Dvě takhle silné novinky tu nebudeme mít pěkně dlouho. Proto můžeme uplynulý víkend hodnotit znovu jako zklamání. Mrzutý je hlavně rozjezd animáku Rango, který se hodně líbí a (zcela dle předpokladů) sbírá relativně vysoká hodnocení - jako osobitý svěží vítr, který se opřel do předvídatelných žánrových vod. Jenže točit dospělejší a originálnější animáky není z komerčního hlediska žádná výhra. Rodiče a děti chtějí hlavně roztomilé upištěné postavičky a většinou nepotřebují nic moc náročnějšího než funkční gagy a jednoduché emoce. Rango je trochu jinší… a proto jsou i jeho tržby nižší.

O osud projektu od „filmového multiinstrumentalisty“ Gorea Vebinskiho (Hon na myš, Kruh, trilogie Piráti z Karibiku) se nicméně bát nemusíme. I otvírák za 38 milionů může film nasměrovat ke stočtyřicítce z Ameriky a po započtení světových tržeb se rozpočet o velikosti 135 milionů dolarů nejspíš v pohodě vrátí. Je ale smutné, že takhle chválený počin na úvod vydělal míň než třeba Pan Včelka, Strašpytlík (to si ještě uvědomte inflaci) nebo loňské fláky Megamysl či Já, padouch.

OTVÍRACÍ VÍKENDY ANIMÁKŮ

Nikterak slavné to ani nebylo se Správci osudu s Mattem Damonem a Emily Blunt. Elegantní sci-fi romance sklidila uznání diváků i jemné pochvaly od kritiků (které zhruba odpovídají té naší) a prosvětlila tak tristní nabídku letošních hraných filmů. Jenže moc peněz se nesypalo. Dvacet milionů o prvním víkendu hit neudělá. Úhrnné americké tržby budou někde okolo sedmdesáti melounů, což rozhodně není moc. Ale ani ne málo. Rozpočet Správců osudu se odhaduje na nějakých padesát mega, takže produkce studia Universal se po uvedení ve světě nejspíš protlačí do plusu. Po loňském propadáku Zelená zóna nastala pro Matta Damona příznivější situace. Pokud ale chce být megahvězdou, měl by si hodně brzo zařídit návrat do kůže Jasona Bournea.

Bronzovou příčku obsadila třetí novinka, a to twilightovsky laděná romantika pro náctileté Netvor. Alex Pettyfer a hezoučká Vanessa Hudgens se tu propůjčili moderní variaci na klasiku Kráska a netvor, což ale moc diváků nedojímá. Napodobit Twilight ságu není taková legrace, jak by se mohlo zdát. Zatím se to parazitování nikomu moc nedaří (uvidíme, jak se na módní vlně sveze za týden Červená Karkulka) a platí to i pro Netvora. Nepříliš schopná distribuční společnost CBS Films film dotlačila jen k deseti milionům dolarů – a všichni víme, že takovou sumu Twilight vydělá obvykle za první hodinu po premiéře. Film ale byl velmi levný, protože stál nějakých sedmnáct milionů, takže v CBS Films po sérii propadáků aspoň nepůjdou vyloženě do minusu.

My můžeme být zase spokojení, že vlažné přijetí Netvora znovu připomene Hollywoodu, že nemá cenu jen bezhlavě napodobovat koncept Twilight ságy. Úspěch naštěstí nejde takhle obšlehnout. Rozněžněné vlkodlaky, upíry a monstra snad díky tomule ujištění v kině neuvidíme souložit s půvabnými slečnami zas tak často.

Jdeme dál: Jen o třetinu klesly tržby bláznivé komedii Týden bez závazků. Na kontě má momentálně 27 milionů, stála o osm víc. Žádná velká katastrofa, ale Warneři určitě čekali vyšší zisky.

Pátý animák Gnomeo a Julie dostal ránu kvůli nástupu Ranga a spadl pod sedm mega za víkend. Kdovíjaký problém z toho ovšem nevyplývá: Zisk je už hotov, průběžných 120 milionů nastřádaných z celého světa by ještě před časem předpovídal málokdo.

Šest milionů si připsal i úspěšný (a prý solidní) thriller Neznámý, stejně tak oscarová stálice Králova řeč (celosvětově už 278 milionů!) a Sandlerova rozpačitá komedie Zkus mě rozesmát.

A protože se do desítky neprorvala osmdesátkově laděná pařící komedie Take Me Home Tonight, kterou Hollywood zjevně úplně zbytečně schovával dva roky v trezoru, vešla se do žebříčku ještě neúspěšná fantastika Jsem číslo čtyři a hudební hit Justin Bieber: Never Say Never.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do kin už zmíněná Červená Karkulka a motion-capture animák Máma mezi Marťany. Hlavně jsou ale všichni zvědaví na tržby „prvního letního blockbusteru roku“ (opravdu velké uvozovky), kterým je Světová invaze. To bude zase popcornu…