Teď už je to fakt jen na divácích: Studia sice nevychytala nasazení hned několika rodinných fláků současně na jedno datum, ale zas se nedá popřít, že na Díkuvzdání nachystala luxusní filmové menu. Po sérii slabších kousků se do kin vrhly hned tři špičkové oddychovky, na než zámořští kritici i diváci vyplýtvali všechny superlativy. Muppeti, Scorseseho Hugo i animák Velká vánoční jízda se prý povedli na podtrženou jednotku. Vzájemně se ale bili, a tak se to na komerčních výsledcích nějak zásadně pozitivně nepodepsalo – tržby z letošního Díkuvzdání zaostávají za loňským rokem, kdy žebříčku vládl sedmý Potter a disneyovka Na vlásku.

Letos Díkuvzdání vévodil předposlední díl ságy Twilight. První část Rozbřesku si připočetla během pěti dnů dalších šedesát dva milionů, díky čemuž se vyšvihla na úctyhodných 221 mega po deseti dnech v americké distribuci… a má už skoro půlmiliardu celosvětově.

Slušný hit bude i z Muppetů. Oživení slavné značky totiž vyšlo na výbornou, na čemž má podíl hlavně scenárista, herec, producent, příležitostný skladatel a celkově duše ku*evsky moc kreativní i talentovaná, ano, Jason Segel. Jeho energií poháněný film s maňásky, chlupáči, loutkami, obludami, spoustou hvězd v malých roličkách a s půvabnou Amy Adams to dotáhl na absolutně nadšené recenze (124 kritiků ze 127 dává palec nahoru, a to při průměrném ratingu 8/10) a podmanil si i hlasitě jásající diváky (hodnocení 8,3/10 na IMDb).

Nápaditá kampaň pak spolu se silovým disneyovským marketingem dotlačila Muppety na 43 milionů za prodloužený víkend. Před sezónou by tenhle výnos studio bralo asi všemi deseti, teď možná s ohledem na jásot všude kolem lituje, že se přeci jenom nepřisypalo pár milionů navíc.

Jenže Muppeti si vedli ještě hodně dobře v porovnání s dalším velkým triumfem kinematografe, Scorseseho rodinnou podívanou Hugo a jeho velký objev. Retro megaflák za 170 milionů dolarů sice kritici zbožňují a na IMDb se snímek jako již tradičně tlačí do TOP 250 bijáků všech dob (hodnocení 8,7/10), Paramount na filmu ale beztak nejspíš prodělá, protože se vůbec nezvládl poprat s kampaní. Zářivé barvičky, ospalá atmosféra a podivné kníry na tvářích Borata i Bena Kingsleyho nikoho nezaujaly, na což distributor ještě před premiérou zareagoval úsporným nasazením filmu do pouhých 1277 kin.

Z nich Hugo vytěžil za pět dnů slabých patnáct milionů (první odhady vypadaly ještě děsivěji), a tak Scorseseho počin odstartoval z páté pozice v pořadí a ztratil naděje na to, že se „bude rentovat“. Doba, kdy se mohly blockbustery pomalu rozjíždět a trpělivě sbírat dolary pominula, a i když by to mohl být právě Hugo, kdo se vzepře pravidlům (nadšené hlasy válcují remcaly, mluví se i o nejlepším 3Dčku vůbec!), bylo by bláhové sázet na to, že film tlak trhu a dalších adventních novinek ustojí. Sledovat vývoj Hugových zisků nicméně bude ještě zajímavější než u Muppetů - na rozdíl od nich má ale Scorseseho novinka vyloženě tragickou výchozí pozici.

A ještě třetí do party: Velká vánoční jízda aka Arhur Christmas od „gromití“ společnosti Aardman Animations kasovně taky selhal. I tenhle animák za sto milionů dolarů totiž všichni velebí (91% pozitivních recenzí) a užívají si jeho hravost, nápaditost a do mrtě využité hlasové obsazení. Což se nám u vánočních výplachovek moc často nestává, přiznejme si to.

Bohužel ani Velkou vánoční jízdu se nepozorným divákům nepovedlo prodat. Snímek vydělal za pět dnů slabých 17 milionů. Tenhle jasný marketingový fail jen podtrhuje další nepříliš povedený rok pro distribuční společnost Sony/Columbia, jejímž největším a vlastně i jediným pořádným hitem jsou letos Šmoulové. Jinak samý průměr.

Mezi novinky se vetřela jen dvojka Happy Feet, která si na třetí příčce připočetla osmnáct milionů. Průběžných 43 mega je ovšem velkým zklamáním, protože takovou sumu vydělala jednička za jeden víkend.

Na šesté pozici dál zklamává sandlerovka Jack a Jill, sedmá Válka bohů sice rychle ztrácí dech, ale dotlačila se už alespoň k sedmdesáti milionům jen z Ameriky.

Do desítky se vešly ještě animák Kocour v botách a rozpačitá komedie Mistrovský plán, uzavírá ji ale slibná oscarovka The Descendants, díky které je zase jednou oslavován um režiséra a scenáristy Alexandra Paynea a uctíváno charisma George Clooneyho.

Kompletní žebříček pětidenních tržeb zde.

Týden  po Díkuvzdání se do kin zas tak moc nechodí, proto bude mít akorát premiéru McQueenův Stud, a to v pouhých devíti kinech.