Uff, to je tragédie. Poslední víkend před nástupem velkých vánočních blockbusterů a nejsilnějších oscarovek letošního roku se nesl v duchu naprosté kasovní bídy...

Už podruhé v rámci letošní „sváteční sezóny“ totiž tvrdě narazilo studio Warner Bros. Po fiasku s Happy Feet 2 se hrubě nezadařilo romantické komedii Šťastný Nový rok. Ta se sice chlubí extrémně hvězdným obsazením, za první víkend ovšem utržila slabých 13,7 milionu dolarů. Předchozí ansámblová romantika režiséra Garryho Marshalla Na sv. Valentýna přitom o prvním víkendu vydělala 56 mega – čtyřikrát víc než Šťastný Nový rok!

Jde o jednoznačně katastrofální výsledek. Moc se ale nedivme: Valentýnská hitovka se jednak povedla výrazně víc (jen osm amerických recenzí na Nový rok ze 114 je pozitivních!), hlavně ale název líp korespondoval s datem premiéry a „valentýnský obchodní model“ jasně těžil z toho, že se v inkriminovaný den chodí hromadně do kina na romantiky. S tímhle Šťastný Nový rok operovat nemohl a jen to podtrhlo jeho komerční neduživost. Film utrží maximálně čtyřicet melounů, což je bez debat pohroma.

Bídně však dopadli i Spratci na zabití aka The Sitter - další komedie o neortodoxní chůvě; tentokrát děti terorizují vulgárního tlouštíka Jonaha Hilla a on jim vrací úder. Deset milionů za víkend je slaboučkých a spolu s bídnými recenzemi naznačuje, že snímek mohl klidně zamířit rovnou na videotrh.

Na třetím místě se snaživě drží první část Rozbřesku ze ságy Twilight. O čtvrtém víkendu v distribuci si připsala skoro osm milionů, což aktuálně vedlo k 260 milionům z Ameriky a 634 mega celosvětově.

Čtvrtou pozici hájí Muppeti, kteří po solidním startu brzdí svůj pád a momentálně hlásí ucházejících 65 milionů (rozpočet nepřesáhl padesátku).

Na pětce se udržel výborný animák Velká vánoční jízda, a to při mikroskopickém úbytku tržeb o 10%. I takhle skvělá výdrž bohužel znamená pouhých šest mega za víkend a prozatímních 33 milionů v úhrnu.

Vyloženě smutný je pohled na šestého Huga. Za komerční fiasko jsme ho označili už ve dvou minulých reportech, teď ale Scorseseho chválený 3D projekt Paramount protlačil do dalších osmi stovek kin, v naivní představě, že film nevydělává kvůli tomu, že se promítá v málo lokalitách. Byl to velký omyl, protože víkendové tržby i tak padaly… a rodinný megafilm za víc jak 150 milionů má stále na kontě jen 33 milionů. Příští týden s ním naštěstí distributor přestane šaškovat a kinaři budou moci promítat filmy, o něž mají diváci opravdu zájem.

Jedním z takových titulů je oscarovka Havaj aka The Descendats s George Clooneym. O víkendu expandovala a promítala se tak už ve víc jak osmi stovkách kin (pořád skoro pětkrát menší cifra než u Nového roku), odkud vytěžila skoro pět milionů. Průběžných 24 mega je s ohledem na rozpočet i skromné nasazení chvályhodných.

Desítku uzavírají propadáky Happy Feet 2 a Jack a Jill, plus nejistě přijatá Válka Bohů. Za hranou TOP 10 se pak v několika málo sálech představily oscarovky Znovu a jinak Jasona Reitmana (Juno, Lítám v tom) a evropský špiónský thriller Jeden musí z kola ven. S ohledem na počet kin byl o fous větší zájem o druhý jmenovaný snímek, což celkem souzní s názorem kritiky: Podle ní Jason Reitman letos zlaté sošky sbírat nebude, Jeden musí z kola ven má větší šance.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden kina zválcuje dvojka Sherlocka Holmese a trojka Alvina a Chipmunků. Do čtyř stovek kin (převážně IMAXů) pak vletí Mission: Impossible 4. Při pohledu na blížícího se Tintina, Válečného koně nebo Muže, kteří nenávidí ženy si ale studia nejspíš drbou hlavu, že jeden z blockbusterů nenasadily už o uplynulém víkendu. Reálně totiž hrozí, že takhle nahňácané ambiciózní novinky se vzájemně požerou a ne jedna, ale hned několik z nich zklame. Za sebe doufám, že to nebude případ Finchera a MI4.