Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Saxána a Lexikon kouzel: Recenze


ikona
Mr. Hlad
Saxána a Lexikon kouzel přišly ukázat Harrymu Potterovi, zač je toho česká kinematografie! Budete trpět!  

Báli jsme se toho několik let. Návrat Dívky na koštěti nám sliboval Václav Vorlíček už pěkně dlouho. Ale protože chtěl z filmu udělat trikovou podívanou, před kterou se budou krčit i hollywoodské blockbustery a s ohledem na kvality věcí, jež natáčel v posledních letech, jsme se báli. S prvními plakáty a upoutávkami přešel strach v hysterii a otevřený výsměch, ale zároveň jsme začali všichni být i trochu nervózní, protože nevypočitatelný český divák je schopen udělat hit i z komedie založené na vyprávění vtipů.

Taškařice Saxána a Lexikon kouzel teď s několikaletým zpožděním dorazila do kin a je přesně taková, jakou ji slibovaly trailery. Hnusná, trapná a nudná. Začneme tím hnusným.

Netuším, kolik měla tahle rádoby hollywoodská podívaná rozpočet a rozhodně mi nestojí za to, abych po tom teď pátral, ale všichni nejspíš musí souhlasit s tím, že triková a výtvarná stránka je něco opravdu odpudivého. Na fantasy komedii, v níž chce mít režisér desítky potvor, interakci herců s digitálními hrdiny a počítačem vytvořený pohádkový svět, jsou potřeba minimálně peníze a mluvíme tu samozřejmě o částkách, které jsou pro české režiséry naprosto nepředstavitelné. Absence solidního rozpočtu se u celovečerního trikového filmu nedá nahradit nadšením, zápalem nebo talentem. A tady ty peníze evidentně chybí víc než v našem státním rozpočtu. 

Saxána a Lexikon kouzel působí jako počítačová hra ze začátku devadesátých let. Všichni ti trpaslíci, draci, obří hroši (nebo co to sakra bylo), chlupatí raraši a oživlí kostlivci musí i slepcům připadat nedodělaní a já popravdě nevěřím tomu, že si někdo z tvůrců po skončení natáčení řekl "hele, fakt dobrý a fakt pěkný". Omyl, je to mizérie po všech stránkách. Veškeré zoufalství vizuálních efektů nejvíc vyplouvá na povrch v okamžiku, kdy musí skuteční herci stát vedle těch počítačem vytvořených. Je to jako koukat se na dva zcela odlišné světy. A nebo na krátký klip, který vytvořil žák 7. B. Marcel Pupík ze základní školy v Golčově Jeníkově během hodin informatiky. A prosím – pokud nějakého fanouška Saxány napadne psát do diskuse, že „kdyby měli tolik peněz, jako tvůrci Harryho Pottera, tak by to vypadalo líp“, ať si to nechá pro sebe. Lístek do kina stojí na všechno víceméně stejně a mně u kasy absolutně nezajímá, kdo, za kolik a jak ten film natočil.

Všichni ti trpaslíci, draci, obří hroši, chlupatí raraši a oživlí kostlivci musí i slepcům připadat nedodělaní.Teď jdeme na to trapné. I bez ohledu na triky nám tu pořád zbývá dost věcí, kvůli nimž budete v kině často zahanbeně koukat do země. Prakticky všechny scény s Jiřinou Bohdalovou doopravdy fyzicky bolí. Její tetička Irma je přesně ten případ postavy, která by tak strašně chtěla být roztomilá a vtipná, že by ji člověk nejradši utopil v žumpě. Její kleptomanství, důchodcovská nadrženost, hloupost a rádoby roztomilá sobeckost z ní dělají charakter, jenž by svou otravností dokázal pohřbít výrazně lepší film než tenhle. Přestože je v obležení nepovedených digitálních draků, trpaslíků a čtyrrukého Josefa Somra, působí jako největší monstrum. Ostatní dospělí herci sice nemají co hrát a hlavní hrdinové s občankou většinu času jen čumí do knížky a komentují dění, ale alespoň neškodí.

Příběh v podstatě nedává smysl a člověka zodpovědného za logiku děje nejspíš někdo zmlátil do bezvědomí hned první den natáčení. Nevím, jak si jinak vysvětlit to, že hrdinové reagují na setkání s pohádkovými postavami naprosto normálně a narazit v lese na trpaslíka je pro ně evidentně stejně obvyklé jako potkat v nemocnici zdravotní sestru. Stejně tak i záporák, který v životě ani neslyšel o pohádkovém světě, zvládá kouzlení jako profík asi tak po jedenácti vteřinách na plátně. Někdy musí hrdinové znát ke kouzlům speciální zaklínadlo, ale jindy stačí prostě říct „zmiz, ztuhni“ a podobně... Chtít po Saxáně a Lexikonu kouzel něco, co by dávalo smysl, by asi bylo moc. Mně osobně nedává smysl ani existence filmu samotného.


Přehrajte si trailer
No a co ta nuda? To je jednoduché, stačí sčítat. Vizuál na úrovní amatérských filmů, otravní herci a nesmyslné logické kiksy - to tu máme jako základ. Hlavní dětská hrdinka většinu času diskutuje s potvorami, jež v době natáčení ještě neexistovaly, takže to obvykle vypadá, jakoby mluvila do zdi. K tomu si připočtěte snahu ukázat co nejvíc míst (nezajímavých), kouzelných bytostí (ošklivých) a veselých postaviček (zbytečných) a máte tu devadesát minut, které by se daly strávit příjemněji třeba i tím, že byste chodili po Václavském náměstí a hledali na zemi drobné.

Saxána a Lexikon kouzel je prostě špatná absolutně ve všech směrech. Což bylo naštěstí vidět z každého obrázku nebo upoutávky. Díky tomu nemůže nikomu ublížit. Kdo na ni dobrovolně půjde, ten si to utrpení v sále zaslouží.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (41)

Verdikt

avatar1/10

Mr. Hlad

Pokračování populární fantasy komedie Dívka na koštěti na sebe nechalo čekat čtyřicet let. A klidně bychom bez něj vydrželi ještě jednou tak dlouho. Dcera hlavní hrdinky z prvního filmu se vydává do světa kouzel a čeká tu na ni banda směšně vypadajících digitálních potvor, jimž sekunduje dokonale otravná Jiřina Bohdalová, příběh, který nemá hlavu ani patu, opakovaně znásilňovaná logika a utrpení srovnatelné s Kameňáky. Tenhle film vám může beze srandy ublížit!



Hodnocení čtenářů

  • avatar1/10

    novoten

  • avatar3/10

    Snura

  • avatar1/10

    Maxipes

  • avatar1/10

    marodavidoff

  • avatar1/10

    yancheelaa

  • avatar3/10

    Humprey

  • avatar2/10

    Vojtisek

  • avatar2/10

    Nexus6

  • avatar1/10

    newsted

  • avatar1/10

    Sarger

  • avatar1/10

    harsesis

  • avatar1/10

    martinelk

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace