Hobit je sice šíleně daleko a bude trvat sakra dlouho, než se vůbec dožijeme prvních ukázek. Nic to ale nemění na tom, že se můžeme na některá místa ve Středozemi podívat už teď. Peter Jackson totiž znovu rozjíždí populární videodeníky, se kterými naposled vykrmoval internetové fanoušky při natáčení King Konga.

Peterovi je jasné, že je fanoušky potřeba uspokojovat neustále, ne jen ve formě prvních fotek a trailerů. Díky tomu se na jeho oficiální stránce na facebooku objevil už teď, po necelém měsíci od první klapky, první videozáznam z placu. Že by nějaké nudné uvedení a pár zbytečných řečí? Ani náhodou! Peter Jackson to rozjíždí ve velkém a přišel s desetiminutovým pohledem na kulisy, pár rekvizit a na začátek natáčení jako takový:

Většina fanoušků teď samozřejmě posedává nad facebookem, radostí si čůrá do tepláků a zběsile kliká na tlačítka "Líbí se mi" a "Sdílet". Jsem si tím docela jistý, sám jsem tím procesem při ranní obhlídce internetu prošel.

Přitom to není ani klasické making-of, ani klasický pohled na nějakou konkrétní součást placu nebo proces natáčení. Peter Jackson prostě nakázal dokumentaristům, ať s ním udělají rychlou obhlídku, zaznamenají uvítací ceremoniál a udělají z toho spíš video-blog, než klasický first look.
Režisér nás má prokouknuté, ono nám to totiž k radosti stačí. Natvrdlému úsměvu se při pohledu na ty známé (ale i nové) tváře vyhne málokdo. Je to Středozem, sakra. Támhle je Gandalf bez klobouku! A tady mladý Bilbo! Hned jdu ze skříně lovit Blučka s Pánem prstenů!

Peter Jackson ale neuspokojuje jen "obyčejné fanoušky". Své má co říct i tech-geekům a lidem, kteří se trochu zajímají o digitální technologie, které stojí za největšími blockbustery. Rozpovídal se totiž o tom, jak začal natáčet ve 48fps. Co že to?

Osmačtyřicet snímků za vteřinu je dvojnásobný framerate oproti klasickému záznamu, jak ho filmaři znají po nějakých devadesát let (24fps). Ten se obzvlášť v době, kdy analogové kamery začínají být vytlačovány digitálními, zdá být zastaralý, a několika důležitým lidem v Hollywoodu to na rozdíl od většiny ostatních dochází. Jmenují se George Lucas, Jeffrey Katzenberg a James Cameron. Asi je není třeba představovat.

Právě tahle trojice na letošním CinemaConu před několika dny poprvé představila veřejnosti video zaznamenané vyšším frameratem a začala o něm mluvit jako o budoucnosti kinematografie. Stejně jako když Cameron před několika lety na té samé akci předváděl stereografii.

48fps má několik ohromných výhod. 3D je při jeho užití koukatelnější (odpadají bolesti hlavy a další nevolnosti), pohyb je podstatně plynulejší (akce díky tomu může být podstatně zběsilejší, stejně jako kameramanovy jízdy, švenky a podobně) a video prý vypadá mnohem reálněji. Kamery jsou na tenhle způsob záznamu připraveny, digitální projektory v moderních kinosálech také. Stačí ve 48fps začít točit.

Právě to Peter Jackson dělá. Hobita točí na několik desítek kamer RED EPIC jak ve 3D, tak ve 48fps. Režisér je rád, že mu k tomu studio dalo zelenou, jak totiž píše na své facebook stránce, nemá teď při natáčení problém koukat na náhledové 3D monitory celý den. Ke čtyřiadvaceti snímkům za vteřinu už by se prý nevracel.

Za nějaké dva tři roky si tuhle fičuru užijeme i my. Dá se předpokládat, že velkofilmy jako oba díly Hobita nebo další dva díly Avatara (jistěže bude Cameron natáčet tím samým způsobem!) kinaře donutí k tomu, aby své projektory přenastavili na vyšší snímkovou frekvenci. A nám bude u toho 3Dčka konečně dobře.