Jeden z nejlákavějších letních blockbusterů, Super 8 režiséra J.J. Abramse a producenta Stevena Spielberga, si konečně odbyl americkou premiéru. Schválně píši slovo „americká“ – i civilizovanější kouty Evropy si totiž počkají až na srpen, my pak kupodivu rovnou do září. Podíl na tom má jak strach ze suverénních megafilmů typu Pirátů z Karibiku nebo Transfomerů, ale i vědomí, že chválený projekt se obešel bez velkých hvězd a jako takový by mohl snadno zaniknout v nabité první půlce letní sezóny.

Jistou nástrahu skýtá i Abramsova oblíbená tajnosnubnost – kdo si nechce kazit překvapení, ten pořád tak úplně neví, o čem film je. Zná jen partu dětí a retro atmosféru Spilebergových opusů o mimozemšťanech. U Super 8 se navíc může zdát, že to Abrams s tajnůstkařením přehnal. Jeho novinka totiž byla v posledních týdnech jednoznačně zválcováno průzračnými marketingovými kampaněmi ostatních letních popcornovek.

 

Distribuční premiérou se přesto nezahýbalo a… a výsledkem je solidní otvírák za 37 milionů dolarů. Tahle cifra jistí jednoznačně první místo v žebříčku, ale Super 8 se svými víkendovými zisky vůbec nemůže rovnat Rychle a zběsile 5, Pařbě v Bangkoku nebo Pirátům. Na druhou stranu to ani příliš nepotřebuje, protože náklady na něj byly mnohonásobně nižší.

Skromný padesátimilionový rozpočet vlastně předurčoval Super 8 k finančnímu úspěchu. Abrams si zároveň připisuje kladné body i díky spokojeným reakcím diváků a chvále kritiků. Ti jeho film velebí jako poctivý kus filmařiny, zároveň moderní, ale i v mnoha směrech starosvětský až nostalgický (tedy s propracovanými postavami, a ne jen lacině jedoucí na efekt). Tahle chvála pak spolu se skutečností, že cílovkou jsou v klasickém spielbergovském duchu diváci všech generací, naznačuje, že by film mohl vydělávat v kinech déle než ostatní blockbustery. A dojít si třebas pro sto milionů na amerických tržbách…

Naopak už je jasné, že trvalkou se nestali noví X-Meni. Už všednodenní tržby z uplynulého týdne naznačovaly, že mutanti jsou prostě příliš „geek“ a příliš retro, než aby se zvládly jejich kvality roztáhnout do širšího povědomí. Výdělky proto klesají úplně standardně rychle. První třída v Americe skončí kasovním neúspěchem a ani zahraniční tržby náladu zásadně nevylepší. Z variant budoucnosti, nadhozených x-menovským guru Bryanem Singerem, se proto zdá nejpravděpodobnější realizace Wolverina 2, popřípadě příprava čtvrtých X-Menů. Money talks.

Je zajímavé sledovat, jak Vaughnův projekt víceméně kopíruje osud Kick-Ass, jen ve větším měřítku. Vaughn znovu natočil snímek chválený recenzenty a adorovaný fanboyi, tržby jsou ale poněkud rozpačité a zůstávají za očekáváním. A přestože se film určitě bude dobře prodávat na nosičích pro domácí kino, v multiplexech prostě výdrž není kdovíjaká. V tomto případě to konkrétně znamená propad o 55% a vydělaných 25 milionů o druhém víkendu. Tedy průběžných 95 milionů z Ameriky a skoro dvoustovku celosvětově.

Na třetím místě víkendového žebříčku dál kasovně přesvědčuje Pařba v Bangkoku. Osmnáct milionů tenhle slušný sequel tlačí na průběžných 216 mega, takže čtvrtmiliarda jen z Ameriky evidentně padne. Celosvětově Pařba hlásí už 430 milionů.

Kung Fu Panda 2 ve stejném ohledu zatím dala „jen“ milionů 330, a to hlavně kvůli nižším americkým tržbám. Panda se sice v žebříčku už napevno usadila a o svém třetím víkendu utržila slušných šestnáct milionů. Jenže start byl vlažnější, a tak Panda za mořem prozatím přepočítává pouze 126 mega. Tržby budou jednoznačně nižší než u prvního dílu.

Z pátého místa přeskočili Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna v Americe konečně laťku dvou set milionů dolarů. Zisky ze zbytku světa jsou ovšem monumentální a celkových 900 milionů už je na dostřel.

Za veleúspěšnou komediální trvalkou Ženy sobě se krčí druhá víkendová premiéra s ďábelským názvem Judy Moody and the NOT Bummer Summer. Levná rodinná oddychovka se zkoušela stát dívčím ekvivalentem rošťáckého Deníku slabocha, ale nepovedlo se jí to. Šest milionů dolarů bude málo i na poměry téhle laciné dvacetimilionové produkce.

Šest milionů si připsala i recenzenty chválená novinka Woodyho Allena Půlnoc v Paříži, která o víkendu expandovala do skoro tisícovky kin. Průběžně má na kontě sympatických čtrnáct milionů.

Desítku uzavírají Thor a Rychle a zběsile 5, na jedenáctém místě se z tří desítek kin pomalu hlásí Strom života Terrence Malicka.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se předvede warnerovská comicsárna Green Lantern, u níž se dlouho spekulovalo o pohromě. Trailery ale přinesly optimismus a recenzenti jsou prozatím chytře umlčeni, takže těžko tipovat.  Zvědaví můžeme být i na úvodní zisky zoo komedie Pan Popper a jeho tučňáci. Spíš do počtu bude indie teen romance The Art of Getting By.