Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

OST střípky #4 o megakoncertech a Transformerech


ikona
LukasMa
ostost střípky
Který koncert filmové hudby byste neměli minout a jak zní Thor, druhá Kung Fu Panda a Transformers 3?  

A máme tu další porci novinek z hudební sféry od našeho soundtrackového specialisty.

Goldenthal, Shore a Zimmer v Gentu

V sobotu 22. října 2011 se v belgickém Gentu uskuteční jedinečný koncert z tvorby tří významných skladatelů současné filmové hudby. Hosty 11. ročníku World Soundtrack Awards & Concert budou Elliot Goldenthal (Vetřelec 3, Frida), Howard Shore (Pán prstenů, Mlčení jehňátek) a Hans Zimmer (Gladiátor, Počátek). Bruselský orchestr zahraje známé filmové melodie od všech výše uvedených autorů, přičemž chybět nebudou ani ukázky z filmů promítané na velké plátno. Součástí programu je i koncert loňského vítěze ceny World Soundtrack Discovery Award, polského skladatele Abela Korzeniowského, který představí hudbu z filmu A Single Man. Více informací o programu a předprodeji lístku lze nalézt tady.

Hans Zimmer pro Amnesty International

Hans Zimmer a Lorne Balfe složili hudbu pro dvouminutový spot k 50. výročí založení Amnesty International. Standing Up for Freedom, jak se animovaný spot jmenuje, vznikal bez nároku na honorář a jistě není bez zajímavosti, že ho kompletně vytvořila česká společnost Eallin Motion Art. Režie se ujal Španěl Carlos Lascano, design zvuku měl na starosti známý český hudebník Michal Dvořák. Tady si ho můžete pustit.

Rozhovory Abrams – Giacchino

13. června proběhl v Hammer Museum zajímavý rozhovor mezi Michaelem Giacchinem a J.J. Abrams|J.J. Abramsem. Oba tvůrci, kteří počínaje seriálem Alias (2001) spolupracují prakticky na všech projektech (viz. Mission: Impossible III, Star Trek, seriál Ztraceni atd.), se vyjadřovali nejen k mimořádné tvůrčí souhře, ale i vlivům, které formovaly jejich umělecký růst. Pozadu však nezůstaly ani otázky dotýkající se nejnovějšího filmu Super 8 – sci-fi, které se neskrývaně a zcela záměrně inspiruje v žánrové tvorbě sedmdesátých, resp. osmdesátých let. Téměř devadesátiminutový videozáznam rozhovoru však nabízí ještě mnohem víc a je bezesporu zajímavým příspěvkem k problematice dialogu mezi režisérem a skladatelem, ale i filmové hudby obecně. Klikejte zde.

Klasické soundtracky v novém, luxusním balení

Nového vydání se dočkaly dnes již takřka klasické soundtracky k filmům Pistolnice (Jerry Goldsmith), Smrtící síla (Trevor Jones) a Únos (Basil Poledouris). Nahrávací společnost La-La Land Records připravila jejich limitované edice, na nichž lze se samozřejmostí nalézt nejen původní hudbu v té nejlepší možné kvalitě, ale i spoustu alternativního a dříve nepublikovaného materiálu. Podobně jako u většiny soundtracků z této edice, i výše uvedená alba jsou k dispozici v omezeném množství, které činí pouhých 3000 kusů. Více informací přímo na stránkách nahrávací společnosti.

 

Zajímavé soundtracky ve zkratce
 
Kung Fu Panda 2
Autoři: Hans Zimmer, John Powell
Stopáž: 64:19
Hodnocení: 7/10

Soundtrack nijak nevybočuje z tradic animovaných filmů. Hudba je patřičně monumentální, hravá a výrazově pestrá, takže dokáže plně podpořit proměnlivost vyprávění i rozmanitost textury animovaného světa. Vzhledem k poetice filmu nemůže chybět odkaz asijské hudby či nejrozličnější popkulturní narážky, které se ozývají zejména v dramatických momentech (ozvuky kung fu filmů ze 70. let ve skladbách Dumpling Warrior nebo Gongmen Jail). Soundtrack ani na okamžik nezapře své tvůrce, hudební doprovod je energický, pevně ukotvený na pilířích jednoduchých a zpěvných melodií. Jak už bývá u hudby k animovaným filmům zvykem, soundtrack nabízí širokou škálu emocí. Hudební doprovod tak přechází od velkolepých skladeb k dramatickým, aby se vždy bezpečně navrátil do područí jemných a citlivých melodií. Tříšť stylů a přílišná ilustrativnost mohou být ve vy výsledku problémem, který občas znesnadňuje poslech. Výsostně profesionální, byť poněkud předvídatelné a „konfekční“ dílo.   
 
Thor
Autor: Patrick Doyle
Stopáž: 71:55
Hodnocení: 8/10

Patrick Doyle zkomponoval plně orchestrální hudbu, která se vyhýbá módním trendům a rezignuje na jakkoliv populární elektronický základ. V porovnání se současnou tvorbou působí Doylův soundtrack až starosvětským dojmem, kdy nejsou podstatné efekty a hudební ornamenty, ale skutečné orchestrální kvality, precizní souhra hudebních frází a obrazu. Neznamená to však, že by hudba nepůsobila moderním a svěžím dojmem, naopak. Patrick Doyle nechal promlouvat především silné motivy, bez špetky ironie krásné melodie, aniž by účelově spoléhal pouze na údernost a orchestrální masu. Hudba je v dobrém slova smyslu patetická a hrdinská zároveň (Ride To Observatory, Thor Kills The Destroyer). Vzhledem k tématu filmu překvapí i menší zastoupení akčních a vysloveně dramatických pasáží. Důraz je kladen především na titánském motivy, ale stranou nezůstávají ani pomalejší a zádumčivé melodie (Odin Confesses), které vyvažují onu okázalejší část soundtracku.  Jen škoda přemrštěné délky a několika vcelku nevýrazných momentů.    

Transformers 3
Autor: Steve Jablonsky
Stopáž: 59:47
Hodnocení: 6/10

Steve Jablonsky se k radosti většiny fanoušků nijak neodklonil od zavedeného stylu a třetí díl Transformers vybavil neméně elektronickým a motivicky primitivním soundtrackem. Rozhodně se nedá hovořit o původní hudbě, ale o kompilaci osvědčených postupů a zaměnitelných motivů, za jejichž popularitou stojí především atraktivita a snadná zapamatovatelnost. Vedle krajně patriotických melodií obsahuje album i hrstku humorných okamžiků (Impress Me), které však z celku nepříjemně razí. Jestliže heroické pasáže působí poněkud nabubřelým dojmem, syntetická hudba (We Were Gods Once) bezchybně koresponduje s umělostí a chladnou podstatou Transformerů – Hans Zimmer v Inception zašel dál, když hudebně pojal snový svět jako „syntetickou náhražku“ skutečného orchestru. Přesto se hudební doprovod k třetím Transformerům poslouchá více než dobře, a to i navzdory zjevné recyklaci mnohokráte slyšených klišé. Příkladný hollywoodský soundtrack současnosti, avšak z hlediska progresivity poněkud krátkodechá a bezvýznamná záležitost. Odhaduji však, že Jablonskeho ambice tak daleko ani nedosahují.

Brzy zase naslyšenou.

P.S.: Kdo se dnes nebo zítra nedostane na pražský koncert Ennia Morriconeho, může si alespoň částečně spravit náladu záznamem koncertu Hollywood Night s melodiemi z oscarových filmů! 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace