Klasické kinoplakáty, rozkládací A4, obří bannery, látkové megapostery nebo papírová 3D dioráma. Filmový plakát je samostatným odvětvím, které v Americe vyrostlo do obřího byznysu. U nás si ho zas tak moc neužijeme, protože se k nám většinou vozí jen jedna verze plakátu, ale na internetu hltáme u většiny očekávaných hitů všechny možné varianty, včetně asijských nebo ruských. Dobře si uvědomujeme, že plakátový byznys má svoje pro a proti, svoje trumfy i svoje klišé. A pár ukázek toho nejlepšího nám dost možná i visí v obýváku. Pokud jste se nemohli rozhodnout, které z loňských plakátů do svých sbírek zařadit, možná vám pomůže každoroční vyhlášení Internet Movie Poster Awards na serveru impawards.com. Na těchto stránkách se filmovým plakátům pečlivě věnují už řadu let a rukama jim projde úplně všechno, takže se jedná o názor, který se nevyplatí podceňovat. Jako obvykle ale platí, že jiný kraj, jiný mrav. Letos např. vyhrál plakát k filmu Děti moje, který byste s trochou snahy zprodukovali na Mácháči. Pokud tedy máte v telefonním seznamu George Clooneyho. Plakát možná vypráví "příběh", ale nám připadá extrémně tuctový a mnohem spíš bychom hlasovali pro druhé Clooneyho želízko v ohni, plakát ke Dnu zrady, který si vizuálně pohrává s tématem duelu dvou výrazných postav. Je to laciné? Možná, ale funguje to na první pohled, je to úspora místa a agenti obou herců jsou spokojení.

V kategorii nejlepší teaser plakát zaslouženě zválcoval konkurenci Fincher a jeho Muži, kteří nenávidí ženy. David je znám tím, že si všechny aspekty filmového marketingu pečlivě hlídá a plakáty samozřejmě nebyly výjimkou. Do pokojíčku se budou hodit spíš zachmuřelejším povahám, ale výtvarnou kvalitu jim neupřete. Jen to datum premiéry mohlo být trochu níž, no ne? Nejstatečnějším plakátem se pak stal kaleidoskop Stromu života. Vezměte si na něj lupu. Až prostudujete všechny obrázky, možná ani nebudete muset do kina.

Vedle nejlepších se samozřejmě objevili i ti nejslabší aspiranti. Výjimečně se nejlepším z nejhorších nestala nějaká trapná komedie nebo film předem odsouzený k lynči. X-Men: První třída se řadě lidí v redakci líbil natolik, že kosil v závěrečném ročním zúčtování i papírově mnohem silnější soupeře. Jeho plakátová kampaň však byla, mírně řečeno, nešťastná. Vše kulminovalo plakátem, ve kterém se tuctová fotka prolíná do ohavné siluety. Efekt ze sedmdesátých let, který zvládne i sekretářka v MS Malování? Jeden z důvodu ne úplně slavných tržeb snímku jistě tkví i tady. Budiž to pro producenty poučením. Mnohem raději než kopání do nejslabších kusů však máme ceny, které se neberou tak úplně vážně. Mrkněte se sami... my vybíráme třeba cenu za nejstrašidelnějšího psa roku. Putuje k Spy Kids 4 a robočoklovi, kterého namluvil Ricky Gervais.

Zbytek vítězů a poražených hledejte zde. Naše tipy na nejlepší plakáty najdete v článku Rok 2011 v kostce, část druhá.