Zack Snyder narazil. A nebýt rozdělaného Supermana, začalo by se čile spekulovat o tom, jestli náhlý pád jeho kariérní křivky neskončí odříznutím od Hollywoodu. Na to je ale dost času, protože talentovaný klipař ještě pár šancí dostane. Studia ho při nich ale budou trochu pevněji držet za kalhoty, tak aby se neopakovalo rozčarování ze Sucker Punch.

Snyderova autorská fantazie o partě sexbomb v akčně-dobrodružném masakru zklamala hlavně co se týče ohlasů a kritických reakcí. Filmová obec k Sucker Punch vzhlížela jako k jedné z mála nabušených popcornovek první třetiny roku 2011, něco se ale nepovedlo a na světě je odmítaný guláš, do kterého si kdekdo kopne. Američtí recenzenti film absolutně rozcupovali, když jen pětina jejich textů film pochválila. Průměrný rating 3,9 z deseti možných vypovídá sám za sebe (koresponduje i s naší recenzí), stejně tak netřeba rozebírat kruté odsudky filmu jako lobotomické, ale hlavně kupodivu nudné podívané, u níž Snyder zapomněl na míru i styl.

Velmi negativní reakce na film s předstihem rozhodly, že komerční úspěch 300 se opakovat nebude. Sucker Punch bylo odsouzeno k tomu, aby mělo tržby jen velmi průměrné, někde okolo dvaceti milionů. Nakonec z toho vylezlo matných 19 mega za první víkend… a hollywoodští účetní můžou zase vytahovat kapesníky a plakat. Sám Snyder má podobně jako u Legendy o sovích strážcích štěstí v tom, že točil relativně úsporně, a tak nemusí vykrývat nějaký extrémní rozpočet. Osmdesát milionů dolarů není taková pálka, aby její proplácení muselo zlomit vaz Warnerům nebo samotnému Snyderovi.

Ale je fascinující sledovat, jak příkrý je u tohohle režiséra kontrast mezi přijetím trailerů (a vůbec pozorností na internetu) a reálnou komerční sílou. Úsvit mrtvých a 300 udělali ze Snydera režisérskou superstar, Watchmeni ale zůstali kasovně za očekáváním, Sovy už vyloženě zklamaly a Sucker Punch zničil Snyderovu image v očích mnoha diváků i kritiků. Jede to s ním šupem dolů…

TRŽBY FILMŮ ZACKA SNYDERA

Čísla z Ameriky dobrá nebudou, protože Snyderův testosteronovo-adrenalinový mix utrží jen okolo padesáti melounů. A to je hodně málo. Tržby ze zbytku světa by mohly bilanci vylepšit, ale rozhodně ne nijak závratně, tak aby se film po uvedení v kinech dostal do černých čísel. Je to rozhodně škoda, protože tohle zaváhání ublíží jak vyhlídkám na další zběsilé akční popcornovky, tak i ochotě studií cpát peníze do odvážných autorských projektů mladých filmařů se zajímavými nápady.

Potupa Sucker Punch je o to větší, že film trumfl a žebříček návštěvnosti tedy ovládl nenápadný sequel Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules. Tady se nám klube rodinná obdoba série SAW. U Foxů ji nastartovali přesně před rokem, kdy v kinech uspěla nenápadná knižní adaptace Diary of a Wimpy Kid o patáliích malého školáka. Levný projekt za 15 mega vydělal jen v amerických kinech šedesát milionů a studio proto mělo dost dobrých důvodů, proč s producenty rychle ukutit druhý díl. Ten stál sice již rovnou dvacku, ale 24 milionů utržil už o svém prvním víkendu. Takže by bylo celkem logické očekávat na konci příštího března třetí díl…

Můžeme to znovu interpretovat jako další potvrzení vize George Lucase o budoucím úspěchu malých filmů s rozpočtem okolo třiceti milionů. Uplynulá oscarová sezóna a ohromné tržby menších snímků jako Králova řeč, Černá labuť nebo i The Social Network nám v kontrastu k neúspěchu velkoprodukcí ukazují, že drobné filmy postavené na výborných ohlasech nebo na přesném zaměření na vymezenou cílovku můžou slavit úspěch snáz než halasné megafláky. U nich se může leccos zvrtnout, tady ale máte menší rizika a při větší kadenci podobných titulů i jistější vyhlídky na celkový zisk.

Dokládá to koneckonců i sci-fi novinka Všemocný, která stála nějakých 27 milionů dolarů a už jich utržila 41. Film svým strůjcům rozhodně vydělá a pomůže nejen kariéře Bradleyho Coopera, ale i rozmachu režiséra Neila Burgera, jenž zařídil, aby tohle drama vypadalo dražší, než ve skutečnosti je, a aby se vemluvilo do přízně divákům i recenzentům.

Všemocný se mimochodem dost líbí, a tak se jeho tržby mohly propadnout jen o pětinu oproti minulému týdnu. Ještě větším držákem je ale právnicko-kriminální drama Lincoln Lawyer s Matthewem McConaugheym, jemuž zisky klesly o pouhých 16%! Snímek za čtyřicet mega si po vlažném startu připsal na konto dalších jedenáct milionů a rozhodně si zadělal na pozici nečekané jarní trvalky. Lidi si kvalitu holt ještě umí najít. Jen ať to vydrží.

Rango na pátém místě zdolal na amerických tržbách hranici sta milionů, jeho celkové zisky ale zůstávají za očekáváním. Infantilnosti pro nejmenší děti holt vydělávají snáze.

Šestá Světová invaze dál těží hlavně ze svého úsporného sedmdesátimilionového rozpočtu. V Americe film nastřádal zatím o dva miliony víc, než kolik stál, a na světových trzích to dělá prozatím celkem 130 mega. Žádná bomba, druhý Den nezávislosti se ani v nejmenším nekoná, ale s ohledem na kanonádu kritiky jsou stávající výsledky vcelku solidní.

Do desítky se ještě vešla poměrně chválená komedie Paul, s níž Simon Pegg a Nick Frost Ameriku nedobyli… ale ani v ní neudělali ostudu. O příčku níž je prý otřesná variace na Twilight Červená Karkulka, na samém chvostu pak sympaticky zasnění Správci osudu a animovaný megapropadák Máma mezi Marťany.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se v kinech dočkáme bizarní řeže mezi cenzurovanou verzí Královy řeči (PG-13 sestřih přijde do tisícovky kin), ultralevým hororem Insidious a nadějnou sci-fi s Jakem Gyllenhaalem Zdrojový kód. Nejvíc se ale bude věřit velikonočně laděnému animovanému zajícovi jménem Hop, který bude určitě bavit děti hraním na bubny, prděním a pojídáním bobků.