavost nám trochu brzdí negativní recenze, jež film pochopitelně smázly jako plakátový verbovací počin, ve kterém není dost adrenalinu a atrakcí, aby to překrylo jednorozměrný proarmádní obsah. Publikum je ale spokojeno a filmu vyloženě fandí, což může přinejmenším inspirovat další snaživé filmaře - pokud uchopí i ošuntělý žánr s podobnou poctivostí, můžou se prosadit i mezi ryzími hollywoodskými velkofláky.

Na druhé příčce zůstal za očekáváními Tyler Perry se svým novým sociálním melodrámem Good Deeds. Nestačilo mu ani to, že se objevil sám v hlavní roli, hned vedle poměrně slavné Thandie Newton - přiteklo "jen" patnáct milionů za víkend. Na vydělávání velkých sum je zjevně potřeba, aby se Perry převlíkal do ženských hadrů a hrál si na bábu Madeu.

Na třetí pozici už se prokousala Cesta na tajuplný ostrov 2. Ohromná výdrž, právě jak se na rodinnou 3D oddychovku sluší, tlačí warnerovský hit ke stovce. Tentokrát si Cesta připočetla 13 milionů a i díky tomu už hlásí skoro čtvrtmiliardu celosvětově. Holt velký úspěch a třetí díl je na spadnutí.

Cesta 2 tak překonala dva z počátku výkonnější stomilionové hity. Čtvrtý se drží thriller Nepřítel pod ochranou, jenž už přepočítává 97 mega. Pátá je romance Navždy spolu, která se 102 miliony už natřikrát překonala svůj rozpočet. To je triumf!

Neslavně na tom naopak jsou Ghost Rider 2 a Tohle je válka. Tržby pod padeát mega, rozpočet naopak vyšší - na tyhle dvě flákoty se rychle zapomene.

Neslavně ale dopadly i poslední dvě novinky tohoto týdne. Bláznivá komedie Wanderlust vytáhla z dvou tisícovek kin jen šest milionů, přitom se mohla na plakátech chlubit tvářemi Jennifer Aniston a Paula Rudda, kteří mají ve filmografii spoustu hitů.

Ještě hůř skončil thriller Gone. Mysteriózní novinka s Amandou Seyfried naprosto vyšuměla a s mizernými čtyřmi miliony je zcela mimo hru. Navíc ji recenzenti hodnotí výrazně kritičtěji než Wanderlust.

Desítku uzavírá úspěšně importovaná anime The Secret World of Arrietty.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin kalebnický Projekt X a první potenciální animovaný hit roku, roztomile pohádkový Lorax.