Továrna na sny si v neděli užívala svou nejkrásnější a nejblyštivější noc. Ovšem celkem příznačně zrovna v momentě, kdy se její zisky propadají nevídaně hluboko. V televizi jsme viděli pozlátko, realita je ale o dost smutnější… Jedinou šanci dávají březnové tituly. Díky nim se snad karta obrátí a Hollywood bude mít šanci zapomenout na půlrok kasovní bídy, který právě teď vyvrcholil. Už v nejbližších dnech by na změně měly zapracovat slibné bijáky jako Správci osudu, Rango nebo Světová invaze, pak přijde zajímavá dubnová skvadra a hned po ní nevídaně nabušená letní sezóna. Rozhodně bude na co chodit.

Momentálně ale není. Diváci musí sedět doma na zadku, protože nabídka zámořských kin je na rozdíl od těch českých zoufalá (to je výhoda splácení oscarových restů…). Úhrnné tržby se bolestivě propadají – oproti loňsku i předloňsku zhruba o 20%, šestiprocentní pokles vykazuje i srovnání se začátkem roku 2008. A to přitom ceny lístků letí dlouhodobě nahoru a ještě je šponuje příplatek za 3D! Prostě katastrofa. Jednoznačně nejúspěšnějším filmem prvních dvou měsíců je Zelený sršeň, a to přitom nejde o kdovíjaký hit. Tahle comicsovka ztěžka zápasí se svým rozpočtem a pomalu se blíží teprve k metě sto milionů dolarů z Ameriky. Ostatní tituly jsou na tom ale ještě hůř…

Mizérii prohloubily i dvě eRkové novinky. Farrellyovská komedie Týden bez závazků přinesla na plátno Owena Wilsona a Jasona Sudeikise, které mučí monogamie a hrozně rádi by ulevili svým hormonům v nových a neokoukaných klínech. Od manželek naštěstí dostanou na týden „opušťák“ (takže žánr sci-fi?), což vede ke spoustě hrubozrnných humorných situací, které měly nejspíš evokovat něco mezi Pařbou ve Vegas, apatowovkami, fratpackovskými komediemi a Prcičkami. Diváci ovšem nadšení nejsou a recenzenti mluví o nudném podprůměru. A ani úvodních třináct a půl milionu na tržbách není nic moc. Jen kvůli mrzké konkurenci tahle slabá částka stačila na vydobytí první pozice v kasovním žebříčku.

Ještě hůř dopadla druhá premiéra, jíž byla Cageova pseudodrsňárna Drive Angry 3D. Už trailery avizovaly laciný shit plný zoufalých 3D efektů, lobotomických pokusů o cool gejzíry násilí, bezuzdný sex a… hodně Nicolase Cage. Výsledek tomu odpovídá. Z Cage si zase všichni utahují, jenže tentokrát jeho ponížení neumírní ani tržby: Pět milionů je pro 3D popcornovku nasazenou do 2290 kin katastrofální bilance, která by Cageovi už mohla definitivně zlomit vaz. I u Lovců pokladů a Ghost Ridera si z něj všichni dělali legraci, jenže tyhle flákoty aspoň vydělaly. Cage je ovšem proložil skoro samými kasovními propadáky jako Next, Rituál, Čarodějův učeň, Hon na čarodějnice nebo Nebezpečný cíl. A ani chválené projekty typu Kick-Ass nebo Špatnej polda jeho reputaci nezlepší. Nad Cagem se tak dost možná smráká, protože jestli prohučí i dvojka Ghost Ridera a Jerry Bruckheimer se rychle nepustí do trojky Lovců pokladů, nebude se mít padající oscarová star o co opřít.

Mezi první a devátou příčkou se naskládaly nevýrazné počiny minulých týdnů. Nejvýš stanul britský animák Gnomeo a Julie, jenž navzdory své průměrnosti za mořem slušně vydělává. Průběžných 74 mega ho pořád žene kamsi ke stovce.

Vydělá si na sebe i thriller Neznámý, ve kterém Liam Neeson navázal na svou parádní roli z 96 hodin. Film za třicet milionů utržil zatím 42 melounů.

Velkým zklamáním je i nadále sci-fi Jsem číslo čtyři od produkujícího Michaela Baye. Kdo by čekal, že relativně skromný šedesátimilionový rozpočet budou muset z většiny lepit tržby z Evropy a Asie?

Sandlerovka Zkus mě rozesmát má aktuálně na kontě 78 milionů a hudební dokument o Justinu Bieberovi Never Say Never 62 mega. Přesto můžeme za jednoznačně úspěšný považovat jen druhý titul – od Sandlera se čekalo víc.

Za třetím dílem zoufalé série Agent v sukni můžete najít čerstvě oscarovou Královu řeč. Ta už po světě nasbírala čtvrtmiliardu dolarů a je víc než pravděpodobné, že to díky soškám dotáhne v pohodě přes tři sta milionů celosvětově. Úctyhodný film, úctyhodné zisky.

Desítku uzavírá coenovský velehit Opravdová kuráž.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se začne snad fakt blýskat na lepší časy díky povedené retro sci-fi Správci osudu a lákavému animáku Rango. Úplně marně nevypadá ani pařící komedie Take Me Home Tonight. K neúspěchu je naopak odsouzen twilightovský romantický horor Netvor