Doprkvančic, to je zase bída. Novinky to zase projely na plné čáře a nevyužily jednu z mála šancí, jak výrazně trumfnout loňské výsledky. Před rokem měla premiéru jen zapomenutá komedie Noční rande a utržila nikterak závratných 25 milionů. Oproti tomu letos nastoupily do boje čtyři zajímavé tituly, jenže tržby ani jednoho z nich nepřesáhly třináct milionů.

První místo tak bez problémů obhájil velikonoční zajíček Hop. Dolarový titán z něj neroste, ale jedenadvacet milionů o druhém víkendu a průběžných 68 mega mu zajišťují klidnou existenci. Udržet se na první příčce pro něj nebylo vůbec obtížné, protože ostatní tituly víceméně vyhořely. Zklamaly navíc často se vším všudy.

U bláznivé komedie Arthur, v níž se infantilní boháč pokouší přežít tváří v tvář reálnému světu, se to dalo víceméně čekat - už první reakce totiž tenhle remake vůbec nešetřily. Jen čtvrtina kritických ohlasů zaevidovaných na RottenTomatoes na filmu našla víc pozitiv než negativ. A na Arthurovi tak přistála předvídatelná visačka „zcela zbytečný remake“, který hyzdí úspěšné kariéry Russella Branda (Kopačky, Dostaň ho tam!) i oscarové Helen Mirren (Královna, Red).

Na poměry otvíracích víkendů je navíc jeho 12,6 milionu hodně mizerné číslo. A nejde přitom o první letošní klopýtnutí jinak spolehlivé distribuční společnosti Warner Bros.

Bohužel ještě hůř dopadla eRková bláznivina Princ a pruďas. Také jen čtvrtina recenzentů chválila, vedlo to ale k mnohem horším tržbám – hanebných devět milionů nestačilo ani na umístění v první pětce! Ukázalo se tak zcela názorně, že množina filmů, u jejichž trailerů teenageři a hormonálně nestabilní muži masturbují, se nutně nekryje s množinou filmů, na které pak lid chodí do kina (zvlášť když je rating R). Zatímco kauzu digitálně zahaleného pozadí [Natalie Portman]] a její gif s tangy zaznamenaly na internetu desítky milionů lidí, reálný zájem publika byl nízký.

Otvírák pod deset milionů je velkým zklamáním, jak s ohledem na vtipnost trailerů a herecké obsazení, tak i vzhledem k relativní výpravnosti celé téhle středověké zhulenecké taškařice. Universal za fantasy komedii Princ a pruďas utratil tak padesát milionů dolarů, kterážto investice se mu z kin rozhodně nevrátí.

I když se na internetu věnovalo nejvíc pozornosti šílenosti s Jamesem Francem a Natalií Portman, víc dolarů urvaly i oba zbývající a mnohem méně nápadné tituly. U thrilleru Hanna se to dá ještě celkem pochopit. Recenzenti i diváci nový snímek Joea Wrighta chválí, Cate Blanchett, Eric Bana a potažmo i Saoirse Ronan v hereckém obsazení lákají a pozornost přitahuje nejen originální téma („náctiletá vražedkyně kosí agenty“), ale i soundtrack od Chemical Brothers. Utržených dvanáct milionů si ale otvírání šampusu nezaslouží – jde vlastně o dost průměrný výnos, který účetnictvím moc nezamává. A to ani při střízlivém třicetimilionovém rozpočtu.

Vydělají tak jen tvůrci skromného dramatu Soul Surfer, natočeného podle skutečných událostí  za 18 mega. Sentimentální story „o teenagerech a pro teenagery“ líčí osud surfařky, která si zvládla podmanit vlny i poté, co jí žralok ukousl ruku. S kýčem koketující snímek, který by klidně stačilo uvést na Disney Channelu, si přesně našel svoji cílovku a utržil solidních jedenáct melounů.

Mezi čtyři novinky se pak vklínil jen nízkorozpočtový horor Insidious, který přesně ukazuje, kudy vede cesta k penězům. Kvalitní žánrová práce s rozpočtem jeden a půl milionu dolarů (!) hlásí z amerických kin už patnáctkrát tak vysoké zisky. Jde o další úspěch autora SAW Jamese Wana, jemuž bych už přál angažmá u nějaké smysluplné megaprodukce.

Totéž platí i pro Duncana Jonese, jenž na sedmé pozici střádá dolary pro Zdrojový kód. Tahle povedená sci-fi Jonesovi v kariéře hodně pomůže, protože ji víceméně všichni velebí. Na komerčních výsledcích se to ale bohužel příliš neprojevilo.

Desítku pak uzavírají chválené trvalky Všemocný a Lincoln Lawyer, k nimž se vetřel ještě rychlokvaškoidní sequel Diary of a Wimpy Kid 2.

Kompletní žebříček tržeb je k nahlédnutí zde.

Za týden by měl kina zválcovat pestrobarevný animák od tvůrců Dob ledových Rio. Patnáct let po premiéře prvního dílu připomene Wes Craven kdysi tolik úspěšný Vřískot a do sálů se nenápadně vetře i Robert Redford se svým novým režijním počinem The Conspirator. Okolo dramatizace procesů s vrahy Abrahama Lincolna se bude točit spousta hvězd – přijdou ale i diváci?