Hop a je tu… dávno už ne lidoop, ale skotačící zajíček, který kadí čokoládu a vesele si podupává do rytmu hudebních vypalovaček. Hop je dalším ze série kasovně úspěšných filmů pro celou rodinu, v nichž si roztomilá hromádka chlupů podmaňuje dětská srdce. Chipmunkové dvakrát vydělali nehorázné peníze, akční odpověď G-FORCE sice nebyla tak mocná, ale i tak její americké výnosy přesáhly sto milionů. Pár následujících titulů sice zklamalo, ovšem Hop se trefil. Úvodních 38 milionů je počin hodný respektu.

Tahle rodinná taškařice si to díku solidnímu prvnímu víkendu hrdě namířila přes sto milionů. Letos takových bijáků moc není, nerodí se a továrna na sny chřadne. Hop jí sice nepomohl originalitou, inteligencí a zjevně ani ne celkovou kvalitou (recenze jsou kruté, zvlášť na poměry snímků pro nejmenší diváky), ale přispěl aspoň slušným dolarovým přídělem. Na Chipmunky Hop nestačí, ale při šedesátimilionovém rozpočtu se i tak řadí mezi velmi úspěšné projekty. Mimochodem pomáhá vylepšit chmurnou bilanci posledních let studiu Universal – to se loni napakovalo na podobně levné produkci Já, padouch a ani ne za měsíc se chystá sklízet hromady bankovek díky Rychlé a zběsilé pětce. Že by tápající hollywoodský hráč konečně našel světlo na konci tunelu? Uvidíme…

Každopádně ostatní distributoři smutní, protože mizerný trend letošního roku se dál prohlubuje. Loňský triumf Alenky, Titánů nebo Draka letos nikdo nezvládá napodobit a výsledky jsou celkově hanebné. Hlavu si teď hodně drbou nejspíš u Summit Entertainment, kteří si ještě před premiérou dalšího dílu Twilight ságy mohli přivydělat na sci-fi Zdrojový kód. Kritici tenhle snímek velebí a jednoznačně jej pasují mezi top žánrovky letošního roku. Druhý film Duncana Jonese, jenž režíroval oblíbený Moon, je zároveň jeho prvním hollywoodským projektem - o to víc potěší, že je Zdrojový kód chválen jako inteligentní, energická a výborně zahraná scifárna, která potvrzuje Jonesův talent. Bohužel se film nepovedlo úplně prodat: Patnáct milionů utržených za první víkend je jen velmi průměrný výsledek.

Zdrojový kód si na sebe samozřejmě v pohodě vydělá, protože stál jen něco málo přes třicet milionů dolarů. Ale v Summit Entertainment takhle dobrý film nebudou mít v rukách zas pěkně dlouho, proto je škoda, že se na něm nepodařilo vyrejžovat peníze srovnatelné třeba s Proroctvím nebo ještě lépe s Districtem 9. Kampaň ale příliš velikášská nebyla… a tak, pokud chtějí distributoři na filmu vydělat pořádný balík, musí zabrat šeptanda.

Jsme mimochodem rádi, že Zdrojový kód bude nejspíš prvním zářezem v sérii předpremiérových MZ projekcí, jíž podle všeho načneme ve středu 20. dubna v pražském kině Atlas. Bližší info zavčas poskytneme.

Poměrově lépe než Zdrojový kód vlastně dopadl horor Insidious od mladého režiséra Jamese Wana. Nízkorozpočtový projekt pořízený zhruba za milion a půl dolarů provázela solidní pověst a samozřejmě i renomé režiséra, jenž ještě před třicítkou ukutil první SAW, horor Zlověstné ticho a thriller Rozsudek smrti. Díky tomu se podařilo v kinech vybrat o prvním víkendu solidních třináct milionů. A to i bez velkých hvězd a jen z 2400 lokací, v nichž se snímek Insidious promítal. Bylo by fajn, kdyby slušné ohlasy dotlačily film i do české distribuce, ale těžko věřit na zázraky.

Z plánu domácích premiér byla koneckonců vyškrtnuta třeba trvalka Lincoln Lawyer, jíž kdekdo označuje za vynikající právnický thriller a jeden z nejlepších bijáků první poloviny roku. Nenápadný snímek s Matthew McConaugheym měl znovu nejnižší propady ze všech filmů v první desítce a postupně se vyhrabal na průběžných čtyřicet milionů. V našich kinech se ho ale nedočkáme.

Před ním se umístily ještě dva levné snímky, které se zaplatí už v americké kinodistribuci. Rodinná komedie Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules si na sebe rychle vydělá a zmizí v zapomnění, tedy minimálně do premiéry třetího dílu. Mysteriózní thriller Všemocný (tentokrát na pátém fleku) zůstane v paměti výrazně déle, a to nejen díky herecké souhře Bradleyho Coopera a Roberta De Nira. Tvůrci Všemocného můžou mít radost, protože diváci i recenzenti jim dali palec nahoru a tržby zjevně vyrovnají sedmadvacetimilionový rozpočet a možná i náklady na reklamu.

Naopak tragicky rychle končí mise sexbomb ze Sucker Punch. Brutální propad tržeb o dvě třetiny potvrzuje, že Zack Snyder se s náladou publika absolutně minul a že o jeho film vůbec není zájem. Nejspíš proto, že se většina diváků v kině nudí… Americké tržby nevylezou ani na čtyřicet mega, což je katastrofa, na kterou studio Warner Bros. určitě nebylo připraveno. Reklamní slogan „You Will Be Unprepared“ tak nabývá nového významu.

Desítku uzavírá trojice uspokojivě přijatých titulů, jež komerčně neselhaly, ovšem ani nenadchly: Za animákem Rango se krčí komedie Paul a rozklepaná hlasitá sci-fi Světová invaze.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin bláznivá komedie Arthur s Russellem Brandem a Helen Mirren. Slušný potenciál skrývá akční thriller Hanna od Joea Wrighta, zajímavé budou výnosy eRkové šílenosti Princ a pruďas a od holčiček zkusí kapesné vyždímat dojemný Soul Surfer o teenagerce, která válela na vlnách i poté, co si její ruku dal k obědu žralok.