Byl to klasik akčního žánru, který kdysi řekl: "Časy se mění. Dneska už nemůžeš chlapa prostě jen tak praštit surfovým prknem. Musíš předtím říct něco duchaplnýho. Třeba: Bacha, kámo, blíží se vlna." Joe Hallenbeck měl recht už tehdy, ale dneska v době politické korektnosti skoro platí, že už nemůžete praštit vůbec nikoho, bez ohledu na to, jak vtipní byste byli předtím nebo potom. A to platí na plátně i mimo něj, protože zlomené sanice dnes šermují žalobami i na vesnických zábavách, kde pořádná rvačka ještě před pár lety patřila k povinnému koloritu. Akční filmy jsou tak vítaným únikem z šedivé reality, ve které můžete být hrdinou jen v případě, že zvládáte masáž srdce, řízení splašeného autobusu nebo ukecáte chlápka na mostě, aby šel místo skákání radši do hospody. Hollywoodské blockbustery a videohry naštěstí nabízejí dostatek prostoru pro odreagování a seberealizaci, a tak mohou lidé gerojovat, ale i porušovat předpisy, zabíjet bližní a házet granáty do oken v gétéáčku a nikoliv na Florenci. Jenže i ta virtuální realita - a my se zaměříme na tu filmovou - má svá nepsaná pravidla.

Pokud například chcete lámat ruce, prostřelovat kolena a sjíždět gumy na stříbrném plátně dlouhodobě, v podstatě vám nezbude než být policajt nebo zloděj na útěku. Případně policajt na útěku, když si to začnete příliš užívat. Typickou ukázkou je série Rychle a zběsile, jejíž pátý díl jde právě do našich kin. Vin Diesel tu hraje Dominica Torreta, sympatického hromburáce, co ještě v prvním díle kradl ve velkém, aby za to na konci čtyřky - navzdory mnoha dobrým skutkům - vyfasoval pětadvacet let až doživotí. Scenáristé tehdy porušili jedinou povolenou hollywoodskou kličku, totiž že za vykonání opravdu dobrého skutku (kdo je lupič, musí chytit a spravedlnosti odevzdat většího lupiče apod.) vás země neomezených možností zprostí obžaloby a udělá z vás zase čisťounkého občana. Je to extrémní případ polehčujících okolností, který se nabízí ve chvíli, kdy děláte na něčem opravdu velkém. Mezinárodní spiknutí, naštvaní mimozemští roboti, uklízení svinčíku v tajných službách apod. Dieselovi se to nepoštěstilo, ale jeho kámoš Walker ho stejně z vězení vysekal. Proč? Protože Diesel je sympaťák. Jak ale zařídit, aby si to mysleli i diváci?

Musí být splněno hned několik faktorů, které z hrdiny porušujícího předpisy udělají někoho s kým se můžete ztotožnit. Sérioví zabijáci v hlavních rolích jsou až doménou posledních let a i tam platí, že když si nedají pozor, brzy spláčou nad vejdělkem. Záporáci na plakátech zkrátka nejsou hollywoodskou doménou - mainstream dovoluje maximálně drsné hochy se zlatým srdcem, které musí k balancování na hranici zákona dohnat okolnosti. A na kom jiném demonstrovat těch několik archetypů, než na herci, který si je vyzkoušel všechny:

Záchrana rodiny: Unesli vám dcerku, psa nebo Playstation a nevrátí ho (případně po kusech/součástkách), dokud pro ně neuděláte něco nelegálního. V případě, že jste Arnold Schwarzenegger to znamená přinejmenším malý atentát. Je to dobrá výmluva pro menší nákup po zavíračce a důraznější přemlouvání pohledných černošek? V Komandu rozhodně ano. "Těch pár desítek mrtvol bylo v sebeobraně, pane soudce. Musíte mi věřit, zvlášť když nezůstali žádní svědci." Arnie v Komandu svou palebnou silou posekal nejen diktátora a jeho pohůnky, ale zastřihnul i kytky a vyspravil fasádu.

