Dobrá zpráva: Letos se podařilo zamést s tradiční zářijovou nudou už po deseti dnech. Kvalita totiž zabrala. Alespoň v jednom případě…

Způsobila to nová „realistická sci-fi“ o devastujících účincích pandemie. Sci-fi Nákaza byla k úspěchu tak trochu předurčena, protože na chválený scénář a jméno režiséra Stevena Soderbergha se chytli hned čtyři držitelé Oscara (Marion Cotillard, Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet) a k nim přibyli ještě Laurence Fishburne a Jude Law. Steven Soderbergh navíc umí precizně využívat digitálních technologií a ideálně ohýbat produkční podmínky, takže se dalo předpokládat, že i jeho relativně velkolepý projekt nepřijde na moc peněz.

Oficiální náklady jsou nakonec vyčísleny na úsporných šedesát milionů. A rovnou 23 se jich „vrátilo“ hned o prvním víkendu, kdy Nákaza jednoznačně opanovala kasovní žebříček. Tržby se v Americe určitě budou tlačit k sedmdesáti milionům a celosvětová stopadesátka by neměla být žádným velkým problémem. Film k tomu ještě slízl velmi pozitivní recenze (průměrný rating 7,2/10), takže Warnerům i tahle spolupráce se svérázem Soderberghem vyšla.

Ještě lepší reakce kritiků i diváků si kupodivu vysloužilo sociálně-sportovní drama Warrior, v němž opětovně řeže lidi Tom Hardy. Tenhle drsňák si zjevně umí vybírat: Warrior totiž schytává chválu odevšad a je jednoznačně řazen mezi top deset nejlepších filmů roku! Zatímco Nákaza může importovat na Oscary některé scé herecké tváře, Warrior by mohl bodovat i v nejprestižnějších kategoriích. Zvlášť když se do jeho oscarové propagace naplno opře studio Lionsgate.

To bohužel selhalo při prodávání filmu obyčejným divákům. I přes výtečné reference na snímek skoro nikdo nepřišel, což lze při chabé konkurenci svést výhradně na neschopnost distributora. Během víkendu vydělaných 5,6 milionů je s ohledem na kvality filmu zoufalým počinem – Warrior se kvůli tomu usadil na třetí pozici, až za stálicí rovněž oscarových parametrů, veleúspěšným melodramatem Proti pravidlům. Oba zmíněné filmy měly mimochodem stejné rozpočty. Zatímco disneyovské Proti pravidlům už ale urvalo skoro 150 melounů, Warrior poskládá dohromady stěží dvacku. Zase jednou se potvrdil ohromný rozdíl v síle marketingu starých mocných hráčů a novějších distribučních společností.  

 

Brambory tentokrát vaří thriller Dluh. Na čtvrtou pozici stačilo prý obstojné novince režiséra Johna Maddena necelých pět mega. Celkově jich má 22.

Podobně je na tom i pátá Colombiana. To až šesté Zrození Planety opic (stejně jako Colombiana tentokrát se čtyřmi miliony) představuje poctivý megahit. Už jsme psali několikrát, že Opice uspěly ve všech ohledech a po zásluze přepočítávají skoro 400 milionů z celého světa. Hezké.

Hodně špatně na tom je braková Noc žraloka 3D, která za deset dnů utržila jen patnáct mega. Hororové Apollo 18 se prosazuje podobně složitě, tenhle projekt ale přišel jen na pět milionů, což je pětkrát míň, než kolik stáli trapní 3D žraloci. Ale celkově žádná sláva.

Díru do světa neudělala ani uvolněná komedie Our Idiot Brother a čtvrtí Spy Kids, usazení tentokrát na úplném chvostu první desítky.

Potěší pohled na dvanácté místo, kde se trapně krčí zostuzená řachanda Bucky Larson: Born to Be a Star. Děsivý výtvor o potomkovi dvou pornohvězd, jenž si chtěl podmanit hanbatý průmysl i přes malé rozměry svého penisu je proklínán každým, kdo ho viděl. Není divu, že z patnácti stovek kin tahle břečka vyválčila jen 1,5 milionu dolarů. Takový průšvih si jeden z nejhorších filmů nového století (a nepřiznaný spin-off české komediální klasiky) určitě zasloužil. Komerční fiasko bohužel znamená, že se film vyhne domácí distribuci a KarelR s Hladem si budou muset tenhle klenot pořídit jen na DVD.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do distribuce peckoidní artový akčňák Drive, nová romantika se Sarah Jessicou Parker Nechápu, jak to dokáže, restaurovaný Lví král 3D a remake Peckinpahových Strašáků. Aby nám náhodou nepropadli všichni…