Tradice se nemění. Jednou za tři roky přijde v lednu do kin nový Underworld, alespoň na jeden víkend si podmaní americká kina, a pak vyčkává na další šanci. Tahle relativně levná série akčních sci-fi/fantasy to i přes své rozpačité kvality dotáhla už na čtvrtý zářez – přitom to vypadalo, že další snímek nevznikne, protože trojka (prequel, kde potvory kosila Rhona Mitra) kasovně nepřesvědčila a mohla ságu zatípnout.

Z Kate Beckinsale se za tu dobu ale velká hvězda nestala a dražší lístky za 3D projekce dovolily ještě jednou zkusit podojit fandy. Solidní vyhlídky se naplnily, protože Underworld se vrátil víceméně tam, kde byl u prvního a druhého dílu a za první víkend utržil solidních 25 milionů dolarů. Žádný velký megahit, ale šedesátku se nasbírat podaří, přičemž podobnou sumu lze očekávat i ze zbytku světa. Při zhruba sedmdesátilionových nákladech to producenty úplně nenadchne, ale tradičně by to mohlo stačit tak akorát k tomu, aby byl do tří let zase odklepnut i pátý díl. Zkrátka, Kate Beckinsale nebude nikdy tak populární jako Milla Jovovich ve stylově příbuzné sérii Resident Evil téhož studia, na uživení to ale pořád víceméně stačí.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE UNDERWORLD

Na druhém místě poletují hrdinní černošští piloti z válečné novinky Red Tails. Kdekdo se bál o jejich osud, protože vysněný počin producenta George Lucase se dlouho odkládal, přetáčel a beztak se zdálo, že nikoho moc nezajímá. Úvodních 19 milionů dolarů ale trochu překonalo prvotní odhady, takže u tvůrců i studia Fox asi vládne relativní spokojenost. Film, který se prodražil až na 58 mega, úplně nevyhoří.

Kdovíjaký balík ovšem neshrábne, protože tržby nejspíš budou katapultovány stejně rychle směrem dolů jako u Underworldu. Divácké ohlasy jsou ledva průměrné, kritici si dokonce na filmu zgustli – jak se koneckonců dalo u téhle ubulené humanistické story, oslavující chrabrost „barevných“ pilotů, očekávat. Zisky padesát milionů rozhodně o moc nepřesáhnou.

Na bronzovou příčku zahnaly zmíněné novinky sympatickou kriminálku Kontraband. Mark Wahlberg pro ní vydobyl už 46 milionů, což je skoro dvojnásobek rozpočtu. Trefa.

Na čtvrté pozici pak celkem smutně tápe ambiciózní drama Neuvěřitelně hlasitě a nesmírně blízko, jež rýpe do traumat z 11. září, a to v tradičně uhlazeném stylu režiséra Stephena Daldryho (Předčítač, Billy Elliot). Tahle literární adaptace měla velké cíle a účast oscarového páru Tom Hanks – Sandra Bullock jen podtrhla, že film bude útočit na všemožné sošky a zkusí se prodrat mezi deset nejchválenějších snímků roku. Jenže snaha se minula účinkem, protože film všechna odborná sdružení ignorují, recenze jsou podprůměrné a ani diváků moc nechodí. Hanks i Bullock mají ve filmografiích ohromné velehity, jejich společný projekt ale kasovně ničím nezaujme – deset milionů za první víkend v široké distribuci, to je slabá bilance. Film zřejmě neutrží za mořem víc jak třicítku.

Ještě nižší čísla pak vykáže Zkrat aka Haywire, který se odpíchl z pátého fleku s devíti miliony. Napumpovaný akčňák věčného experimentátora Stevena Soderbergha ale stál jen třiadvacet milionů, což je na hvězdně obsazenou a jaksepatří dynamickou agentskou řežbu srandovní peníz. Velká jména typu Michaela Douglase, Michaela Fassbendera, Ewana McGregora nebo Channinga Tatuma si evidentně chtěla zkusit zahrát pro vynalézavého režiséra, jenž i po letech zůstává v pravém smyslu autorsky nezávislým…

…a hlavně točí zatraceně dobré filmy, což platí i pro Zkrat. Hvězdám se angažmá u Sodebergha vždycky vyplácí a nejinak tomu je i teď, protože i na jejich hlavy míří pochvaly kritiků a pozitivní reakce diváků. Zkrat je zjevně skromným zpestřením dlouhého čekání na novou bourneovku a jako takovému je mu třeba fandit (pochyby zní akorát na adresu hereckého projevu hlavní kopáčky Giny Carano). My film uvidíme v únoru.

Dál zahlédnete v žebříčku ještě středně úspěšný návrat Krásky a zvíře, oscarového pohádky, kterou u Disneyho vytáhli do 3D a znovu uvedli do kin. Zuby nehty se drží i slabá hudební novinka Joyful Noise.

Do desítky se pak ještě vešly tři nejmocnější tituly amerických Vánoc: Velmi úspěšná čtyřka Mission: Impossible, vytrvalec Sherlock Holmes 2 (jenž už atakuje půlmiliardu) a Evropu pozvolna dobývající fincherovka Muži, kteří nenávidí ženy (zatím 165 milionů celosvětově). Všechny tři projekty nám velmi pravděpodobně nabídnou do dvou tří let svá pokračování.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden nás čeká další napínavý souboj žánrovek: Thriller Muž na hraně se Samem Worthingtonem vyzve romantickou akční komedii Katherine Heigl Za všechny prachy. Na internetu se ale bude nejvíc fandit Carnahanově ledové řezničině The Grey s Liamem Neesonem. Pořadím ale může zamíchat i Clooneyho dramedie Děti moje, která těsně před Oscary expanduje do skoro tisícovky kin.