Náš soundtrackový specialista přináší dvě vydatné ostčkové recenze... 

X-Men: První třída

Autor: Henry Jackman
Stopáž: 1:00:15
K nepřeslechnutí: First Class, X-Training, Cerebro, Mutant And Proud

Zimmerův „žák“ a spolupracovník, skladatel Henry Jackman (Kick-Ass, Gulliverovy cesty) dostal nepochybně velkou příležitost, když mu bylo nabídnuto komponovat hudbu pro další filmový příspěvek k sérii X-Men. Očekávání ze strany fanoušků byla pochopitelně značná, avšak hned v úvodu je nutné podotknout, že Jackman svou šanci více méně neproměnil. Pokud ponecháme stranou funkčnost hudby ve filmu, soundtrack již nenabízí nic víc než poměrně chladnou a vykalkulovanou rutinu. Zatímco comics sám o sobě je formou nesmírně hravou a otevřenou nejrůznějším vlivům, hudba pro filmové adaptace poslední doby tomu příliš nenasvědčuje, naopak je až nepochopitelně upjatá a konvenční. Nejdále prozatím zašli autoři hudby k Temnému rytíři, u něhož se „inspirovali punkem“ a dokázali tak z orchestru nejednou vyloudit velmi bizarní až experimentální zvuk. Neotřelý soundtrack doprovází i Strážce aka Watchmeny (2009) režiséra Zacka Snydera – přesně odměřená koláž autorské i klasické hudby a populárních písní. Oproti tomu hudební doprovod pro nejnovější díl X-Menů je pojat přísně účelově, navíc bez jakéhokoliv výraznějšího přesahu či invence, což mu nutně ubírá na zajímavosti.

Největší slabinou soundtracku je skutečnost, že postrádá silný ústřední motiv, který by fungoval jako pojivo mezi ryze dramatickým podkresem a melodičtější částí alba. Hudba je více orchestrální než elektronická (veškerá elektronika slouží výhradně jako ozdoba), ale jen výjimečně dosahuje motivické lehkosti či rozměrů pravé heroické pompy. Důraz je kladen především na akční momenty, které však dosahují pouhého standardu a obávám se, že bez znalosti obrazu pozbývají na smyslu či působivosti. Hudebně silné momenty jsou naopak krátké či po hříchu „nedořečené“. Mezi ty působivější patří skladba X-Training, která se odvíjí v tradičním zimmerovském střihu - orchestr ustupuje do pozadí, prostor přebírá elektrická kytara, která skladbě dodává výsostně módní, avšak pomíjivý nádech.

Prohlásit, že zdaleka nejlépe dopadají skladby, jež se snaží vyrovnat hudbě Hanse Zimmera, je samo o sobě známkou jisté devalvace a naprosté ztráty kreativity. Ve výsledku jsou to však právě principy Zimmerova stylu, které hudbu posouvají kupředu – ať už se jedná o minimalistickou, ale pozvolna gradující melodii (First Class, Mutant And Proud) nebo dynamické rytmy (Cerebro). Výraznějších momentů se však posluchači nedostane, což mě opět přivádí k myšlence, jak moc sérii škodí fakt, že postrádá kvalitní, hlavně pak jednotící hudební motiv. Pakliže je film po právu považován za velmi slibný restart série, hudba samotná působí jen jako zašlý odraz soundtracků předchozích.

Hodnocení: 4/10

Seznam skladeb:
1. First Class (03:14)
2. Pain And Anger (02:49)
3. Would You Date Me? (01:48)
4. Not That Sort Of Bank (03:23)
5. Frankenstein's Monster (03:07)
6. What Am I Thinking (02:05)
7. Cerebro (02:24)
8. Mobilise For Russia (01:18)
9. Rise Up To Rule (05:56)
10. Cold War (03:20)
11. X-Training (04:27)
12. Rage And Serenity (02:10)
13. To Beast Or Not To Beast (04:45)
14. True Colours (01:49)
15. Let Battle Commence (04:44)
16. Sub Lift (02:20)
17. Coup D'etat (02:12)
18. Mutant And Proud (03:27)
19. X-Men (02:58)
20. Magneto (01:52)


Strom života

Autor: Alexandre Desplat
Stopáž: 59:00
K nepřeslechnutí: Childhood, Circles,  Light & Darkness

Truchlivý a překvapivě temný soundtrack je mimo jiné důkazem toho, že Alexandre Desplat stále platí za jednoho z nejlepších skladatelů současnosti. Malickova poema o životě, daleko přesahující až k chodu a podstatě vesmíru, neobsahuje hudbu oslavující majestát lidského bytí, ale velmi citlivou a introspektivní kompozici. Soundtrack nabízí variace na minimalismus Philipa Glasse (Circles), v abstraktnějších a méně melodických pasážích (Temptation) pak lze rozpoznat postupy modernistů 20. století (viz György Ligeti).

I navzdory postřehnutelným vlivům je Desplatův charakteristický styl přítomen takřka neustále. Autor mísí tradiční postupy (zádumčivý klavír, jemné smyčce - Childhood) se vzletnými melodiemi, v nichž vydatně vypomáhá především harfa a které dosahují takřka extatických účinků (River, Motherhood). Avšak žádný z nostalgických či radostných tónu netrvá dlouho. Album je vystavěno na příkrých kontrastech majících vztah právě k pomíjivosti a proměnlivosti života, který nikdy neplyne v přímce, ale stáčí se do nejnemožnějších úhlů. Dojem určité monolitičnosti je tak pouze zdánlivý a povrchní. Hudbu naopak charakterizuje řada drobných výrazových změn a emocionálních zabarvení, které jsou postřehnutelné jen při soustředěném poslechu. To platí hlavně o komplikovanějších skladbách (Temptation, City of Glass, Light & Darkness), které jsou sice vedeny v neměnném, téměř hypnotickém tempu, zato ale v nadmíru mrazivém podání – překrývající se táhlé smyčcové plochy.    

Strom života není soundtrackem v tradičním a běžném slova smyslu. Hudba pozbývá na vyhrocené dramatičnosti či ilustrativnosti, kdy každá změna v obraze vyvolává, resp. vyžaduje osobitou hudební frázi. Kompozice se podobají spíše vážné tvorbě a nejedná se proto o zkrácené hudební fragmenty, ale ucelené suity s pevným řádem a pečlivou výstavbou. I bez bližší znalosti obrazu umožňují emocionální zasáhnout, jsou dostatečně impresivní, aniž by autor musel sahat k laciným efektům či ozdobám, které jsou v současné hudbě tolik běžné. Na první poslech nelze odhalit veškeré hudební nuance, stejně tak asi není možné plně docenit mimořádné kvality díla nebo katarzní účinky, které vyvstanou až v kontextu s obrazem – i když skladba Light & Darkness to sama o sobě umožňuje. Vynikající soundtrack a jeden z nejzajímavějších počinů letošního roku.
  
PS: Tenká červená linie však zůstává nepokořena.

Hodnocení: 8/10

Seznam skladeb:
1. Childhood (3:42)
2. Circles (11:23)
3. Clouds (3:00)
4. River (3:35)
5. Awakening (3:30)
6. Emergence of Life (3:56)
7. Light & Darkness (8:17)
8. Good & Evil (3:16)
9. Motherhood (2:04)
10. City of Glass (3:38)
11. Fatherhood (2:49)
12. Temptation (6:47)
13. Skies (5:18)

Brzy na slyšenou.