Jo jo… čekali jsme to. Dalo se tušit, že nás Michael Bay zase dostane. Z části se mu povedlo přeladit publikum na optimistickou vlnu už díky televiznímu SuperBowl spotu. Davové vytření zraků však proběhlo až na konci dubna díky plnohodnotnému traileru na třetí Transformery. Trailer nám připomněl vesměs všechny důvody, proč se Michael Bay stal garantem hlučné popcornové podívané a proč se těší výlučnému postavení jak v Hollywoodu, tak hlavně mezi filmovými fanoušky.

Samozřejmě druhý díl s jeho reputací hodně zatřásl. Bay ovšem evidentně akceptoval konsenzus veřejnosti, že se „dvojka moc nepovedla“, a postupně se kál a trousil do éteru vnadivé informace o tom, že završení trilogie bude temnější, méně infantilní, přehlednější a celkově míň scenáristicky zmatené (scenáristy Orciho s Kurtzmanem nahradil Ehren Kruger, jenž napsal Miluj bližního svého nebo americký Kruh). Ať už třetí díl s podtitulem Dark of the Moon dopadne jakkoliv, přívlastky jako dospělejší nebo vážnější si můžeme být jisti. Bay na nich stále lpí a zdůrazňuje je při každém setkání s novináři, kdy mu někdo omlátí o hlavu transformeří dvojku. 

Mimoděčně tím i narušuje svou image arogantního playboye bez sebereflexe... Jako by proklínaný i velebený režisér naopak poctivě projížděl fanouškovská fóra a poučoval se z nich o svých neúspěších (nebo se dovídal, co si o něm myslí Megan Fox). Tedy, ne že by Bayovi někdo u Paramountů nezvládl pošeptat do ucha, že by bylo fajn příště točit Transformery podle regulérního scénáře (v ideálním případě i logicky vystavěného a dokončeného), je ale evidentní, že Bay má své diváky rád a chce od nich zase slyšet samou chválu. Kdo by nechtěl. Jen je proto potřeba něco udělat. Pojďme se podívat, co se zatím povedlo:

Jak víme z oznamovacího teaseru, na palubě tohohle plavidla zvaného Archa, polehávají roboti předchozích generací. Mezi nimi i obrovský předchůdce Optima Primea Sentinel Prime.

A pravděpodobně se tu dá najít i dějotvorná záminka typu „Kostky“, která je pro racionálně uvažujícího diváka nepodstatná, podle synopse ale rozhýbe celé tyhle robotí manévry. Zkrátka takový malý krůček pro diváka, ale velký skok pro scenáristu.

Archa totiž tak trochu nastartovala vesmírné závody mezi Amerikou a Sovětským svazem. Tenhle retro odskok, kdy z Apolla 11 vyskočili na Měsíc Buzz Aldrin a Neil Armstrong, pomáhá třetím Transformerům k zisku atmosféričtějšího a serióznějšího nádechu.

Zbytek lidstva o skutečné zámince k výpravám na oběžnou dráhu nic netušil, nevěděl o ní ale ani Optimus Prime. A to se mu vůbec nelíbí. Optimus samozřejmě nastupuje na scénu s tradičně naleštěnými plechy...

...ale když má vyčinit Frances McDormand musí se (stejně jako Shiův plyšák Bumblebee) přeskupit do své roboformy. Přes nárazník se totiž blbě mračí.

Oscarová laureátka za hlavní roli ve Fargu Frances McDormand je po Johnu Turturrovi další coenovskou posilou do hereckého ansámblu (s Coeny nedávno spolupracoval i John Malkovich, ten v traileru ovšem vidět není). Jejím úkolem je vyplnit klasickou šarži obrýlené pokrytecké byrokratky v upnutém kostýmku, která kryje trable NASA, politiků a tajných služeb tak nemotorně, až musí přijít Sam Witwicky a zase ukecávat své plechové kámoše, aby kývli na další brigádu na planetě Zemi.

Postavě Shii LaBeoufa musíme být mimochodem hodně vděční za její výstupy v traileru, protože nás ujišťuje, že při všech těch změnách a slibech o nápravě bude zachována kontinuita s našlapanou jedničkou. I když ze sestřihu zmizel opravdu veškerý humor (a ne, nemůže za to jen odstavení dvojčat na vedlejší kolej), všechno je vážnější a i Megan Fox je fuč, Shia zůstává a s ním i vizuální trademarky Michaela Baye. Udělat srovnávačku s touhle příznačnou kamerovou jízdou, stoprocentně klasickou bayovinou, by nebyl problém. Ale to bychom fakt mohli típat z Mizerů, Skály, prvních dvou Transformerů i Ostrova. 

