Tak se nám v kinech oteplilo. Závan letních popcornovek přinesl adekvátní přísun dolarů, radost z nich má ale jenom jedno studio. Na výrobě svého bijáku sice šetřilo, ale zvládlo jej jaksepatří prodat. Naopak ti, co rozhazovali, teď zase jednou pláčou nad prodělkem.

První místo kasovního žebříčku podle očekávání uchvátila Světová invaze. Takováhle akční sci-fi tu ještě nebyla. Diváky tahá doprostřed akce, nepáře se moc s kecy okolo nebo se „zbytečnostmi“, které by mohly připomínat příběh, a to všechno servíruje v prvotřídním zvukovém a trikovém balení. Rozhodně to neznamená, že by Světová invaze musela být dobrý film (taky že není), ale rozhodně se trefila do prázdného místa, jehož vyplnění člověk jednoduše chce vidět v kině.

U Sony/Columbia měli vyhráno už po prvních trailerech, které slibovaly military pokračování Dne nezávislosti. Ano, ty upoutávky jsou atmosféričtější, epičtější a celkově podmanivější než výsledný film, ale na to se historie neptá. Představily mohutný trikový blockbuster, který měl dostatečně velkou sílu na to, aby přebil negativní recenze a dotlačil Světovou invazi na solidních 36 milionů dolarů za první víkend. Pokud by šlo o standardní letní megafilm, jásot bychom neslyšeli – ale Světová invaze stála pouhých sedmdesát milionů dolarů, takže se náklady na ni bez problémů vrátí už z kin (celosvětové tržby určitě půjdou přes 200 milionů).

Liebesmanovu filmu můžete leccos vyčítat. Ale jeho rozklepaný a „multimediální“ styl umožnil natočit relativně lacino rozmáchlou sci-fi, která právě díky své „nízkonákladovosti“ v pohodě vydělá. A o to jde v Hollywoodu především.  

STARTY FILMŮ O MIMOZEMSKÉ INVAZI

Dokonalým protikladem je pak 3D animák Máma mezi Marťany. Sci-fi téma se tu zpracovalo do celovečerní podoby za enormních 150 milionů dolarů, a to pod producentským dohledem mj. Roberta Zemeckise a s využitím jeho motion-capture technologie užité na Polárním expresu, Beowulfovi, Vánoční koledě a V tom domě straší. Ani tentokrát výsledek oku moc nelahodí, poprvé se to ovšem projevilo na tržbách natolik brutálním způsobem, že by to mohlo znamenat definitivní tečku za Zemeckisovým technologickým inovátorstvím (kdo si myslel, že ho zabil a utnul Cameronův konkurenční Avatar, zjevně se spletl – pánové si chtějí nabít hubu mnohem víc).

Animák Máma mezi Marťany se dočkal jednak vlažných reakcí, ale hlavně naprosté ignorace publika. Je matematicky nereálné, aby snímek s rozpočtem 150 milionů dolarů, nasazený do 3117 kin a podpořený Disneyho marketingem, vydělal o prvním víkendu zoufalých 6,8 milionů. Ale vážně se tak stalo! A na světě je rázem jeden z největších propadáků všech dob. Snad to přiměje jeho strůjce k sebereflexi a už nám ten nevzhledně mrtvolný mezistupeň mezi živými herci a animovanými postavičkami nebudou znovu cpát…

NEJHORŠÍ OTVÍRÁKY HISTORIE (VE VÍC JAK 3000 KINECH)

Mezi dvě tolik odlišná scifíčka se vešly tři další tituly. Stříbrný animák Rango se hodně líbí dospělým, kdovíjaký megahit z něj ovšem nebude. Propad tržeb o 40% není nijak zázračný, děti asi pořád radši sedí doma a sjíždějí na DVD Toy Story 3 a Já, padouch. Čerstvě získaných 23 milionů vytlačilo průběžné zisky na 68 milionů. Na stopětatřicetimilionový rozpočet se Rango ještě celkem nadře.

Na bronzové pozici se uvedla neortodoxní adaptace Červené Karkulky. Patnáctimilionový start není úplně hrozný, ale Warneři rozhodně chtěli víc. Potvrdilo se to, o čem jsem mluvil naposledy minulý týden v souvislosti s premiérou Netvora – obrovské tržby Twilight ságy jen tak napodobit nejde, protože slečny a dívky se nenechají automaticky přitáhnout na každou další uvzdychanou báchorku o lásce mezi krásnou slečnou a jakýmsi negelovaným příšerákem. Červená Karkulka přišla studio na průměrných 42 milionů dolarů, a proto se na DVD a Blu-rayích v klidu zaplatí. Vyprovázet je na ně ovšem budou drastické reakce recenzentů, kteří tuhle stylizovanou verzi klasické pohádky absolutně strhali. Novince režisérky Stmívání Catherine Hardwickeové se prý lidé v kinech naprosto vysmívají…

Na čtvrtém místě se pak snaží retro sci-fi Správci osudu s Mattem Damonem. Poloviční propady tržeb a aktuálních 38 melounů ukazují, že trvalka se nezrodila. Počkejme si na zisky ze zbytku světa.

V druhé polovině kasovního TOP 10 čekají dva rozpačitě přijaté tituly, které si o víkendu připsaly pět milionů a vytlačily tak tržby alespoň nominálně na úroveň rozpočtu. Komedie Týden bez závazků i romantický skoro-horor Netvor ale ještě budou muset pár milionů vydělat… a i tak je u nich jisté, že se na ně za pár týdnů úplně zapomene.

Do desítky se vešla ještě podobně matná sandlerovka Zkus mě rozesmát, oscarový superhit Králova řeč a nečekaně úspěšný animák Gnomeo a Julie. Ten už ve světě utržil přes 130 milionů, a proto u něj celkem hrozí vznik dalšího dílu.

Už tradiční poznámka na konec: Když odhlédneme od jednotlivostí, má Hollywood letos pořádné problémy. Ani Světová invaze (a už vůbec ne Marťani) to na sto milionů nedotáhnou, těsně pod touhle psychologickou hranicí zůstanou nejspíš i Zelený sršeň a Gnomeo a Julie. Náběh má jedině Rango. Přitom loni tohle dobou předal Avatar štafetu miliardové Alence, rozletěl se animák Jak vycvičit draka a za bukem číhali Titáni. Letošek je proti tomu sakra chudý a zisky se propadly až pod úroveň roku 2007 (a jsou o čtvrtinu nižší oproti loňsku). Neodnaučí náhodou bídná filmová nabídka lidi chodit do kina?

MEZIROČNÍ SROVNÁNÍ TRŽEB

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden má v Americe premiéru drama se sci-fi prvky Všemocný, ve kterém Bradley Cooper machruje na Roberta De Nira. Zajímavě vypadá soudní thriller Lincoln Lawyer s Matthewem McConaugheym. Ale zvědaví můžeme hlavně být na pokus dvojice Pegg – Frost dobýt Ameriku s rodinnou řachandou Paul.