Další díl veleúspěšné série se nakonec nebude jmenovat Rychlá pětka (Fast Five), takže ani nemůžeme použít nějaký projímavý vtip, ale jisté je, že k němu upínají zraky miliony fanoušků. Dokonce i ti, co nechápou rozdíl mezi TDI a GTI, případně corvettou a krevetou. Už od předchozího dílu totiž Rychle a zběsile nenápadně mutuje v akční film, kde jsou auta pouhým prostředkem. Zmizel zastaralý koncept streetracing scény z prvních tří filmů - hlavním motivem je přežití na útěku. Hlavní hrdinové si udělali dost nepřátel na to, aby po nich šly obě strany zákona. Brazilský byznysmen Joaquim Almeida za to, že mu dluží prachy, federální buldok Dwayne "The Rock" Johnson za to, že dluží peníze daňovým poplatníkům za všechny ty pomačkané plechy. Z téhle šlamastyky se pouhým točením volantu nedostanete, takže Diesel znovu chodil do posilovny a Walker si naordinoval lekce ninjutsu. Vážně si ti dva myslí, že to Rocka ohromí? Jisté je každopádně to, že z velkých kvérů se tu bude střílet stejně často jako z velkých výfuků. I Justin Lin ostatně přiznal, že auta ustupují trochu do pozadí. Bude jich tu "jen" jedenadvacet. A představíme si je za chvíli.

Nejdřív je totiž potřeba nalít trochu řádu do hlav těch, co sérii neznají. Případně si naivně myslí, že po předchozím díle musí nutně následovat sequel. Takhle to ovšem ve světě, kde Diesel jezdí zásadně bouráky na benzín, prostě nefunguje. Rychle a zběsile 5 je prostřední částí nové trilogie. Ta je ovšem šoupnutá DO původní trilogie! Chronologicky tak sledujeme první dva díly (v jedničce se Walker setkává s Dieselem a jeho kámoši, ve dvojce blbne s Tyresem Gibsonem), pak následuje čtyřka - tam se oprašují postavy z jedničky, pak pětka, kde se objeví kompletní sestava z prvních dvou dílů plus jedna postava ze trojky (ta pak hlavnímu hrdinovi básní o Dieselově postavě, která se po záverečných titulcích krátce mihne), pak právě zmíněná trojka, a potom se vše uzavře v epické šestce, kde se možná objeví i Lucas Black z trojky a celé dění se z Japonska přestěhuje do Evropy. Promakanější než Nolanovy filmy? Ne tak docela, nicméně vnořením dvou sérií do sebe film vypadá chytřejší než je. Alespoň o fous.

Ostatně oblbnout se vás snaží už samotná upoutávka. Závěrečná sekvence s vlakem a skokem ze skály v autě sice smrdí inspirací jinde (vlak s jinými dopravními prostředky úspěšně kombinoval Torque: Ohnivá kola a šipky ze skály v Corvettě - byť novějším modelu - provozoval Vin Diesel už v xXx), ale hlavně... to co vypadá jako epické finále, je ve skutečnosti epické intro. Na těch si Justin Lin dává záležet, stačí vzpomenout na rotující cisternu ze čtyřky. Adrenalin se do nás bude pumpovat od prvních minut.



A když už jsme u těch inspirací, proč to neodbýt jedním šmahem. V ději půjde hlavně o to, aby se tým našich hrdinů vloupal do policejní stanice a ukradl tu ze sejfů sto milionů dolarů. Nejsou to samozřejme ledajaké sejfy a číselnou kombinaci k nim zná jen hlavní záporák. Proto je potřeba vzít dvě zadokolky a spoutat je se sejfy masivním vodítkem. To co pak následuje, za notné asistence policejních jednotek, trochu připomíná celovečerní Dukes of Hazzard, kde obří trezor cestuje podobným způsobem. Netrapte se tím, že jsme vám vyzradili zápletku. V tomhle snímku skutečně nepůjde o to, co se tu děje, ale jakým způsobem se to děje. Pravidlem dne je přežít, ulít nějaké ty prachy, získat sympatie diváků a přežít střet se skálou... resp. Rockem.