I některé další věci naštěstí zůstávají při starém. Platí to třeba pro účast Johna Turturra, Tyrese Gibsona, Joshe Duhamela a jejich lekce správného velkofilmového zírání. 

Ale k tomu, proč jsme tady: K robotům! Transformeři se nám pěkně líhnou z povrchu Měsíce, což můžeme brát jako ódu na Bayův cit pro zpomalovačky a užití digitálních efektů. Vypadá to kulervoucně.

Chtějí se bleskurychle přemístit na povrch Země. Jenže tramvaj ujela a další kvůli výluce na trati dlouho nepojede. Proto dostane přednost ověřený meziplanetární teleport – tzv. Space Bridge.

Vstup na Měsíci, východ samozřejmě přímo ve Spojených státech (kdo by se taky nechal přenášet do Útěchova nebo Řitky, že jo?). Deceptikonská invaze do Chicaga může začít a John Turturro jako agent Simmons má možnost položit sugestivní otázku, která jinak padala v lehké obměně v souvislosti s úmrtími JFK, princezny Diany nebo Michaela Jacksona: „Kde jste zrovna byli, když převzali kontrolu nad naší planetou?“ 

V Chicagu nastane pořádná mela. Na záběru, který vizuálně připomíná nízkorozpočtový průser Skyline (aspoň vidíte, jaký potenciál bratři Strauseové promrhali – mimochodem červnová kinopremiéra v ČR stále platí), už jsou vidět zaparkované lodě Deceptikonů a výhled na město připomínající útoky z 11. září. Ještě že nevidíme zdevastovaný New York – to by vztek traumatizovaných amerických vlastenců nezastavila ani zpráva o smrti bin Ládina a dočkali bychom se protestů.

A začne pořádná mela ve dne i v noci. Bay z ní pomrkává jako přeborník na kinetiku a dynamiku, který umí dravě zinscenovat akci zblízka…

…ale oči nám pořádně rozmlsá i během panoramatických záběrů (kde je stín helikoptéry jak od Dušana Kleina, když ho člověk potřebuje?). U nich možná nejde přehlídnout určitou digitálnost, ale nákladná triková dřina se projevuje blahodárně v tom, že každý záběr je nebývale plný, vjemy z něj doslova stříkají a člověk kolikrát neví, kam zaostřit dřív.  

Přitom samotná ukázka je poměrně skromná a škudlivá. Tím, kolik metráže zabere intro z Měsíce a jak moc se jede přes náladotvorné stmívačky, nemusí studio vypouštět do éteru úplně všechny trumfy. V kině by na nás mělo opravdu čekat to nejlepší – a mohlo by toho být hodně. Stačí si uvědomit třeba to, že Sentinel Prime a Megatron (schovává se do finále) jsou v ukázce vyloženě šizeni. Jako hlavní záporácký bad-ass s adekvátně velkou krochnou tudíž musí pózovat Shockwave.

Prostě se nepálí úplně naplno. Pokud si kupříkladu chcete zcela užít sekvenci, ve které se The Dreads kamuflovaní do Chevroletu sráží s Ironhidem, musíte do SuperBowl Spotu.

Tamtéž je i delší (a trikově ne tak vypilovaný) záběr na „bruslícího“ Optima Primea v maximálním nasazení. Přiletí díky jetpacku a plné rychlosti se vrhne do vřavy mezi Bumblebeeho, Mudflapa (vlevo dole) a další autobotí parťáky, kteří čelí deceptikonské přesile.

Skrz ní si Optimus klestí cestu jednak kanónem, v druhé ruce pak drží svůj legendární meč a porcuje s ním deceptikony, jak kdyby zrovna přišel z kurzu řízkování muškátů. Sakramentsky efektní.

Bayovi marketéři to prostě zase zvládli a slibují věci nevídané. Jenže i tenhle záběr je kratší a hlavně ho zastiňují dva další momenty, jež jsou doslova esencí výrazu „eye-candy“. Vzpomínáte v jedničce na salto nad vřeštící slečnou? Bumblebee transformující se v plné rychlosti a zachytávající ve výskoku postavy Shii a Joshe Duhamela rozhodně může tenhle záběr trumfnout.

