Tak to je teda gól. Dlouho předlouho se Hollywood snažil vyřešit problém, že po nabušené letní sezoně nikdo není ochoten chodit do kina. Zájem diváků na přelomu srpna a září razantně klesá, kvůli tomu do multiplexů neproudí ani prvotřídní tituly, což kruhově zase tlačí návštěvnost dolů. Nebylo úniku. Až se u Disneyho rozhodli nasadit na čtrnáct dní do kin restaurovanou 3D verzi jednoho ze svých největších hitů – Lvího krále.

Na rozdíl od podobně vyspravené oscarovky Kráska a zvíře se Lví král dočkal nasazení do široké distribuce a solidní marketingové podpory. Přesto asi nikdo nečekal, že sedmnáct let starý snímek zvládne vytěžit z 2330 kin bezmála třicet milionů dolarů! Utržených 29,3 milionů je dokonce pátým nejlepším zářijovým otvírákem historie. Hollywood tak čelí úplně nové a nepoznané situaci, kdy ověřená hitovka obstojí na trhu mnohem lépe než nové mdlé žánrovky nebo ne až tak zářiví uchazeči o Oscara.

NEJVYŠŠÍ ZÁŘIJOVÉ OTVÍRÁKY HISTORIE

Samozřejmě všichni víme, že Lví král je hodně těžká váha. Podmanil si celé generace diváků, ideálně zabaví rodiče i děti předškolního věku, protože jde o vitrínu disneyovské animace s chytlavými písničkami a silným příběhem. Při svém prvním uvedení Lví král v Americe vydělal přes 312 milionů dolarů, což jej s ohledem na inflaci tlačí do první pětadvacítky nejúspěšnějších filmů historie. Takovýhle flák musí mít sílu i po letech. Ale že bude rovnou všechny válcovat, to je šok.

Studia teď určitě zbystří a začnou šmátrat v archivech, jakou že klasiku by šlo zrestaurovat, vytáhnout do prostoru a oslnit s ní staronové publikum. Už teď se do 3D formátu chystá Titanic a první epizoda Hvězdných válek, přičemž oba tituly mají sakramentsky velkou šanci uspět. Co ale bude dál? Hollywoodští mocipáni se určitě budou pídit po dalších megahitech, jimiž by šlo vyplnit slabší měsíce. Na definitivní soudy je samozřejmě dost času, ale jeden úspěch může snadno přerůst v trend a ten pak i v běžnou součást fungování trhu s filmy. Osobně bych nad tím ruce nelomil, protože vyhnání slabších filmů rovnou na videotrh a naopak servírování ověřených pecek v luxusní technické kvalitě, by ocenili nejen hardcore fajnšmekři. Dát si třeba Matrix, původní Apokalypsu, Blade Runner, Vetřelce nebo Casino, by se určitě líbilo nejen těm, kdož vyhledávají digitální projekce Kmotrů nebo znovuuvedení Jurského parku. A ani k tomu netřeba 3D…

AMERICKÉ VÝDĚLKY LVÍHO KRÁLE S OHLEDEM NA INFLACI

Disneyovská klasika každopádně zválcovala zbytek pole. Dalo se tušit předem, že žádný titul nebude vyloženě skórovat. Za chválenou Nákazou, která se sympatickými třetinovými propady a dalšími čtrnácti miliony (průběžně 44 mega) zabrala stříbrný stupínek, se však nové tituly jen zbaběle krčí.

Bohužel to platí i pro velmi ceněný thriller Drive. I zámořští kritici tenhle flák milují, Goslingova star-power ale není zdaleka tak vysoká a trailery tak průrazné, aby šlo zastřít, že jde vlastně o melancholickou artovku. Tenhle typ filmů stamiliony nikdy nevydělával a vydělávat ani nebude. Z hlediska snímků, co sbírají vavříny na festivalech a distribuují je nezávislé společnosti, je ale jedenáctimilionový otvírák vlastně ještě docela fajn. Akorát je z komerčního úhlu pohledu škoda, že Drive není feel-good libůstkou pro starší a pokročilé, ani trendy vypalovačkou pro mladé, takže výdrž jako u Královy řeči, Černé labutě, Lítám v tom, Juno nebo Milionáře z chatrče očekávat nemůžeme. Refnův snímek se v klidu zaplatí a zkusí se vzepjat alespoň k nějaké té oscarové nominaci. Pak už si ale bude jezdit jen osaměle, v srdcích svých obdivovatelů.

Jdeme dál. Na čtvrtém místě dál drží melodrama Proti pravidlům, jež příští týden zaokrouhlí americké zisky už na 150 mega. Famózní!

Páté místo mi pak přináší velkou satisfakci. S mizernými pěti miliony se tu o svém prvním víkendu trápí nová verze Strašáků. Právě takovéhle tituly by přitom bylo lepší vidět zrestaurované znovu v kině, a ne zprzněné remakem. Nové uchopení klasické pecky od Sama Peckinpaha, v níž exceloval Dustin Hoffman, se vůbec nesetkalo s pochopením. Mizerný komerční výsledek násobí nevlídné recenze – prostě se potvrdilo, že tenhle remake je úplně zbytečný. To je mi překvápko…

Hodně špatně dopadla i romantika Nechápu, jak to dokáže, v níž se Sarah Jessica Parker motá mezi Piercem Brosnanem a Gregem Kinnearem. Studio bratří Weinsteinů se tu pokoušelo prosadit s jakousi náhražkou za Sex ve městě, diváci ale jejich snahu nepochopili a film naprosto propadl – otvírák za 4,6 milionu dolarů je absolutní katastrofou.

Do první desítky se ještě vešel thriller Dluh (celkově 26 mega), chválené, leč kasovně neúspěšné drama Warrior s Tomem Hardym (devět milionů po dvou víkendech), globální megahit Zrození Planety opic, jenž po světě nasbíral už 400 milionů, a rozpačitě přijatý akční thriller Colombiana.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin baseballové drama Moneyball s Bradem Pittem a doják Můj přítel delfín s Morganem Freemanem. Napjatě ale budeme sledovat hlavně souboj oldschoolového akčního thrilleru Elitní zabijáci s teenagerskou bourneovskou variací Bez dechu, v níž se pokusí akční hvězdou stát Taylor Lautner. Jestli hvězda Twilight rozmete Stathama s Owenem a De Nirem, potečou v redakci slzy. Tak držte palce!