John Ottman hostem Soundtraconu

Pořadatelé čtvrtého ročníku Soundtraconu - setkání fanoušků filmové hudby - odtajnili jméno hlavního hosta. Tím bude uznávaný hollywoodský skladatel a střihač John Ottman (Valkýra, X-Men 2, Obvyklí podezřelí), který vešel ve známost především jako dvorní komponista pro Bryana Singera. V minulosti Soundtracon uvítal kupříkladu Trevora Jonese, Petra Hapku nebo producenta filmové hudby Jamese Fitzpatricka. Setkání se uskuteční ve dnech 1. - 4.7. 2011 v rámci Festivalu fantazie v Chotěboři. Vice tady.

Elfman / Burton - výroční kolekce soundtracků

Danny Elfman a Tim Burton spolupracují již neuvěřitelných pětadvacet let. Pokud pomineme krátkodobý rozkol v polovině devadesátých let (soundtrack k filmu Ed Wood je proto dílem Howarda Shorea), složil Elfman hudbu prakticky ke všem Burtonovým filmům. K tomuto neskromnému výročí vychází sběratelská kolekce třinácti soundtracků, které jsou navíc uloženy v originálním a výtvarně zajímavě řešeném boxu. Ten obsahuje kupříkladu hudbu k filmům Beetlejuice, Batman, Ospalá díra, Střihoruký Edward nebo Mrtvá nevěsta. Součástí kolekce jsou i doposud nevydané či alternativní skladby, původní dema a jako bonus řada náčrtků a kreseb přímo od Tima Burtona. Soubor soundtracků bude k mání od 1. května 2011. Bližší informace k nalezení zde.

Limitovaná edice Prvního rytíře

Ještě jeden zajímavý soundtrack, který se dočkal exkluzivního vydání. Nahrávací společnost La-La Land Records připravila limitovanou edici soundtracku k filmu První rytíř, který v roce 1995 složil Jerry Goldsmith. Majestátní hudba pro velký orchestr a sbory vychází z nejlepší tradice epických soundtracků a v určitých ohledech uzavírá éru klasické filmové hudby, kterou představoval právě Jerry Goldsmith, Miklós Rózsa nebo Alex North. Mezi fanoušky nesmírně populární počin obsahuje ve speciální edici řadu alternativních, prodloužených, ale i nepoužitých skladeb. Další informace přímo na stránkách vydavatelství.

Heitor Pereira a Šmoulové
Jedna „pikantní“ zpráva ze světa filmové hudby. Pokud jste delší dobu přemýšleli o tom, kdo bude stát za soundtrackem pro celovečerní 3D dobrodružství Šmoulů, tak vězte, že tím skladatelem je původem brazilský hudebník Heitor Pereira. Pereira je prozatím známý spíše jako kytarista a pomocník Hanse Zimmera, díky němuž se výraznou měrou podílel na hudbě pro filmy Gladiátor, M:I–2, Černý jestřáb sestřelen apod. Z jeho samostatných projektů pak jmenujme hudební doprovod pro Hříšný tanec 2 nebo animovaný snímek Já, padouch.


Zajímavé soundtracky ve zkratce

Vřískot 4
Autor: Marco Beltrami
Stopáž: 57:51
Hodnocení: 4/10

Pro běžné posluchače soundtracků bývá hororová hudba obyčejně spíše útrpným než euforickým zážitkem. Obraz a hudba jsou provázány natolik pevně, že izolovaná hudební stopa tak velmi často pozbývá smyslu. Soundtrack ke čtvrtému pokračování hororové série Vřískotu je toho bohužel důkazem. Neotřelá práce s elektronikou a několik velmi zajímavých momentů se ztrácí v tříšti hudebních frází a vrstvených dramatických zvratů, které sice plní svůj podíl ve filmu, nikoliv však na samostatný poslech. Řemeslně precizní dílo, nicméně prosté výraznějších motivů a sjednocující či vyloženě působivé atmosféry.   

Princ a Pruďas
Autor:
Steve Jablonsky
Stopáž: 60:13
Hodnocení: 7/10

Velké překvapení pro všechny příznivce okázalých a melodicky dostatečně pestrých soundtracků. Jablonského hudba není nikterak novátorská, ale i přesto upoutá posluchačovu pozornost řadou líbivých a vzletných motivů. Mnohokráte slyšené postupy odkazují na Krále Artuše nebo Piráty z Karibiku, oproti Zimmerově tvorbě však chybí propracovanější a jemnější hudební figury. Soundtrack si nečiní nároky na delikátní přístup či koncentrovaný poslech a odvíjí se spíše od populárního než klasického tónu. Hudba má za úkol především pobavit, v artikulaci emocí je záměrně nadnesená a důsledná, ačkoliv ani v jedné skladbě nedosahuje opravdové umělecké hloubky.

Rio
Autor: John Powell
Stopáž: 47:04
Hodnocení: 6/10

Před nedávnem jsem si pochvaloval soundtrack k dětskému snímku Máma mezi marťany. Neuplynula nijak dlouhá doba a John Powell přichází s další kompozicí pro animovaný film. Soundtrack pro příběh o papouškovi, který podniká dlouhou cestu zpět za svou paničkou, však nedosahuje takových kvalit jako dílo předchozí. Objektivně se sice jedná o ve všech ohledech prvotřídní hudbu, je z ní však cítit Powellova rutina a určitá mechaničnost, se kterou autor k doprovodu přistupuje. Ryze ilustrativní hudba se prolíná s jazzovými variacemi, monumentální akční hudbou a příležitostnými odkazy na slavné filmové melodie, nicméně větší soudržnost albu chybí. V dílčích aspektech prvotřídní práce, jako celek však poněkud rozpačitý a nestálý zážitek. Určitá dávka espritu a dravé dynamiky se ale soundtracku upřít nedá.         

Do čtrnácti dnů čekejte další dvě plnokrevné OST recenze. Na slyšenou!