Konspirace: Vyrobili vaší kopii, i když se to oficiálně nesmí a vy teď nejste vy. Nebo vlastně jste, ale minimálně další vaše já taky. Chápete? V Šestém dnu toho má Arnie hodně na řešení, ale v zájmu odhalení velkého klonovacího spiknutí občas musí někoho zmlátit nebo rovnou přejet autem. Dvakrát. Je to zkrátka vlastenec každým coulem.

Víte, že máte pravdu: Váš kolega na vás ušil boudu a teď jste za toho špatného. Nikdo vám nevěří, ale důkaz je někde tam venku. Jen se k němu nedá dostat úplně čistě, takže se musíte někam vloupat, někoho tam praštit a možná i přizabít. Jde to snáz, pokud na vás vytáhnul bouchačku. Znáte ten fór Han vs. Greedo, ne? Tak víte, jak by to dopadlo, kdyby Greedo vystřelil první. Hvězdné války by byly o dost větší nuda. Proto střílejte první a na paragrafy nehleďte. Až získáte důkaz, všechno se v dobré obrátí a ještě vám dají medaili. Arnie sice v Likvidátorovi metál nedostal, ale zadostiučinění v posledních minutách filmu z plátna přímo kape.


Jste odjinud: Mimozemšťanům a robotům se společenské přečiny většinou tolerují. Nějaký ten rozšlápnutý dům, bazén, policejní vůz či odřené koleno, nad tím se mává rukou. Neúmyslné zabití se řeší duševní bolístkou, která většinou přejde do konce filmu nebo je vyvážena hrdinským skutkem. Typickou ukázkou je Arnold v druhém Terminátorovi, kde sice zmasakruje spoustu policejní techniky, ale ani jednoho z policistů nezastřelí. A když, tak jenom trochu... v jeho případě je navíc velmi výhodné, že se v závěru vypaří. Doslova. Tady mají samozřejmě navrch mimozemšťani s dopravním prostředkem, případně mimozemšťani, co JSOU dopravním prostředkem.

Nemáte co ztratit: Ženu vám vzali, děti nemáte, pro veřejnost jste kriminální póvl a uvrtali vás do šílené reality show, ve které zdánlivě nelze přežít do konce. Hlavní hrdina Běžícího muže už nemá, pro co by bojoval, takže urve tolik hlav, kolik bude moct. V průběhu Běžícího muže se sice začnou do téhle motivace vlévat i druhá (konspirace) a třetí (víte, že máte pravdu), ale aspekt hrdiny, který nemá co ztratit je tu rozhodně přítomen. A podobných najdeme v akčním žánru hodně. Do téhle pozice je většinou dostrkají sami záporáci, takže se pak nemůžou divit, že jim neklepou na dveře obyčejnou, ale spíš pancéřovou pěstí.

Prostě vás to baví: Velmi specifická odrůda, kdy tušíte, že to co se kolem vás děje je simulace nebo virtuální realita, případně jste od toho natolik distancovaní, že vás nějaké to porušování zákonů nepálí. Total Recall není úplně učebnicový příklad, protože Arnie spíš netuší, jestli si užívá dovolenou svých snů (bordel v hlavě má ostatně i sám divák), ale porušování pravidel přijímá ochotně, už proto, že nemůže věřit tomu, jak snadno mu jde likvidace záporáků od ruky. Podobně v klidu jsou hrdinové z Matrixu, zřejmě si vědomi toho, že každý mrtvý civilista je vlastně spokojený civilista, jenž se konečně osvobodí z mocného sevření strojů.

Doma to nezkoušejte!