Bylo by poetické tvrdit, že se Rock a Diesel znají už od mateřské pro svalovce, ale i deset let společného popíjení a plácání se po zádech za něco stojí. Ostatně Diesel v rozhovorech zmínil, že po fenomenálním úspěchu čtyřky (70 milionů za první víkend v kinech) to byl právě Dwayne Johnson, kdo zvedl telefon a bráchovsky mu pogratuloval. Není tedy divu, že v době, kdy se akční hvězdy shlukují do blockbusterových mlhovin, to tihle dva dali dohromady. Právě střet Rockova a Dieselova týmu je ústředním motivem snímku a tahákem, který má do kina přivést i nerozhodné akční fandy. Není úplně jasné, kdo tu má mozek a kdo svaly, ale všichni vědí, že to skončí pořádnou rvačkou. Rock by nejradši vůbec nenechal Vinovy borce nastoupit do auta a hezky by je zbušil na chodníku. Tak snadné to ale mít nebude.



Z rýsujícího se duelu pro mnohé diváky vyplývá ještě jedna věc, patrná už od potitulkové scény třetího dílu - celá tahle série je o Dieselovi. Po jedničce a dvojce to možná byl Paul Walker, kterého se producenti snažili prodat jako hezounka do první ligy. Ve čtyřce to ale Diesel trochu otočil (to není tak těžké, když se obsadíte i do role producenta) a Walker spíš působí jako sidekick. Vidět to asi bude i na honorářích - Diesel bere tučných patnáct milionů, všichni ostatní míň a míň. A že je výplatní páska pořádně dlouhá.


Hlavní dvojku totiž doplní Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Sung Kang (z třetího dílu), Matt Schulze (z jedničky) nebo Ludacris (ze dvojky). Proti bizarnímu A-Teamu postaví své borce i Rock, ale až na Elsu Pataky nejde o moc provařené tváře. V upoutávce sraz Dieselova týmu vypadá jako setkání po letech, ale když si spočítáte časové osy, zjistíte, že zas tak moc času neuplynulo - zmást by vás neměla ani změna lokací (tentokrát se závodí v Brazílii) a vozového parku. Zaměřte se na Diesela, ten nosí stejné tílko jako v prvním filmu, z toho jasně vyplývá, že zas tak moc vody neuplynulo. Vin má každopádně novou přítelkyni... to víte, závodníci, ti berou všechno hopem.


Ale zpátky k autům. Jak už bylo řečeno, je jich jedenadvacet. Drtivou většinu tvoří americká muscle klasika, přičemž hrdinové tentokrát nejezdí naleštěnými modely z autosalonů, hlavně proto, že mají hluboko do kapsy a nechtějí moc budit pozornost. Přednost dostaly tzv. sleeper cars - na vrchu vypadají jako hromada šrotu, ale pod kapotou jim uhání půl tisíce koní. Fandové širokých aut, gum a motorů o objemu vašeho bazénu budou mít žně - Ford GT40, Chevrolet Corvette GrandSport, Chevy Impala, ale samozřejmě i Dieselův Dodge Charger, který si to v jedné scéně rozdá s novým Chargerem - ten ve filmu používají policajti, ale také bude sloužit jako tažná kobyla těm sejfům. Rockův tým obecně preferuje spíš opanceřovaná SUV. Samozřejmě dojde i na cizokrajnější značky a supersporty, ale ty budou v menšině. DeTomaso Pantera a Lexus LFA (Sungovo auto z Japonska) přesto stojí za zmínku. Stejně jako Walkerův Skyline - tradice se musí ctít, tentokrát jde ovšem o vylítaného veterána ze sedmdesátek. První dojem ovšem často klame. Jen počkejte, až to blonďák nastartuje. Jenže koho by zajímaly auta, když je ve filmu tohle?

Od akční smršti nás dělí pouhé dva týdny a do té doby můžeme být napjatí, jestli se pětce podaří zopakovat nebývalý komerční úspěch předchozího dílu (350 milionů celosvětově proti 85 milionům rozpočtu). Má pozici oficiálního otvíráku letní sezóny, ale i kdyby vyjela do kin se zataženou ruční brzdou, je vznik šestky v podstatě hotovou věcí. Otázkou zůstává jen, kde se bude odehrávat a kdo v ní skončí za volantem. Diesel mluví o Evropě, ale zápletku a složení týmu, který by měl tuhle sérii slavnostně ukončit, si zatím nechává pro sebe. Moc se nedozvíme ani po premiéře, protože bude plešoun určitě zas a znovu mluvit o třetím Riddickovi. Ale proč vlastně ne, za tenhle akční ohňostroj si pravděpodobně trochu času a peněz na svého vesmírného mukla zaslouží.