Zvlášť když bude ve 3D a naplno se do něj zapojí i Deceptikon Starscream, jehož pravděpodobně vidíme skučet v horní části obrazu.

Fanoušci už samozřejmě zaznamenali, že v digitálním 3D formátu natočil Bay 70% filmu. Zbytek se zapsal na klasický 35mm film, zkonvertovaný v posprodukci do digitálu. O bayovský vizuál tudíž nepřijdeme, protože limity digitálních kamer (hlavně detaily obličejů a zpomalovačky) Bay touhle dvojkolejností chytře obešel. První diváci některých delších ukázek navíc tvrdí, že 3D je boží a díky všelijakým hejblátkům naplno využité.  Měřítko bude ale sakramentsky velkorysé. Můžeme si být jisti, že Bay akční scény znovu požene permanentně na několika frontách zároveň. Zatímco tedy Shia LaBeouf bude s pistolí lovit dívku svých snů…

 

...ulicemi se bude prohánět prapodivná deceptikonská mašina s pohyby hydry, tvarem úhoře a destruktivní silou Ferrari Leoše Mareše...

 

...opodál bude postávat okřídlený vypelichanec Laserbeak (v předloze je jeho „civilním“ tvarem elektrická kytara, tady to bude vrtulník). Robot s fyziognomií kondora, to tu každopádně ještě nebylo.

 

Ne všichni tyhle srážky přežijí. Michael Bay přirovnává svůj film k Černý jestřáb sestřelen, odehrávající se na americkém území a s roboty místo naštvaných Somálců. Logicky proto musí pár lidí padnout za vlast. (SPOILER) Neblahý osud Turturrova agenta Simmonse tak trochu spoileruje jeden z posledních záběrů traileru i filmu. Tuším ale, že je vám tahle postava poměrně putna a že se po ní budete ptát až po boji. Víc nás bude zajímat Patrick Dempsey jako hlavní lidský záporák, ten se ale zatím na plátno neprodral. (/KONEC SPOILERU)

Zatím se dolů z nebe spouštějí nejmoderněji vybavení paragáni, jaké jste kdy viděli. S těmi natočte dvojku Bodu zlomu, pánové z Hollywoodu!

Zároveň s nimi bude oblohu brázdit zajímavě „broukoidně“ nadesignovaná materská loď Deceptikonů, kvůli níž se geekové v noci pomočují už několik měsíců. Snad se jí podaří náležitě využít i ve filmu.

Ještě než dojdeme do finále, musíme se aspoň krátce zmínit o nové hormonální akvizici, která se propírá všude možně. Holt v době blahobytu může být i výměna jedné herečky vážným společenským tématem. 

Rosie Huntington-Whiteley v roli Carly nahradila Megan Fox, což znamená, že černovlásku střídá blondýna... a masturbační idol normální modelka. Netřeba dalších slov a složitých diskuzí: Výraz Bumblebeeho je zcela výstižný. Nejen ty se držíš za hlavu, brácho...

Ještě že se tvoje pozemské dny krátí a blíží se loučení. Alespoň na chvíli. Z traileru a promluv Optima Primea se zdá, že Transformeři budou mít alespoň tři konce a budou hodně emo, ale snad si slzy odpustíme. 

A je tu konec. Finále filmu obstará scéna s mrakodrapem a chapadly, která zase zásadním způsobem zvětšuje měřítko. Tohle imitování pohybů anakondy a krtka má šanci zastínit všechno, co jsme v celé trilogii a za angažmá Michela Baye u robotů viděli. Zvlášť v téhle trikové kondici působí závěr v pozitivním slova smyslu hrozivě a slibuje hotové popcornové orgie.

Bayovi marketéři to prostě zase zvládli a slibují věci nevídané. Několikanásobně rozmáchlejší finále, v porovnání třeba se Soubojem Titánů a Bitvou o Los Angeles, to jen dokládá. Netřeba se u něj mimochodem odvolávat jen na větší rozpočet - všichni víme, že producent Steven Spielberg a režisér Bay jsou víc než kdo jiní schopní vytěžit každý dolar na maximum a jedničky a nuly zapojit takovým způsobem, aby výsledné obrazy doslova zhmotňovaly slovo „cool“ (tradičně jsou kvůli tomu účelně zbarveny do modra a oranžova).

Jestli to dopadne, to bychom se měli dozvědět už na začátku července a dokonce v IMAXu. Možná to neklapne naplno, ale vsadím svoji krabici s Merkurem, že se nespálíme víc jak u dvojky.