Další porce novinek o filmové hudbě od našeho soundtrackového profíka 

Rozhovor s Johnem Ottmanem

Pro ty z vás, kterým unikla mimořádná beseda s Johnem Ottmanem, je určen exkluzivní videorozhovor. Ten vznikl při příležitosti červencového Soundtraconu v Chotěboři, jehož se slavný skladatel zúčastnil jako host. Fanouškům filmové hudby zde zodpovídal otázky dotýkající se nejen filmové hudby, ale i střihačských zkušeností, vztahu hudby a filmového střihu obecně. Video a přepis rozhovoru je k mání zde.

Nově vydané Nebeské dny

Nahrávací společnost Intrada vydala soundtrack ke staršímu filmu Terrence Malicka Nebeské dny (1978). Pro Ennia Morriconeho znamenal hudební doprovod pro Malickovo drama první nominaci na Oscara, ale i navzdory tomu nikdy nevyšel na oficiálním CD (pouze na LP a magnetofonových kazetách). Intrada napravila dávný hřích a vydala soundtrack k Nebeským dnům v remasterované 2 diskové verzi, která obsahuje více jak 130 minut Morriconeho hudby. Zatímco první disk obsahuje hudební doprovod v podobě, v jaké byl použit ve filmu, na druhém CD posluchač nalezne spoustu skladeb a materiálu, který se z nejrůznějších důvodů do výsledného díla nedostal. Více informací na stránkách nahrávací společnosti.
 
The Dark Knight Rises bez Jamese Newtona Howarda

Je definitivně potvrzeno, že hudbu pro film The Dark Knight Rises, který má být zakončením Nolanovy trilogie, bude skládat pouze Hans Zimmer. První film série Batman začíná byl totiž unikátní i tím, že za hudbou stáli hned dva velcí skladatelé Hollywoodu (Hans Zimmer a James Newton Howard). Jestliže byl soundtrack k prvnímu filmu velmi vyrovnanou přehlídkou skladatelských dovedností obou zmiňovaných umělců, v Temném rytíři je již cítit spíše vliv Hanse Zimmera, no a završení série pak má na starosti Zimmer sám. Nechme se překvapit, zdali zůstanou zachovány všechny důležité hudební motivy, které v předchozích filmech dodal James Newton Howard, nebo se dočkáme dalších inovací.

Studio Abbey Road slaví 80 let

Proslulé nahrávací studio Abbey Road slaví 80 let od svého založení. Za celou dobu fungování zde nahráli své desky nejen Beatles, Radiohead nebo U2, ale i řada filmových skladatelů. 20. a 21. srpna se tak při příležitosti „narozeninových“ oslav uskuteční dva koncerty, které představí pomyslný průřez filmovou hudbou. Vedle sebe tu tak zazní skladby Johna Williamse, Alexe Northa, Jerryho Goldmithe nebo Jamese Hornera. To vše pod taktovkou zkušeného Joela McNeelyho (Mladý Indiana Jones).

Zajímavé Soundtracky ve zkratce

Jana Eyrová
Autor: Dario Marianelli
Stopáž: 44:36
Hodnocení: 7/10

Velmi decentní, ale místy i překvapivě dramatický a vypjatý soundtrack. Dario Marianelli opět dokazuje, že je opravdovým mistrem v komponování pro historická dramata. Podobně jako Agora nebo Pokání, i Jana Eyrová je přesně odváženou kombinací křehce romantických melodií a zádumčivé hudby, která věrně vystihuje tragickou polohu vyprávění. Oproti výše uvedeným soundtrackům však chybí rovina okázale patetická či jinak monumentální. V hudbě se střídají příjemné a emotivně působivé smyčcové party (sólo v podání houslisty Jacka Liebecka) s náležitě temnými okamžiky, které jsou vzdáleny nenáročnému a povrchnímu poslechu. Janu Eyrovou nelze označit za tradiční hollywoodský soundtrack. Řada posluchačů bude dozajista překvapena absencí vyloženě vzletných a zapamatovatelných melodií, přesto se jedná o vysoce kvalitní dílo, které je důkazem toho, jak vysoké kompoziční nároky může filmová hudba naplňovat.

Kovbojové a vetřelci
Autor: Harry Gregson-Williams
Stopáž: 57:23
Hodnocení: 5/10

Dominantou soundtracku je především zvuk kytar (elektrická kytara, „španělka“ atd.), které svým naturelem evokují prostředí divokého západu. Nechybí však ani dramatické a plně orchestrální pasáže, které pro změnu dokumentují boj proti mimozemské invazi. Jelikož se jedná o hudební doprovod jednoho z nejosobitějších „žáků“ a spolupracovníků Hanse Zimmera, většina skladeb se nese v elegantně pompézním a hrdinském duchu, s čímž koresponduje i bohatá, byť poněkud předvídatelná instrumentace (kytary, perkuse, vkusná elektronika). Autor se očividně pokoušel ubránit vlivu děl minulých, ale i přesto vznikl poněkud „instantní“ doprovod, který občas mile překvapí, ale jen stěží nadchne. Dramaticky suverénní a profesionální soundtrack naplňuje veškerá očekávání letního blockbusteru, v němž je vše vysoustruženo natolik přesně, aby zapadalo do přiléhavé formy. Onu krátkodechost a chlad mu ale jen tak někdo neodpáře.

Zrození Planety opic
Autor: Patrick Doyle
Stopáž: 61:05
Hodnocení: 8/10

Nedlouho po Thorovi představuje Patrick Doyle další výtečný soundtrack. Zrození Planety opic sice není dílo natolik avantgardní a výlučné jako Goldsmithova hudba pro původní film, ale hravě strčí do kapsy všechny soundtracky následující. Více než hodinové album nabízí mnohotvárnou, dravě dynamickou kompozici, která je i navzdory primárně dramatickému potenciálu melodicky dostatečně bohatá. Elektronika slouží jen jako nenápadná ozdoba a vzhledem k tématu filmu nechybí ani spousta exotických nástrojů - perkusemi počínaje a okarínou konče. Skladatel nenechá posluchače ani na okamžik v klidu - jeho hudba spěje bez výraznějších pomlk či propadů až do působivého závěru, kde akce zvolní a ke slovu se dostanou i emoce či špetka patosu. Patrick Doyle tak opět představuje velmi sympatický a především pak kvalitní hudební počin.

Brzy zase naslyšenou