Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Lionsgate kupuje Summit


ikona
imf
téma
Aneb malá ryba žere menší rybu. Co to znamená pro Hollywood a fanynky Stmívání? 

Z pohledu čísel to vypadá jako roztomilý paradox, protože Summit díky Stmívání vykazuje v posledních čtyřech letech vyšší tržby než Lionsgate. A to i přesto, že rival produkuje až o polovinu víc filmů a je obecně víc "vidět". Summitu ovšem tučná léta končí premiérou posledního filmu s Bellou a Edwardem, což je logicky ideální příležitost zralé ovoce utrhnout. Rvačka o něj byla veliká, nakonec ostrouhali finanční spekulanti a kořist tzv. zůstala "doma" - v Hollywoodu.

Ještě v roce 2007 byl Summit neviditelným prckem, který měl na kontě jen garážový thriller P2 (fandové Rachel Nichols určitě pamatují). Pak ale doslova přes noc zazářilo Stmívání a Summit se s pouhými pěti zprodukovanými filmy vyšvihnul do první desítky studií, těsně za Lionsgate. Z dvou procent podílů na celkových severoamerických kinotržbách to Summit dotáhnul na čtyři procenta, přičemž loni trumfnul i Weinsteiny a Lionsgate a stal se nejúspěšnějším z malých studií:

1. Paramount 19,2%
2. Warner Bros. 17,9%
3. Sony / Columbia 12,5%
4. Buena Vista (Disney) 12,2%
5. Universal 10,2%
6. 20th Century Fox 9,6%
7. Summit Entertainment 4%
8. Weinstein Company 2,9%
9. Relativity 2,2%
10. Lionsgate 1,8%


Když ovšem od těch čísel odečtete Stmívání, propadne se Summit ještě daleko za Lionsgate s podílem sotva 1,3%. Hlavouni z Lionsgate potenciál nováčka dobře odhadli už v roce 2008, kdy začalo první jednání o odkoupení, ale Summit rozumně ždímal upíry do poslední kapky a podlehnul až teď. Lionsgate ho kupuje za 712 milionů dolarů, přičemž 300 milionů tvoří úvěr, který má Summit otevřen u banky, a za nějž bere Lionsgate zodpovědnost. Je to velká nebo malá částka? 712 milionů (minimálně) vydělá poslední Stmívání jen v kinech. I když to pokrátíme o desátky kinařům, musíme přičíst tržby z DVD, televizních práv a dalších serepetiček. Není úplně jasné, jestli Lionsgate z těhle peněz uvidí byť jen jediný cent, ale tady jde mnohem spíš o požírání konkurence, která si příliš vyskakovala.

Lionsgate ambiciózním nákupem ohrožuje svou existenci, kupuje v podstatě studio podobné velikosti. V dlouhodobém plánu je to ale jediné možné řešení. Lionsgate doufá, že se finančně zahojí na Hrách o život, ale kdyby to náhodou nevyšlo, pořád ještě tu bude možnost vrátit se k Belle, klidně bez asistence knižních předloh. Jak dokazují ratingy televizních Vampire Diaries, vůbec nepotřebujete zkroušenou Kristen Stewart… tady by navíc bylo minimálně osvědčené zázemí frančízy. Možností jak dál nafukovat stmívací vesmír je nepočítaně.

Z trhu zmizí výrazný hráč, který se v posledních letech pokoušel peníze vydělané na fanynkách otáčet do odvážných produkcí (Red, Zdrojový kód, 50/50, Černá hodina). To Lionsgate samozřejmě dělá taky (Bez dechu, Warrior, The Devil's Double, The Lincoln Lawyer), ale zaměřuje se spíš na rychlokvašky pro mladé, nevybouřené publikum. Jinými slovy - nás jako diváky by možná tahle koupě mohla mrzet, protože Lionsgate je víc na prachy. Spojením obou studií - label Summitu bude samostatně fungovat jen pár měsíců, pak zanikne - ale vznikne největší z malých studií, což se možná odrazí i na výši rozpočtů, se kterými se v tomhle segmentu pracuje (i když devadesátimilionový Conan bude Lionsgate mrzet ještě hodně dlouho).

Už jste zvědaví na nějaký kung-fu spinoff, který zmixuje Stmívání a Underworld? V Lionsgate se už určitě kreativci těší na lednové přesčasy.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace