Tohle si Hollywood bude ještě dlouho pamatovat. Zatímco se svět raduje z dárečků pod stromečky, továrna na sny úpí. Jsou to pro filmový trh katastrofální Vánoce, ve znamení poklesu na všech frontách a nezájmu o nové ambiciózní filmové zboží.

Vánoční dolarová sklizeň, tradičně vůbec nejštědřejších cca. deset dnů filmového roku, začala už ve středu. A od první chvíle bylo zřejmé, že hudbu bude tvrdit čtvrtá Mission: Impossible. Nadstandardní návrat Toma Cruise do kůže Ethana Hunta měl dobrou výchozí pozici díky kvalitám třetího dílu a komerčnímu úspěchu ve čtyřech stovkách velkoformátových kin o minulém víkendu. M:I:4 příznivé situace naplno využila a od středy utržila sympatických 41 milionů dolarů. To znamená průběžných 58 milionů z Ameriky a 161 mega celosvětově. Pátý díl určitě přijde.

Nová Mission: Impossible totiž sbírá hodně cenné skalpy. O prodlouženém víkendu hravě zdolala jednak Sherlocka Holmese 2 (27 milionů za pět dní), ale suverénně i rodinnou trojku Alvina a Chipmunků (21 mega). Oba sequely v Americe zůstávají za očekáváním, ale nedá se zatím předpokládat, že by to mělo producenty odradit od výroby dalších dílů. Platí to, o čem jsme psali před týdnem: Světové tržby pomůžou pokrýt ztráty z Ameriky a rozpočty obou sérií nejsou tak našponované, abychom se neměli dočkat přídavku (zvlášť u Chipmunků). Otázkou je, jestli o další nášup někdo stojí.

Tomuhle dotazu budou tuplem čelit strůjci premiér. Relativně nejlíp z nich dopadla adaptace Mužů, kteří nenávidí ženy. Utržených 21 milionů za pět dní je nicméně slabých a rozhodně nepotěší. Peníze se sice budou sypat i přes další prázdninové dny, u Sony ale zase jednou narazili. Letos už poněkolikáté. Jasně že nikdo nemohl očekávat, že na eRkové uchopení švédské kriminálky plné sexuálně-násilných scén budou houfně běhat americké rodinky. Je ale evidentní, že se studiu nepodařilo naplno dotáhnout kampaň, která slibovala nejtemnější biják Vánoc. Tahle aura vyprchala...

Do kin se dostavili Fincherovi ctitelé a pár natěšených čtenářů, kombinaci režisérova renomé a potenciálu Larssonova bestselleru však tržby neodpovídají. Kritici i diváci sice zvedají palec nahoru – jak by ne, když i k téhle látce Fincher přistupoval puntičkářsky – devadesátimilionový rozpočet však bude muset poplatit zbytek světa. Neměl by to být problém. Chladné divácké přijetí v USA by nicméně mohlo od adaptace dalších dílů odradit samotného Finchera, alespoň co se týče režie. Kvitoval bych to s povděkem, protože jednoho z nej filmařů současnosti je na mnohaleté zpracovávání tak nepoddajné knižní ságy jednoznačně škoda.

Stejně tak je škoda Stevena Spielberga pro Tintina. Na MovieZone sice svého času vyšla velmi spokojená recenze, ale i prvotně nadšeným kolegům radost rychle vyprchala z hlavy a za můj soud „hezká práce, kterou si druhý den vůbec nepamatujete“ mě nebijí. Tintin bohužel nezvládl v masách zarezonovat a jako animák bez srdce, který do extáze dostává jen fajnšmekry sledující délku záběrů během akčních scén, si přímé pokračování nezaslouží. Jeho režisér Peter Jackson je teď zaneprázdněný na Hobitovi, ale Tintinovy slušné evropské a asijské tržby (zatím 240 mega), potažmo povinné PR řečičky o pokračováních slibovaly, že se Jackson dvojky chopí hned v zápětí.

Těžko tomu ovšem věřit po katastrofálním startu v zámoří, kde adaptace belgického comicsu shrábla jen dvanáct milionů během pěti dnů. Tintin je všem u řitě. Podtrhuje pokles zájmu o 3D, a to i v precizním nativním a imaxovském podání, a ukazuje, že Spielberg je sice stále skvělým filmařem, ale na rozdíl od některých svých kolegů se už neumí tak skvěle strefovat do nálady publiku. Nejen že se tak nekoná další Avatar (bude ještě nějaký paličák vysvětlovat, že Cameronův flák shrábl jackpot jen kvůli 3D a dražším vstupenkám?). On se Tintin ani zdaleka nepřiblíží umrtvenému Tronovi! Proto by bylo podivné, kdyby někdo odklepl jeho další misi.

A aby těch špatných zpráv nebylo málo, krčí se na šestém místě víkendového žebříčku ještě nová rodinná romance Camerona Crowea Koupili jsme ZOO. Tokání mezi Mattem Damonem a zadkem Scarlett Johansson bohužel též skoro nikoho nelákalo, což znamená necelých 8 milionů za tři dny v distribuci...

...a definitivně spoustu otázek: Proč tolik zklamání? Proč i při dražších vstupenkách sleduje Hollywood nejslabší vánoční nadílku za posledních sedm let? Proč skoro všechny podzimní filmy propadly a svůj standard si splnili jen Twilight sága, Paranormal Activity 3 a Muppeti? Proč se (p)o Díkuvzdání příliš nechodilo ani na povedené rodinné fláky a proč zcela selhaly monumentální vánoční kampaně? Je to shoda náhod? Únava z okoukaných sérií? Otrávení z 3D a současných trendů v kinematografii? Vládne snad internet? Je snad hluboko do kapsy a lidé se už doma zabedňují před halasně oznamovanou „druhou krizí“? Šel by na Tintina Jan Tleskač?

Těžko posoudit. Pokud můžu přispět ještě jednou osobní douškou ve stylu „podle sebe soudím davy“, dávají mi výsledky celkem smysl. Zaostávají totiž zbytečné série, nebo matně vyhlížející bijáky. Kupříkladu Sherlock není kdovíjak soběstačnou ságou a jeho obliba je do velké míry instantní, založená na pozvolna chřadnoucí popularitě Roberta Downeyho Jr. Když skončí, nic se nestane. To samé, ale ještě víc, platí o Chipmuncích. I šílenci, kteří na ně vzali dvakrát děti, se musí před třetí návštěvou kina pořádně rozmýšlet. Dvojka Tintina je pak plýtváním schopností Jacksona se Spielbergem, adaptace Dívky, která si hrála s ohněm zas zbytečně umoří um Davida Finchera (a to tu máme už švédskou verzi, která zvládla prokázat, že druhá kniha je svým způsobem neadaptovatelná). Nepotřebujeme je.

Vyloženě natěšená je naopak většina diváků na Mission: Imposssible 5, kde by se mohl nově sestavený tým naplno rozjet v rámci své první regulérní mise. Že by trh takhle prozíravě reflektoval, co se studiím povedlo, co se neokoukalo a co má potenciál do budoucna? Odpověď můžete hledat s námi v diskuzi… Jisté je jen to, že tyhle Vánoce si velká studia za rámeček nedají. A že kvůli náletu dvou Hobitů a dvou Avatarů během příštích čtyř let půjde o na dlouhou dobu nejslabší svátky.

Kompletní žebříček tržeb zde.