Věčná otázka, u které se někdy těžko dobereme jasné odpovědi. Chodí lidé na filmy kvůli příběhu, nebo je víc zajímá zpracování? Na první pohled je asi zbytečné tohle téma znovu rozebírat. Na druhou stranu ale není od věci si jednou za čas podebatovat na tom, jestli se misky vah nenaklánění na tu či onu stranu. Obzvlášť v době, kdy miliardové filmy rostou jako houby po dešti, a určitě to není proto, že by oslňovaly vynikajícími scénáři.

Za dnešní okénko na téma příběh vs. "spektákl" může jeden z šéfů Walt Disney Animation, Andy Hendrickson. Ten totiž do médií pustil následující výrok: "Lidé říkají 'příběh je základ'. Když ale točíte blockbuster... kravina." Posléze se ohnal tabulkou dvanácti nejvýdělečnějších filmů v USA, na které se mu zázračně objevila i Alenka v říši divů, a směrem k poslední burtonovce dodal: "Příběh za moc nestojí, ale lidé na to chodili v houfech kvůli ohromujícímu vizuálu. A neuškodil ani Johnny Depp."

Proti tomu samozřejmě nelze nic namítat (solidní střelba do vlastních řad...). Rozhodně ale není pravda, že by podobná formule fungovala vždycky. Vyrobit výdělečný film je trochu složitější, než jen plácnout hodně efektů na mrzký scénář (nejčerstvěji se o tom přesvědčil Green Lantern). A "spektákl" není zdaleka to jediné, co táhne do kina. Ano, monstrózní výprava není na škodu. Řada návštěvníků kina přeci jenom raději zaplatí stopade za novou obří sci-fi, než aby je vrazila do nezávislé konverzačky. Měřítko filmu se ale nejdřív musí řádně prodat (většinou marketingovou kampaní, která stojí málem tolik, co film samotný), a už proto není strkání rovnítka mezi "spektákl" a diváckou přízeň na místě. Zkuste si natočit film za dvěstě mega, ale udělat kampaň za třicet. Kolik lidí přijde?

S tím souvisí i menší detaily. Třebaže za sebou většina nejvýdělečnějších filmů má veleznámou značku (např. zmíněná Alenka se chlubí slavnou knižní předlohou - kolik by podobný film trhnul s jiným názvem?) nebo nějakou jednoduchou věc, po které se můžou diváci utlouct (Bayovi roboti, Jack Sparrow, světelné meče). Když natočíte "spektákl" s premisou, která skoro nikoho nezajímá, nebo přímo odrazuje (z fleku napadá třeba disneyovská Máma mezi Marťany), může být váš film sebevelkolepější. Zázraky ale v kinech nenadělá, a za relativně slušná čísla, která mu naskáčou, opět může především rozsáhlá kampaň.

A co tedy s tím "kvalitním příběhem"? Tady Hendrickson také není stoprocentně mimo. Ano, špatný blockbuster může vydělat. Když si ale spočítáte filmy, které to přes krušné ohlasy dotáhly vysoko, a vedle nich dáte ty, které publikum kvůli kvalitám potopilo nebo dopadly stěží průměrně, bude to druhé číslo mnohem vyšší. Na pokračování Transformerů a Pirátů se možná chodilo, ať kritici křičeli cokoliv. To jsou ale spíše výjimky, a ona dvanáctka nejúspěšnějších filmů je převážně složená z chválených kousků jako Temný rytíř, Star Wars nebo Toy Story 3.

Můj osobní závěr je ten, že velkolepost u filmu dnes není tím nejdůležitějším. O návštěvnosti blockbusterů rozhodují především značka (či absence značky) a velikost kampaně, a posléze ohlasy (v podstatě onen příběh), které vám zajistí buď nižší, nebo vyšší propady tržeb. Ano, triková show vám pár diváků přihodí. Jenže v tomhle směru platí, že musíte utrácet, abyste vydělávali. A tudíž si možná zvýšíte tržby, ale je velká otázka, jestli vám zároveň poroste i zisk.

Tenhle článek by mohl pokračovat ještě tucet odstavců, ve kterých by šly rozebrat další, o něco méně výrazné faktory jako 3D, herecké obsazení, režisér, ohlasy na trailery, datum nasazení do kin atd. To už bych ale vážně opakoval spoustu x-krát řečených věcí, takže se raději přesuňme do diskuze. Jak moc Hendricksonovo tvrzení schvalujete vy? A co si myslíte o celé situaci kolem vydělávajících blockbusterů s mizerným příběhem?

P.S. Nejdůležitejší informací samozřejmě je, že u Disneyho teď už (alespoň do jisté míry) nehledají skvělé příběhy a věnují se hlavně opulentnímu vizuálu. Kdo by to po sequelech Pirátů a Trona čekal...