Ale řekněme, že nikoho neškrtíte, ani po něm nestřílíte. Prostě si jen chcete užít malou automobilovou honičku. Všichni jsme na nich vyrůstali, a kdo občas nepopustí uzdu fantazii a nezačne řezat zatáčky, s vědomím případné ztráty bodů za porušení několika předpisů? Pár vás určitě bude. Ale regulérní honička s nějakou tou škodou na majetku a v autě, které jste si v záchvatu okolností museli vypůjčit na křižovatce od chlápka, co zrovna čekal na červené? Co všechno vám vlastně reálně hrozí? Pojďme si to předvést na jedné z ikonických honiček skrz San Francisco. Kdo tipoval Bullittův případ, ten ať jde do kouta na hanbu - tuhle pecku si schováme na úplně jiný rozbor. Tentokrát zneužijeme provařenou bayovinu - divokou honičku Seana Conneryho (Hummer H1) a Nicolase Cage (Ferrari F355) ve Skále. Cage tu vystupuje v pozici agenta FBI, jedná v rámci velmi napjaté situace a nakonec Conneryho dopadne, takže by se asi všechny jeho přestupky a prohřešky rychle zamázly vyšší instancí. Vy ale za zády FBI nemáte a předpokládám, že ani neznáte tajemství vesmíru, které byste mohli vyměnit za beztrestnost podepsanou prezidentem (jako se to často s oblibou dělalo ve 24 hodinách), takže... jak byste po podobné projížďce dopadli tváří v tvář českým nebo americkým soudům?


Ferrari samozřejmě Cageovo není. Prostě si ho vypůjčil (ukradl) od hotelového pikolíka. Jedná se luxusní sportovní vůz, toho času v hodnotě 4 miliony korun. Ještě o milion víc a šlo by o škodu velkého rozsahu, která se odměňuje vyšší trestní sazbou. Takhle je to "jen" 2-10 let za loupež. S přihlédnutím k tomu, že Cage to auto zničil, spíše v horním rozsahu.


Dopravní přestupky v rámci honičky - překračování rychlosti, nedovolené předjíždění, nedání přednosti apod. Cage by maximálně přišel o body a dostal tučnou pokutu. Stejně jako vy. Při závažném porušení předpisů ještě můžete na místě přijít o řidičák.


Průjezd skrz skleněnou výlohu plus ničení parkovacích automatů. To vše spadá pod poškození cizí věci. Jedná se ovšem spíš o drobné škody, takže trest v rozmezí šest měsíců až tři roky, tentokrát spíše ve spodní sazbě.


A nakonec další krádež, resp. loupež (násilím někomu něco berete) motorky. Opět 2-10 let odnětí svobody.

Co z toho všeho vyplývá? V českém právním systému (viz uvedená výše trestů) se tresty nesčítají. Místo toho funguje tzv. absorpční princip. Při výměře trestu se vychází z horních hranic ukládaných trestů (v tomto případě loupež, tj. 2-10 let odnění svobody). Hodně dělají přitěžující a polehčující okolnosti, ale vzhledem ke zrušenému autu a další loupeži v rozmezí několika málo minut by se asi soud přiklonil k trestu v horní hranici, tj. od šesti do deseti let odnětí svobody.

Honička ve Skále se ovšem odehrává v Kalifornii, kde jsou obecně dost přísní. V Americe se navíc tresty sčítají, takže by Cage nakrásno mohl vyfasovat třeba pětadvacet let za mřížemi. Nebo míň nebo víc. Americké soudy jsou v tomhle směru dost nevyzpytatelné a pokud toho spácháte víc, naskakuje vám trest jako jackpot v Sazce. Z toho vyplývá, že na automobilové honičky se nejlíp kouká v kině, případně na YouTube. A jestli snad chcete namítnout, že ten server s uživatelskými videi nemůže oproti Rychle a zběsile nic nabídnout, možná byste se měli podívat na následující úlovek. Vlak sice projede až hollywoodsky nekonečných sedm vteřin po proražení závor, ale podobně efektní únik před policií se jen tak nevidí. Dvacetiletý řidič byl nakonec zadržen a odsedí si tři a půl roku. Vy si můžete odsedět dvě hodinky s Vinem Dieselem a Paulem Walkerem. A podle všech ohlasů by to v žádném případě neměl být trest.