Prodloužené víkendy představují během distribučního roku období, kdy jsou kina plnější. Je víc času na relaxaci, a proto se utrácí víc peněz. Přelom srpna a září je ale tradičně natolik slabým obdobím, že tenhle úzus neplatí. Léto totiž nasytilo diváky a ti se teď nemíní krmit druhořadou potravou. Do kina se tedy tolik nechodí… a studia to ví, proto do distribuce vhání tituly, které zbyly na skladě a které by mezi elitními bijáky léta a zimy neměly šanci. Hollywoodští spekulanti doufají v zázrak, že se nějaký bezvýrazný titul změní v hitovku. Jenže v drtivě většině případů se tak nestane. A bezezbytku to platí i letos. Alespoň zatím.

První příčku víkendového žebříčku v pohodě obhájilo melodrama Proti pravidlům, v němž se Emma Stone zastává černošských hospodyněk. Proti pravidlům od začátku připomíná light verzi jiného slzopudného a politicky korektního bijáku, totiž Zrození šampióna s oscarovou Sandrou Bullock, jenž nakonec utržil v Americe 255 milionů. Proti pravidlům má prozatím na kontě „jen“ 118 mega - avšak při pětadvacetimilionovém rozpočtu jde o monumentální hit.

Tři nové premiéry neměly šanci. Jenže hlavně kvůli sobě, protože jejich úvodní výkony byly zatraceně slabé. Ani jeden nový snímek nedosáhl na psychologickou hranici deseti milionů.

Nejvíc se přiblížil ambiciózní akční thriller Dluh režiséra Johna Maddena (Zamilovaný Shakespeare), v němž si Sam Worthington zahrál vedle Jessicy Chastain nebo Helen Mirren. Z pouhých osmnácti stovek kin vytáhl film alespoň 9,6 milionu, což není zlý výsledek. Potěší dvojnásob při pohledu na pozitivní recenze, z nichž Dluh vychází jako solidní a inteligentní špionážní thriller. Jsme zvědaví.

Hůř dopadl blairwitchovsky pojatý horor Apollo 18, jenž servíruje děs vděčnou cestou „reálného záznamu z kamery“. Na rozdíl od ostatních měl k dispozici víc jak tři tisícovky kin. Měl proto vydělat. Místo toho ale vyhořel a připsal si jen 8,7 milionu za víkend. To je velká slabota. Další hit parametrů zmíněné Záhady Blair Witch, Monstra nebo loňské vymítačské nízkorozpočtovky The Last Exorcism se tedy nekoná.

A selhal i čerstvý vodní masakr, v němž jsou rybičky zase jednou nejsilnější součástí potravního řetězce, o čemž se na vlastní zadek přesvědčí pár fešáků a sexbomb v bikinách. I Noc žraloka 3D totiž vytěžila z bezmála tří tisícovek kin mizerných osm mega. To je ještě horší výsledek, než jaký si loni připsal rozpačitý brak Piraňa 3D. Piraně nakonec zachránily tržby ze zbytku světa a vystřelily je vstříc pokračování. U Noci žraloka bych podobnému scénáři šanci nedával, protože nový bratránek Čelistí neoperuje s tak provařenou značkou.

Slavnou značku naopak dál úspěšně využívá Zrození Planety opic. Naštěstí ji neprzní, ale pomáhá jí a důstojně ji vrací do oběhu, o čemž vypovídá jak 300 mega celosvětově, tak i obecná spokojenost diváků i kritiků.

Za Opicemi z pátého místa se krčí nevýrazně přijatý akční thriller Colombiana a nízkonákladová komedie Our Idiot Brother. Stejně jako u osmého hororu Nebojte se tmy a devátých Spy Kids 4 jde o snímky, které jen posbíraly drobky zbylé po velkých letních blockbusterech. Rychle se na ně zapomene, a to nejen kvůli matným kasovním výsledkům.

Desítku uzavírá rodinný velehit Šmoulové 3D, jenž globálně utržil už 427 milionů!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se klasickou zářijovou nudu pokusí rozptýlit pornoherec Bucky Larson, zápasnický snímek Warrior se svalovcem Tomem Hardym a hlavně Soderberghova hvězdně obsazená „realistická sci-fi“ Nákaza.